Tazatelská síť
Velikost a skladba sítě závisí na zaměření pracoviště Tazatelé – externí spolupracovníci, vyškolení, pravidelně kontrolovaní Zpravidla několik set osob Struktura sítě – co nejblíže struktuře obyvatel Zpravidla po celém území – minimalizace nákladů na dopravu
Požadavky na tazatele Starší 18 let Právně způsobilý a morálně bezúhonný Po úspěšném absolvování přijímacího řízení Dodržování etických zásad - písemné prohlášení
Vytvoření tazatelské sítě Nábor tazatelů – reakce na inzerát, jinak projevený vlastní zájem Přijímací řízení – seznámení s obecnými pravidly Studium informačních materiálů Vstupní školení tazatelů Absolvování zkušebního testu Provedení zkušebních rozhovorů
Průměrný výsledek náboru Získáno cca 20 % zájemců
Organizace tazatelské sítě a) Z centra b) Vícestupňový model (regionální operátor) V centru vždy pověřený pracovník nebo oddělení
Centrum zajišťuje: Tazatelské průkazy Evidence údajů o osobě tazatele Evidence údajů o provedených výzkumech Evidence dílčích hodnocení tazatele
Kontakt centra s tazateli Přímý kontakt, telefonický, e-mail pro organizační záležitosti, věcné otázky při provádění rozhovorů Zpětné informace od tazatelů ke konkrétním výzkumům – výběr respondentů, průběh dotazování, hodnocení dotazníku, otázek Průběžně organizovaná setkání tazatelů Informační tisk pro tazatele – odborné informace, vytváření zpětné vazby
Kontrola práce tazatelů Správnost a úplnost vyplnění dotazníků Dodržování pokynů v dotazníku Kontrola zápisu odpovědí na otevřené otázky (výstižnost, přesnost, riziko stylizace) Následné kontroly u respondentů – korespondenční, telefonická (v případě známých adres respondentů)
Práce tazatele v kvantitativním výzkumu Význam sociálních a osobnostních charakteristik Princip maximální blízkosti sociálnímu postavení respondenta Riziko zkreslení rozhovoru podle sociálních charakteristik tazatele
Tazatel získává respondenty a) Kvótní výběr – v místě svého trvalého bydliště Nutný velký podíl tazatelů v malých obcích b) Náhodný výběr – na určeném místě, na určených adresách
Základní principy práce tazatele Vstupní část rozhovoru – prostor pro improvizaci, vytvoření přátelské a bezpečné atmosféry pro dotázaného Rozhovor a vyplňování dotazníku - vysoce formalizované, striktní dodržování předpisů, textu otázek i variant odpovědí
Zahájení rozhovoru Tazatel se představí (legitimace) Představí organizaci Stručně vyjádří obsah a význam výzkumu (pokud možno i pro respondenta) Stručně vysvětlí výběrovou metodu Vysvětlí důvěrnost údajů a anonymitu dotazování
Průběh rozhovoru TAZATEL JE ŽIVÝ MAGNETOFON Musí: Klást otázky v předepsané formulaci V předepsaném pořadí Nesmí: Vysvětlovat, doplňovat Měnit pořadí otázek
Vlastnosti tazatele Čestný, poctivý, svědomitý až puntičkářský Má zájem o práci a o zkoumané otázky Pečlivý a přesný Přizpůsobivý okolnostem Přiměřeně asertivní (příjemné, živé a přitom profesionální vystupování)
Vhodné sociální charakteristiky tazatele Inteligence a vzdělání spíše průměrné Věk co nejblíže věkové skladbě obyvatel Ženy mívají přednost – ochotny pracovat večer a o víkendech, výhodou osobní vzhled, menší riziko odmítnutí Tazatelé ze středních vrstev se lépe dostanou i k nižším a vyšším vrstvám Zřetelné vyjadřování