Valná hromada ČSpA 24.5.2005. Sir Derek Morris 1 Introduction 2 The Market for Actuarial Services 3 The Profession and Regulation 4 Education and CPD.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Regulace a dohled nad bankovním systémem
Advertisements

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Vocational Education and Training for Young people ODBORNÉ VZDĚLÁVACÍ KURZY PRO MLADÉ Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
POZNATKY Z ETNOGRAFICKÉHO VÝZKUMU NA ČESKÝCH VYSOKÝCH ŠKOLÁCH JAK VYPADÁ VZDĚLÁVÁNÍ, KTERÉ SE SNAŽÍME ZLEPŠIT? JANA DVOŘÁČKOVÁ (FSS MU) PETR PABIAN (KSV.
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Liberalizace poštovního trhu v roce 2013 Ing. Petr Angelis Seminář Fontes Rerum Praha
Budoucnost restaurátorů v památkovém zákoně – budoucnost památek, Poslanecká sněmovna České republiky, Současná situace v oblasti praktické.
Audit seminář CGI duben 2014.
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
WBL – principy, nástroje a evropské modely Mgr. Jasmin Muhič
Regulace auditingu – 2.část Právní úprava v ČR Směrnice o povinném auditu ročních a konsolidovaných účetních závěrek (pokračování)
Právní úprava auditingu v ČR
Valná hromada ČESKÁ SPOLEČNOST AKTUÁRŮ.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
Vzdělávání bez omezení … vzdělávání po internetu Radek Hořeňovský, Capital Consulting Capital Expert E-learning jako nástroj.
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
1 Rozhodování o vysokých školách MVD023K Rozhodovací procesy na úrovni vysokých škol.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého.
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
Etický kodex Komory auditorů
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Důvody a metody regulace dohledu nad finančním trhem Ing. Dalibor.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Regulace a dohled finančních institucí v Německu a Velké Británii.
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Personální strategie mezinárodní firmy
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Seminář k doktorskému studijnímu programu Zlín.
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
Systém sociálních služeb a sociální práce - stávající stav a návrhy změn Seminář APSS ČR, 15. – , Chotoviny Mgr. David Pospíšil ředitel Odboru.
Aktuálně z řídicího a kontrolního systému Setkání auditorů průmyslu Ing. Petr Kheil, úsek interní audit, Česká spořitelna, a.s. Český institut.
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
Institut ochránce práv dětí
Publikace vydané RVDA Martina Smetanová.
MAGISTERSKÝ STUDIJNÍ PROGRAM: HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA A SPRÁVA
PROFESNÍ INŽENÝR NOSITEL TECHNICKÝCH INOVACÍ
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
GDPR General Data Protection Regulation
Úvaha o testování Jiří Bakončík.
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Sociální práce TEĎ a TADY II
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Finanční trh a on-line identifikace klienta
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Mezinárodní souvislosti regulace auditu
Setkání kariérových poradců
Transkript prezentace:

Valná hromada ČSpA

Sir Derek Morris

1 Introduction 2 The Market for Actuarial Services 3 The Profession and Regulation 4 Education and CPD 5 Actuarial Roles 6 Standard-setting 7 The Public Interest and Accountability 8 Scrutiny and Discipline 9 Government Actuary’s Department Obsah

Úvod Proč vzniklo Morris Review –Lord Penrose, Equitable Life Mezinárodní souvislosti –100 odpovědí (IAA, …) –„Nezávislost aktuárů“ Změny statutárních rolí aktuárů v UK –Actuarial Function Holder –With-Profit Actuary –Reviewing Actuary

Kritika Lorda Penrose A lack of comprehensive professional standards; An over-reliance on the role of the Appointed Actuary; A lack of scrutiny and audit of actuarial calculations; Reactive disciplinary procedures; A reluctance to challenge fellow actuarial professionals; and Concerns about the Government Actuary’s Department’s (GAD’s) role in advising on the prudential supervision of insurance firms.

Trh pro aktuárské služby Jiří Fialka

Penze vs. pojištění The analysis dealt separately with - the pensions - life insurance and general insurance sectors Almost all pension schemes receive actuarial advice from external consultants appointed on an ongoing basis, Most ongoing advice to insurance companies is provided by in-house actuaries, with external advice generally provided on a one-off basis.

Možnosti volby There is adequate choice of provider. Choice of provider might in the future be constrained if exposure to uncapped liabilities and a shortage of affordable professional indemnity insurance (PII) undermine the viability of smaller firms.

Kontrola Measures that equip users of actuarial advice to challenge and question actuarial advice on an ongoing basis are to be welcomed. Consider how education and training might be provided for non-executive directors of insurance companies to assist them to challenge actuarial advice.

Komunikace Standard on actuarial communications.. covering the need for actuaries to disclose relevant information on the following areas: –(i) assumptions; –(ii) methodologies; –(iii) nature of calculations and the exercise of judgment; –(iv) sensitivity and scenario analysis; –(v) characterisation of risk in relation to sensitivities and scenarios; –(vi) relative importance of risks and the capacity of the client to bear them; The substance of the new standard should, where applicable, be reflected in all professional standards going forward.

Regulace profese Monika Šťástková

Regulace profese Profese v UK: The Institute of Actuaries The Faculty of Actuaries Regulátor v UK: The Financial Services Authority (FSA) - reguluje pojišťovny, banky, fondy, … The Occupational Pensions Regulatory Authority (Opra) - reguluje penzijní fondy, … Volba modelu pro regulaci aktuárů

Regulace profese Model A – „seberegulace profese“ Model B – nezávislý dohled seberegulace profese Model C – plně zákonná regulace prováděná prostřednictvím FSA a Opra V UK v současné době … model A seberegulace profese Kritika: profesní standardy nedostatečně propracovány, často nejasné a dvojznačné, vliv komerčních zájmů, chybí kontrola nad tím, zda se aktuáři řídí standardy, chybí snaha rychle modernizovat profesi (pohled dopředu), model je nedostatečný k ochraně veřejného zájmu

Regulace profese Možná řešení: pokračující seberegulace s určitými změnami v systému … zřejmě NE zákonná regulace FSA, Opra … zřejmě NE („může potlačovat inovace a rozvoj aktuárských odborných znalostí“, „proces legislativy je nepružný“) nezávislý dohled seberegulace profese … ANO podpora většiny respondentů

Regulace profese Dvě alternativy pro vhodný nezávislý orgán: založit nový nezávislý úřad … zřejmě NE („nepřiměřené a nákladné jen pro 4500 plných členů“) FRC (The Financial Reporting Council) vznikl v roce 1990 za účelem podpory finančního výkaznictví nově by měl mít roli v dohledu aktuárské profese Vydává a sleduje uplatňování účetních standardů standardů pro auditory, zabezpečuje dohled a regulaci auditorů, vÿdává disciplinární řád

Regulace profese Rozšíření FRC tak, aby navíc vydával aktuárské standardy a reguloval aktuárskou profesi Důvody: + úzká spolupráce mezi účetními a aktuárskými profesemi a konzistentnost regulace - aktuáři a účetní (různé profese), vykazují různé zprávy  měla by být odlišná regulace, zájmy aktuárů nejsou zatím ve FRC vůbec brány v úvahu

Regulace profese Doporučení: regulace aktuárské profese by měla být předmětem nezávislého dozoru prostřednictvím FRC FRC by vytvořil nový orgán – Actuarial Standards Board (k vydávání standardů); rozšířil Professional Oversight Board (navíc by prováděl dohled aktuárské profese v systému vzdělávání, dodržování standardů; rozvíjel by aktuárskou profesi, vykonával by disciplinární řízení) Otázka financování FRC Návrh: příspěvky z aktuárské profese a z trhu

Regulace profese

Role aktuárů Petr Bohumský

Proč jsou některé role vyhrazeny aktuárům? poradenství firmám od kvalifikovaných osob možnost individuální kontroly a požadavků závazek vůči veřejnému zájmu (whistle-blowing duty) rovnováha vůči managementu všeobecná důvěryhodnost Morris Review 5.1

Je tato rezervace oprávněná? profesionální monopol a přeceňování odborných stanovisek nutné podmínky: –úroveň vzdělání –odpovídající standardy a jejich dodržování –pečlivá práce –nenarušení soutěže s jinými profesemi pouze reformami podmíněný souhlas Morris Review 5.2 ~ 5.4

Oblasti vymezení rolí LIFE INSURERS PENSION SCHEMES GENERAL INSURERS Actuarial Function Holder With–Profits Actuary Reviewing Actuary 5.5 – – – – – – 5.9 tři části nahrazující aktuální systém odpovědných aktuárů podle reformy navržené FSA

Actuarial Function Holder konzultuje a doporučuje: –metody a předpoklady aktuárských výpočtů –převzatá rizika –kapitálové požadavky INTERNÍ, pracuje pro management Morris Review 5.8 ~ 5.9

With–Profits Actuary interní – předkládá managementu aktuárskou zprávu, ALE také zveřejňuje nezávislý posudek ve výroční zprávě pojišťovny pro with–profit pojištění možnosti: –externí –vybraný ne pojistitelem, ale nezávislým orgánem –zveřejnění celé zprávy doporučení k větší nezávislosti Morris Review 5.10 ~ 5.17

Reviewing Actuary EXTERNÍ, vybraný auditorem možnosti: –navíc management letter hodnotící pozici Actuarial Function Holder –přímé oznamovací povinnosti … viz dále kapitoly 7. a 8. Morris Review 5.18 ~ 5.21

Scheme Actuary při konfliktu zájmů nutno role oddělit správce má přednost není důvod oddělovat vše a předem na úrovni Profesní organizace vytvořit pravidla Morris Review 5.22 ~ 5.29 SPRÁVCESPONZOR AKTUÁR STŘET ZÁJMŮ ?

General Insurance aktuálně žádné vyhrazené role možnosti: –interní podpis rezerv –plná role včetně veřejného zájmu –povinnost auditora vyžádat si stanovisko aktuára doporučení roli zřídit, ale nemusí být obsazena pouze aktuárem Morris Review 5.30 ~ 5.38

Stanovisko IAA zjištění uvedená v reportu nejsou důvodem pro omezení rolí aktuárů uznání, že pozice nemusí nutně zastávat aktuáři doporučení zřídit roli i v „general insurance“ práce IAA na standardech schopnosti aktuárů nejsou jen v oblasti ocenění dlouhodobých závazků

The Public Interest and Accountability Jan Šváb

Schéma odpovědností aktuára AKTUÁR Regulátor Profese aktuárův zaměstnavatel (pokud ne přímý klient) vlastník / sponzor nepřímý klient (spotřebitelé a veřejnost) přímý klient VEŘEJNÝ ZÁJEMKOMERČNÍ ZÁJEM výuka a celoživotní vzdělávání osvědčení standard chování postavení disciplína schválení jmenování standardy dohled disciplína whistle-blowing veřejný zájem kariéra nepřímý reporting a závazky smluvní zmocnění zaměstnání mzda řízení závazek dodatečné služby finanční vliv jmenování mzda reporting zkoumání rada závazek

Hierarchie odpovědností MR navrhuje: pro každý typ odpovědnosti ujasnit: KOMU, ZA CO, V JAKÉM POŘADÍ Doporučení: KOMUZA CO (1)RegulátoroviOchrana zákazníků Standard chování (2) ProfesiTechnické standardy Etické standardy (3) Přímému klientovi / firměSmluvní a zmocněnecký závazek

(1) Vůči regulátorovi konflikt zájmů: regulátor x zaměstnavatel (klient) x reputace x budoucí zaměstnavatel (klient) Možnosti: 1.obsažnější směrnice – profesní nebo regulátora 2.ujistit se, že je dostatečně široká zákonná ochrana pro W-B a dát prostor pro individuální úvahu a ujistit se, že povinnost W-B je jasná, objektivní a vynutitelná 3.propojit požadavky na W-B těsněji mezi auditory a aktuáry a rozšířit ochranu W-B (odlišení jednání v dobré víře od pomluvy)

(2) Profesi Možné hlášení zpronevěření se standardu chování (klienty aktuárů, firmami, … - ale právě tito to nejsou schopni posoudit z hlediska profese – to může pouze jiný aktuár) Hlášení zbývá na samotných aktuárech Podle standardu chování musí aktuár hlásit mezeru v chování jiného aktuára a to je subjektivní Je to velké omezení pro to, aby profese zajistila standard Ve skutečnosti tedy je odpovědnost profesi na stejné úrovni jako odpovědnost klientovi/firmě (soutěžící odpovědnost mezi nimi)

Shrnutí MR věří, že veřejný zájem může být ochráněn skrze dodržování vysokých profesních standardů a to může být zaručeno skrze rozšířené podrobné zkoumání podporované reportingem a W- B regulátorovi, FRC a profesi. Doporučuje se (k zajištění sdílení informací): vláda má zajistit přiměřené komunikační brány mezi FSA a regulátorem penzijního systému nebo dát FRC pravomoc udělovat W-B povinnost aktuárům ve specifických rolích vláda by měla zvážit určení FRC předepsanou osobou podle Public Interest Disclosure Act 1998 vláda by měla zajistit, že jsou zde bezpečné komunikační brány a povinnosti mlčenlivosti pro komunikaci mezi FRC, regulátorem a profesí.

Vzdělání a program dalšího profesionálního rozvoje Lucie Mazurová

Kvalifikace kvalifikovaný aktuár = Fellow of the IA/FA po složení zkoušek 3 roky aktuárské praxe starší 23 let do roka po kvalifikaci povinnost absolvovat kurz profesionální etiky obvyklý postup - studium při zaměstnání s podporou zaměstnavatele

Kvalifikace složení absolventů podle oborů

Sylabus Education and CPD Board sestavuje sylabus, řídí zkoušení obnova sylabu jednou za 5 let sylabus platný od roku 2005: základní technická část - 9 předmětů (finanční matematika, modelování, pravděpodobnost, statistické metody, finanční ekonomie, “business awareness”) základní aplikační část - 3 předměty (aplikace aktuárských postupů při řešení praktických problémů, modelování, komunikace)

Sylabus speciální technická část - výběr 2 předmětů ze 6 (životní pojištění, neživotní pojištění, penze, investice) speciální aplikační část - řešení problému specifického pro britskou praxi ze stejných oblastí jako výše Associate member po absolvování základní technické a základní aplikační části 2-denní kurz profesionalismu 1 rok praxe od odpovídá statutu plného člena

Sylabus obsah - nedostatky: příliš velký důraz na tradiční oblasti (penze, pojištění) neschopnost reagovat na teoretický a metodologický vývoj (stochastické modelování, finanční ekonomie) různé názory na stupeň specializace různé názory na zařazení “business awareness” a komunikace

Sylabus obnova a řízení sylabu - nedostatky: neschopnost sledovat vývoj ve finanční ekonomii a finančních trzích vývoj sylabu brzděn vlivem a komerčními zájmy aktuárských firem a pojišťoven nedostatečný vliv vysokých škol, jiných profesí, uživatelů

Sylabus možnosti 1) menší reforma zajišťující vstupy z akademické a neaktuárské oblasti 2) zřízení nezávislého orgánu pro dohled nad vývojem sylabu dle vzoru POBA (Professional Oversight Board for Accountancy) doporučení rozšířit působnost POBA na dohled nad aktuárskou profesí včetně řízení vzdělání pokračovat v naposledy zavedených reformách sylabu

Zkoušky nedostatky nedostatečný dohled nad kvalitou sestavování testů a známkování (závislost především na placených dobrovolnících) možnosti 1) reforma stávajícího systému zaměřená na kontrolu kvality 2) zaměstnání profesionálních examinátorů 3) zapojení nezávislé instituce dohledu do procesu tvorby a vyhodnocování testů

Zkoušky doporučení pod dohledem POBA zlepšit kontrolu kvality ve vztahu k tvorbě a hodnocení testů, případně více zapojit externí experty

Zdroje vzdělání studium při zaměstnání vs. řádné univerzitní studium stávající možnosti: studium aktuárských věd nebo aktuárského modulu při studiu matematiky - umožňuje osvobození od části profesních zkoušek využívá jen 20% studentů

Zdroje vzdělání nedostatky profesního vzdělávání při zaměstnání úzké zaměření izolovanost studentů dlouhá doba pro získání kvalifikace možnosti 1) širší uplatnění osvobozování od zkoušek 2) zřízení postgraduálních univerzitních kurzů

Zdroje vzdělání doporučení zřídit roční postgraduální kurzy v součinnosti s univerzitami a zaměstnavateli zjednodušit systém osvobozování od zkoušek akreditace pro katedry univerzit spíše než pro jednotlivé kurzy

Další profesní rozvoj (CPD) požadavky: 15 hodin ročně formálního CPD 1 hodina týdně neformálního CPD nové: alespoň 2 hodiny formálního CPD v oblasti managementu absolvování kurzu profesionalismu v posledních 10 letech CPD povinný pouze pro aktuáry ve vyhrazených pozicích (odpovědný aktuár v životním pojištění, penzijních fondech, Lloyd’s)

Další profesní rozvoj (CPD) doporučení pod dohledem POBA vyjasnit cíle CPD, zvážit zvýšení objemu a kvality formálního CPD pro aktuáry ve vyhrazených pozicích, podporovat spolupráci s tvůrci sylabu a aktuárským výzkumem zajistit aktuálnost programu CPD a zachycení vývoje v aktuárských vědách, finančních trzích a dalších oblastech

Další profesní rozvoj (CPD) kontrola CPD návrh na nový systém: držitel statutárního osvědčení - předkládá záznam o CPD každý rok, minimální požadavky podle odbornosti držitel nestatutárního osvědčení (dobrovolné) - dokládá CPD každé 3 roky, minimální požadavky podle odbornosti aktuár pracující v UK - plnění CPD kontrolováno každý rok na vzorku 10 % aktuárů

Další profesní rozvoj (CPD) možnosti 1) postup dle výše uvedeného návrhu 2) nestatutární osvědčení povinná pro všechny 3) dohled nad CPD prostřednictvím nezávislé instituce doporučení pod dohledem POBA postupovat dle původního návrhu

Nastavení Profesních zásad (standard-setting) Josef Lukášek

Nastavení Profesních zásad (standard-setting) FRC s Faculty of Actuaries ustanoví Actuarial Standards Board (ASB) ASB připraví Technické Profesní Zásady, které budou vycházet ze současných doporučení, ale budou více propracované Profession připraví Etické Zásady, které budou vycházet z Professional Conduct Standards (PCS) pod dozorem Professional Oversight Board of Accountancy (POBA) ASB může změnit (stanovit) Etické zásady, pokud se Profession a POBA nedohodnou

Dohled a kázeň (Scrutiny and Discipline) Vít Šroller

Morris Review, kapitola 8 potřeba dohledu/kontroly formy dohledu - review - independent audit - supervision - discipline

Morris Review, kapitola 8 dohled - životní pojišťovny - penzijní fondy - neživotní pojišťovny

Morris Review, kapitola 8 disciplinární řízení

Morris Review, kapitola 8 disciplinární řízení

Závěr

A co role aktuárů v ČR? Morris review je analýza britského trhu. Pokud Vám některé závěry něco připomínaly, podobnost je čistě náhodná…