Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_Vaz.1.03 Základy estetiky Vytvořeno: 06. 10. 2013 Ověřeno: 07. 10. 2013 Třída: MZ1
Vazačství a aranžování Vzdělávací oblast : Odborné vzdělávání Předmět: Vazačství a aranžování Ročník: 1 Autor: Tůmová Jana Časový rozsah: 1 vyučovací hodina Pomůcky: Dataprojektor, notebook s připojením na internet Klíčová slova: Vazačství, aranžování, prvky Anotace: Materiál je určen pro výuku předmětu květinářství.
Základní estetické prvky základem všech estetických prvků je bod dá-li se bod do pohybu jedním směrem, vzniká linie podle charakteru pohybu vznikají přímky nebo křivky, ty vytváří základní konstrukci každého díla vodorovná přímka - horizontála - spojuje se s pojmem nosné základny svislá přímka - vertikála - tvoří středovou osu díla. šikmé přímky - diagonály - obvykle určují šířku a plastičnost celku křivky vznikají tehdy, není-li dráha pohybujícího se bodu přímá, křivky mohou být vlnité, obloukovité, vinuté, spirálovité, esovité, mohou stoupat i klesat
Typy linií
Křivky
Plocha vzniká tehdy, dá-li se linie do pohybu jedním směrem plocha - dílo obklopuje - tvoří pozadí kompozice - na níž je dílo umístěno - technických doplňků (sklo, dřevo, kov, tkaniny apod.)
Textura je charakter povrchu plochy povrh může být hladký, drsný, bublinatý, rýhovaný u květin rozlišujeme povrch: sklovitý (frézie, kosmea) porcelánový (kala, brambořík, sněženka) sametový (gloxínie, některé růže) hedvábný (hrachor, orchideje) vlnatý (plesnivec- protěž) kovový (listy ananasovitých rostlin) hrubou texturou se vyznačují větve jehličnatých dřevin drsnou rozpukanou texturu má kůra borovic šupinatou kůra smrku kombinaci textury zvýrazníme různým použitím rostlin a nádob
Tvar vzniká, dá-li se plocha do pohybu je jednou z nejdůležitějších vlastností je charakteristický nejen pro jednotlivé rostliny, ale je velmi rozdílný i u jednotlivých částí rostlinného těla rozlišujeme tvary kulovité, válcovité, kuželovité, srdčité, dlanité, mečovité, jehlicovité a čárkovité je velmi důležitý i u zhotovených výrobků při dodržování zásady – vytvořit požadovaný tvar díla při neporušení původních přirozených tvarů jednotlivých použitých prvků
Barva nejpůsobivější estetický prvek, tvoří nevýraznější vlastnost kompozice barvy spektrální – červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, fialová. Nejsou od sebe odděleny, ale přecházejí jedna v druhou prostřednictvím barevných odstínů (mezitónů) podle použití dělíme barvy na pestré (všechny) a nepestré (bílá,černá) podle působení barev na člověka dělíme barvy na: teplé (aktivní) - červená, ornžová a žlutá studené (pasivní) – modrá, zelená a fialová
Osvaldův barevný kruh Při použití barev se obvykle využívá jejich kontrastu a souladu. monochromatické harmonie (barvy jsou jednoduše sladěny pomocí světlejších a tmavších odstínů barvy) harmonie příbuzných barev (barvy jsou sladěny pomocí podobnosti odstínů barvy) harmonie sousedících barev (barvy jsou sladěny pomocí umístění barvy na barevném kruhu vedle sebe
Opakování linie vzniká, dá-li se bod do pohybu jedním směrem základní typy linií – svislá (vertikála), vodorovná (horizontála), šikmá (diagonála) plocha vzniká dá-li se linie do pohybu textura je charakter povrchu plochy tvar vzniká, dá-li se plocha do pohybu barva tvoří nejvýraznější estetický prvek , dělíme je na pestré (červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, fialová) a na nepestré (bílá, černá) dále barvy rozdělujeme na teplé (aktivní)- červená, oranžová, žlutá a studené (pasivní) modrá, zelená, fialová
Použité zdroje HOMOLA, Vladimír. Vazačství a aranžování květin. Vyd. 1. Ilustrace Otakar Procházka. V Praze: Institut výchovy a vzdělávání Ministerstva zemědělství ČR, 1993, 147 s. ISBN 80-710-5061-X. BITTNEROVÁ, Marie. Floristika. Děčín - Libverda: Střední škola zahradnická a zemědělská Antonína Emanuela Komerse. ISBN 978-80-239-8923-62. Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání ve všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (foto, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.