TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Advertisements

POZNÁMKY ve formátu PDF
Výrok a jeho negace.
KOMBINAČNÍ ČÍSLA A BINOMICKÁ VĚTA
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Utvořte negaci výroku, a to bez použití záporu.
POZNÁMKY ve formátu PDF
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
POZNÁMKY ve formátu PDF
(polohové vlastnosti) POZNÁMKY ve formátu PDF
POZNÁMKY ve formátu PDF
POZNÁMKY ve formátu PDF
Trojúhelník Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_764 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název:Výrok a jeho negace Autor:Mgr. Petr Vanický.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Složené výroky Autor:Mgr. Petr Vanický kód.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Výrok a jeho negace Autor: Mgr. Ludmila.
EKVIVALENCE Mgr. Martina Fainová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
POZNÁMKY ve formátu PDF
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Úvod do databázových systémů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_763.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Výroková logika (analytické myšlení, úsudky)
Matematická logika Michal Sihelský T4.C. Matematická logika Vznikla v 19. století Zakladatelem byl anglický matematik G. Boole ( ) prosadil algebraické.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Výroky, negace, logické spojky
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ÚHEL DVOU VEKTORŮ Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Poznámky v PDF.
KONJUNKCE Mgr. Martina Fainová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
MATEMATIKA Obsah přednášky Funkce. 3. Limita funkce
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
ZÁKLADNÍ POJMY VÝROKOVÉ LOGIKY
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Výroková logika.
POZNÁMKY ve formátu PDF
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
8. Složené výroky - implikace (výklad)
Matematická logika 3.Výroky (výklad) Mgr. Michal Švarc
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
LIMITA FUNKCE Mgr. Martina Fainová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR POZNÁMKY ve formátu PDF.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název šablony: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky.
POZNÁMKY ve formátu PDF
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
POZNÁMKY ve formátu PDF
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
KOMBINAČNÍ ČÍSLA A BINOMICKÁ VĚTA
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
Predikátová logika.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Transkript prezentace:

TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR VÝROKY Mgr. Martina Fainová

VÝROK Výrok je sdělení (oznam. věta), o níž má smysl prohlásit, že je pravdivá nebo nepravdivá Značení: velké písmeno abecedy např. A, B, V, V1, V2 Výrokem je: Číslo 4 je liché. Výrokem není: Zavři dveře!, Sněží?, 32 + x3

Pravdivostní hodnota výroku: výrok pravdivý - pravdivostní hodnota 1 výrok nepravdivý - pravdivostní hodnota 0 Výrok, o kterém v daném okamžiku nemůžeme prohlásit, zda je pravdivý nebo nepravdivý, nazýváme hypotéza. Příklad: Na planetě x žijí lidské bytosti. Dnes večer bude pršet.

Příklady výroků: V1: Praha je hlavní město ČR. V2: Prší. V4: Každý úhel v rovnostranném trojúhelníku má velikost 60. V5: Dnes mám na sobě zelený svetr. V6: Pro všechna reálná čísla a, b platí: (a+b)2 = a2 + 2ab +b2 pravdivý výrok - 1 nepravdivý výrok - 0 Příklad: Vytvořte 2 lib. výroky a 2 tvrzení, která nejsou výroky.

Kvantifikovaný výrok Výroky, které obsahují údaje o počtu nebo množství, nazýváme kvantifikované výroky. tyto výroky obsahují slova : každý, aspoň, právě, nejníže, nejvýše, žádný,... Příklad: Alespoň jednomu z nás se dnes ráno nechtělo vstávat.

Negace výroku V je výrok, který popírá tvrzení výroku V. Poznámka: Negace výroku zahrnuje všechny zbývající možnosti výroku V. Značení: výrok: V negace výroku: V´ nebo V

Tabulka pravdivostních hodnot: Negace - příklady: V: Prší. V´: Není pravda, že prší. nebo Neprší. A: Kořenem rovnice je číslo kladné. A´: Kořenem rovnice je číslo záporné nebo nula. Tabulka pravdivostních hodnot: V V´ 1

Cvičení: Utvořte negaci daných výroků a určete jejich pravdivostní hodnotu: V1: Můj nejoblíbenější předmět je matematika. V2:  ABC je ostroúhlý. V3: Petr je žákem třídy 1X. V4: Úhlopříčky čtverce jsou navzájem kolmé. V5: Druhá odmocnina z čísla 5 je číslo větší než 2. V6: V trojúhelníku je součet vnitřních úhlů 180. V7: Paříž je hlavní město Německa. V8: Eukleides je významný řecký matematik.

Negace kvantifikovaných výroků: Negace výroku Každý ....... je ..... Aspoň jeden ..... není ..... Aspoň jeden ..... je ..... Žádný (Každý) .... není .... Aspoň n ..... je ..... Nejvýše (n-1) .... je .... Nejvýše n ..... je ..... Aspoň (n+1) ..... je ..... Poznámka: (V´)´ = V Negace negace výroku je rovna původnímu výroku.

Negace - příklady: V1: Každý trojúhelník je tupoúhlý. V1´: Aspoň jeden trojúhelník není tupoúhlý. V2: Alespoň jeden žák je z Horšovského Týna. V2´: Žádný žák (Nikdo) není z Horšovského Týna. V3: Alespoň 5 žáků nemá pravítko. V3´: Nejvýše 4 žáci nemají pravítko. V4: Nejvýše 3 prvočísla jsou jednociferná čísla. V4´: Minimálně 4 prvočísla jsou čísla jednociferná.

Cvičení: Znegujte dané výroky: V1: Aspoň jeden den není úkol. V2: Nejvýše tři nemají domácí úkol. V3: Chybí právě čtyři. V4: Právě jeden se hlásí. V5: Nikdo nepřišel. V6: Na výlet nás půjde nejvýše sedmnáct. V7: Odešli minimálně čtyři žáci. V8: Žádné prvočíslo není sudé. V9: Aspoň jeden kořen dané rovnice je kladný. V10: Každé tři body leží na jedné kružnici.

SLOŽENÉ VÝROKY - vznikají spojováním jednoduchých výroků Operace pro sjednocení výroků : Konjunkce Disjunkce (alternativa) Implikace Ekvivalence

VÝROKOVÁ FORMULE Výroková formule je spojení více výroků pomocí závorek a symbolů , , , , . Ve výrocích a výrok. formulích lze použít symboly:  – obecný kvantifikátor – čteme: „každý“, „všechny“, „libovolný“  – existenční kvantifikátor – čteme: „existuje alespoň jeden“, „někteří“  – „existuje právě jeden“  () – „je (není) prvkem“, „náleží (nenáleží)“

Další příklady na procvičení (včetně výsledků) POUŽITÁ LITERATURA Matematika pro gymnázia - Základní poznatky z matematiky Další příklady na procvičení (včetně výsledků) Pro výuku základů mat. logiky slouží také daná aplikace. Není ji nutné instalovat a nabízí i možnost otestovat nabyté znalosti.