Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“"— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_Vaz.1.04 Základní estetické zákonitosti Vytvořeno: Ověřeno: Třída: MZ1

2 Vazačství a aranžování
Vzdělávací oblast : Odborné vzdělávání Předmět: Vazačství a aranžování Ročník: Autor: Tůmová Jana Časový rozsah: vyučovací hodina Pomůcky: Dataprojektor, notebook s připojením na internet Klíčová slova: Vazačství, aranžování, zákonitosti, Anotace: Materiál je určen pro výuku předmětu květinářství.

3 Základní estetické zákonitosti
Jednotnost jednotnost logická – dílo má být zhotoveno z prvků, které k sobě logicky patří (např. kombinovat květy orchidejí se smrkovými šiškami) jednotnost morální – je málo postřehnutelná. Vazačské dílo má působit na tvorbu pouze ušlechtilých pocitů a představ jednotnost estetická – jednota použití všech estetických zákonitostí, výsledkem této jednoty je dokonalá krása výrobku

4 Harmonie a kontrast celá kompozice má být řešena buď harmonicky, nebo kontrastně, pouze u velkých kompozičních celků (květinová výloha, výstavní pavilon) můžeme použít prvky harmonické i kontrastní při harmonické kompozici dosahujeme souladu spojováním prvků navzájem se doplňujících velikostí, tvarem, barvou apod., tato díla působí uceleně, klidně a jsou jemnější, přemíra harmonie však může působit nezajímavě porušíme-li soulad v jedné nebo více vlastnostech, vzniká kontrast neboli protiklad, působí dynamičtěji (živěji), upoutává rychleji pozornost diváka a vyvolává pocit vzruchu, použití většího množství kontrastů v jedné kompozici může působit chaoticky

5 Rovnováha Každá kompozice má být vyvážená Rovnováha zřejmá –
je patrná na první pohled, příklad: váza s pěti květy – jeden je umístěn uprostřed (ve směru vertikální osy), dva květy jsou vlevo od vertikály a dva květy vpravo od vertikály , zeleň je rozložena rovnoměrně mezi květy

6 Rovnováha skrytá – je méně zřejmá Příklad:
v ose vertikály je jeden květ, vlevo od osy jsou květy tři a vpravo pouze jeden rovnovážného stavu se dosáhne přidáním většího množství zeleně na pravou stranu lehkým potlačením rovnováhy můžeme dosáhnout kontrastu a větší zajímavosti Je-li však rovnovážný stav porušen silně, dostává kompozice labilní vzhled a výrazně ztrácí na kráse

7 Rytmus dodává celé kompozici životnost
vzniká střídáním prvků výrazných s méně výraznými je-li toto střídání zcela jednoduché, např , jde o rytmus pravidelný, jednoduchý rytmus pravidelný zeslabený vzniká střídáním jednoho výrazného se dvěma nevýraznými rytmus pravidelný zesílený vzniká při opačném použití prvků rytmus může být též stupňovaně zmenšovaný nebo zvětšovaný nový styl „skylin styl“ – spočívá ve vypichování rostlin kolmo vedle sebe v pravidelném jednoduchém rytmu.

8 Rytmus paralelní neboli vertikální formace typu
„Skyline“ – květy růží jsou vedeny v několika rovinách pro vytvoření rytmu v přírodě neběžného.

9 Stupňování vzestupné – u základny je prvek nejmenší a směrem vzhůru se ostatní stále zvětšují nebo nabírají na výraznosti. sestupné – u základny je prvek nejvyšší a směrem vzhůru velikosti nebo výraznost ubývá 1 nesprávné stupňování – velké prvky aranžmá stojí nad malými 2 správné stupňování – celá skladba postupuje od největších prvků po nejmenší Běžně se používá druhý způsob, je přirozenější. I v přírodě jsou největší listy u země a nejmenší na vrcholu, květenství většiny květin(konvalinky, hledíky, mečíky) rozkvétá od nejníže postavených květů směrem vzhůru.

10 Míra - proporčnost tímto pojmem rozumíme vzájemné poměry jednotlivých částí kompozice „Pravidlo zlatého řezu“, jako nejvhodnější poměr se udává 3:5, příklad: při aranžování květin do vázy použijeme poměr 3:5 takto: 3 díly celkového aranžmá tvoří váza a 5 dílů květiny (váza 30cm vysoká žádá výšku náplně od svého horního okraje po nejvyšší bod 50cm). Uváděné estetické zákonitosti jsou produktem evropského způsobu myšlení.

11 zásadně jsou však uváděné zákonitosti stále platné a
Různé způsoby proporčnosti u vypichovaných misek jednak podle pravidel zletého řezu (1), nebo snížené a rozvolněné (2,3). zásadně jsou však uváděné zákonitosti stále platné a zvláště začátečník by neměl v dodržování těchto estetických zákonitostí experimentovat, chce-li vytvořit dílo hodnotné a krásné.

12 Opakování Estetické zákonitosti: jednotnost harmonie a kontrast
rovnováha rytmus stupňování míra - proporčnost

13 Použité zdroje HOMOLA, Vladimír. Vazačství a aranžování květin. Vyd. 1. Ilustrace Otakar Procházka. V Praze: Institut výchovy a vzdělávání Ministerstva zemědělství ČR, 1993, 147 s. ISBN X. BITTNEROVÁ, Marie. Floristika. Děčín - Libverda: Střední škola zahradnická a zemědělská Antonína Emanuela Komerse. ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání ve všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (foto, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“"

Podobné prezentace


Reklamy Google