Architektura Sochařství Malířství Umění antického Říma Architektura Sochařství Malířství
Periodizace Doba královská (753-510 př.n.l.) Republika (510-31př.n.l.) Císařství (31př.n.l. – 476 n.l.) Stručná charakteristika umění tohoto období
Etruské umění Různé hypotézy o původu Etrusků Etruské památky Hrobky Největší zdroj informací o umění Etrusků, protože měly stejnou podobu jako etruská obydlí Sarkofágy Na víku plastická podoba zesnulého Chrámy Svatyně odvozena z řeckého chrámu Nepříliš pevné materiály, bez sochařské výzdoby na štítech, později keramické obložení a plastické ozdoby Také sochařství, různé mytologické výjevy (Apollón a Héraklés, kteří se přou o zabitou laň; sochař Vulca, dílna ve Vejích Také menší sošky z kovu, např. Mars (attický vliv); náhrobní fresky
Caere- hrobky bohatých
Freska z pohřební komory: lov a rybolov
fishing
Taneční motivy; hudba u Etrusků hrála silnou roli, tanešní scény se v pohřebních komorách anebo na sarkofázích objevují od 5. století
Jiné příklady tanečních motivů
Bronzové sochy; nálezy z Tarquinií
Etruské sochařství; bronzové votivní sošky; Tanečník a válečník
Etruská keramika; Alabastron; amfora;hydria – nádoba na vodu; kantharos – šálek na pití; krater; kylix; pyxis
Etruský šperk: spona, fibula (?); náhrdelníky
Etruská zrcadla
Legenda o založení Říma podle Tita Livia „…pojala Romula a Rema touha založit město….Tyto záměry však poručilo zděděné zlo, touha po vládě, a odtud vzešel i ošklivý rozbroj vzniklý z počátku dost mírného. Romulus a Remus měli spor, kdo dá jméno novému městu. Jejich úmyslem bylo nechat bohy ať rozhodnou. Mělo to být znamení vypozorované z letu ptáků; Removi dle legendy přišlo vítězné znamení dříve, ale Romulovi se zase ukázal dvojnásobný počet supů. Spor tedy zůstal nerozhodnut. Nakonec došlo k hádce a zápasu a Romulus Rema zabil.“ Jiná verze říká, že Remus plný pohrdání přeskočil nové hradby a Romus jej v hněvu zabil. Jedni na sebe vztahovali královskou vládu, protože předčili druhou stranu časem, ti druzí zase proto, že se jim zjevil větší počet ptáků.