Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Advertisements

Vstupní zařízení počítače
Počítačová grafika.
Pavel Dvořák Gymnázium Velké Meziříčí Počítačová sestava – skener
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ Skener
Vstupní zařízení Vstupní zařízení je hardware, kterým počítač nebo jiný přístroj pořizuje data. Obvykle slouží jako součást uživatelského rozhraní, může.
Přídavná zařízení.
Ostatní vnitřní komponenty
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Magdaléna Kršňáková Štěpán Holubec
Informační a komunikační technologie
Radka Meluzínová, 4. I.. Rozdělení scannerů Černobílý scanner umožňuje snímat jen v odstínech šedi, barevné odstíny jsou do nich převedeny. Barevný.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Digitální videokamery
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Grafika na PC základy.
Základní pojmy počítačové grafiky
Skener.
Možnosti digitálního RTG „příjmu“
Tomáš Knopp Skenery.
VSTUPNÍ A VÝSTUPNÍ ZAŘÍZENÍ II
Úvod do používání digitálního fotoaparátu
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ Digitální fotoaparát
Skenery.
Technické vybavení pro zpracování grafiky Jan Přichystal.
Digitální fotoaparáty, kamery a skenery
Digitální fotoaparáty
Počítačová grafika scanner, snímání předloh
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.6 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Práce se skenerem, skener Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Vizualizér Vizualizér je zařízení, které zachycuje obraz přímo z neprůhledné předlohy (trojrozměrné předměty, knihy, mapy apod.). Obraz zachycený pomocí.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 3.
HARDWARE II Periferie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Počítačová grafika rozlišení
Informační a komunikační technologie
Užití skeneru.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA DIGITÁLNÍ FOTOAPARÁT 1 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Scanner.
Počítačová grafika.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Digitální fotografie Bohumil Bareš.
Digitální fotoaparáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Multimédia Žlutířová Eva.
HARDWARE.
Počítačová grafika Maturitní otázka č. 19 Martin Ťažký.
1 Fotogrammetrie - úvod Proč?? Co ?? Jak?? snímek mapa.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_20_ Fotografický přístroj a filmová kamera.
TISKÁRNY  Jehličkové  Inkoustové  Laserové  Termosublimační  Termální.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_14_SKENERY.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Mgr. Jiří Benda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_I.ICT2 Vytvořeno:3. 7.
3.3 scanery.  zařízení, které slouží ke snímání grafických dat a k jejich ukládání do počítače v digitální podobě.  data ukládá ve formě obrázku i text.
Periferní zařízení počítače - opakování
Výstupní zařízení počítače - skener
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výstupní zařízení - skener
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název: VY_32_INOVACE_ICT_5B_12 Škola:
Mgr. Miroslava Telingerová
Transkript prezentace:

Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček

Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou V STUPNÍ PERIFERIE – D IGITALIZACE OBRAZU VY_32_INOVACE_09_2_04_IT

D IGITALIZACE OBRAZU Slouží k převodu reálných předloh do digitální formy. Digitalizační zařízení: Scanner (skener) Digitální fotoaparát Digitální videokamera Webová kamera 3

S CANNER Vstupní zařízení, sloužící k převodu grafické předlohy do digitální formy. Vynalezl jej němec Rudolf Hell roku Sloužil tehdy k rozkládání barevných předloh. K počítači jej připojujeme nejčastěji pomocí rozhraní USB. 4

D RUHY SCANNERŮ Ruční a pultové Při skenování přejíždíme scannerem po podložce. Použití například v obchodech k sejmutí čárového kódu. Protahovací Předloha (pouze jednotlivé stránky) je automaticky protažena scannerem. Stejný princip byl i u faxů. Plošné (stolní) Předloha (obrázek) se položí na skleněnou desku, přiklopí víkem a scanner ji nasnímá. 5

P RINCIP SKENOVÁNÍ Plošný scanner 6 Skenovaná předloha CCD snímač (fotodioda) zrcadlo čočka zrcadlo lampa CCD (Charge-Coupled Device = zařízení s vázanými náboji)

D RUHY SCANNERŮ Filmové Slouží pro snímání diapozitivů a vyvolaných filmů. Bubnové Předloha se uchytí na rotující buben a statická lampa ji potom naskenuje. 3D Postupná digitalizace prostorových modelů pomocí laserových paprsků. Použití například v automobilovém průmyslu. 7

D RUHY SCANNERŮ Tělesné Bezpečnostní rámy. Scannery pro snímání biometrických prvků. například otisky prstů Diagnostické lékařské přístroje CT Magnetická rezonance Sonografie … 8

P ARAMETRY SKENOVÁNÍ Rozlišení Kolik bodů na palec (Dots per Inch) je schopen snímací prvek sejmout. například 1200 x 2400 DPI Čím vyšší je hodnota DPI, tím vyšší je kvalita digitalizovaného obrazu. Čím větší rozlišení při skenování nastavíme, tím větší bude také velikost výsledného souboru. 9

P ARAMETRY SKENOVÁNÍ Barevná hloubka V kolika barvách je scanner schopen obrázek sejmout. 256 odstínů šedi (černobílé scannery) 16,7 milionů barev (barevné scannery) Denzita (optická hustota) Schopnost rozlišit od sebe tmavé body. Maximální rozměr skenované předlohy Rychlost snímání 10

VÝPOČETNÍ PŘÍKLAD Jak velký bude nekomprimovaný soubor, obsahující barevně naskenovanou předlohu s rozlišením 1600 x 1200 px? 11 každý bod zabere 2 24 b = 3 B

OCR SOFTWARE Optical Character Recognition Program, převádějící naskenovanou předlohu do textové formy. Identifikuje naskenovaná písmena a číslice a převádí je do textové formy. Umožňuje další práci s naskenovaným textem v dalších programech. 12

D IGITÁLNÍ FOTOAPARÁT Snímá obrázek (scénu před objektivem). Místo filmu obsahuje elektronický snímací prvek CCD a paměť (kartu, např. SD), na kterou sejmuté snímky ukládá. K počítači připojujeme USB kabelem nebo pouze vkládáme paměťovou kartu do čtečky karet. 13

P RINCIP DIGITÁLNÍHO FOTOAPARÁTU Jádrem přístroje je světlocitlivá plocha snímače CCD. Tisíce i miliony drobných CCD snímačů uspořádaných do mřížky. Na plochu senzoru je promítán obraz přes systém optických čoček v objektivu. Světelná energie, která přichází ze snímaného prostoru (scény), je v jednotlivých pixelech (obrazových bodech) převáděna na elektrický signál a uložena v podobě vázaného náboje. 14

P RINCIP DIGITÁLNÍHO FOTOAPARÁTU Po uzavření uzávěrky jsou vygenerované náboje z čipu postupně odváděny a měřeny speciálním zesilovačem pro každý pixel. Získaný signál je převeden AD (analogově digitálním) převodníkem na binární signál. Vzniklý datový proud je mikroprocesorem upravován a převeden do některého grafického formátu používaného pro záznam obrazových dat. Například JPEG nebo TIFF. 15

P ARAMETRY FOTOAPARÁTŮ Počet bodů snímacího prvku V jakém rozlišení při zvolené velikosti lze obrázek vytisknout. Například 8 megapixelů. Kvalita objektivu Světelnost Stupeň výskytu optických vad Zoom (přiblížení) … 16

P ARAMETRY FOTOAPARÁTŮ Kvalita automatického zaostřování a měření expozice Kapacita paměťové karty Výdrž baterií … 17

VÝPOČETNÍ PŘÍKLAD Jaké musí být minimální rozlišení digitálního fotoaparátu, aby bylo možno vytvořit fotografii s rozlišením 1600x1200? 18

D IGITÁLNÍ A WEBOVÉ KAMERY Snímají a digitalizují pohyb. Princip je obdobný jako u digitálních fotoaparátů. Natáčená data se uloží ve formě souborů na disk nebo se mohou odeslat na Internet. Webové kamery mají nižší rozlišení. 19

POZNÁMKY 20