Poznání publika může být motivováno různě:  Chování publika je užitečným nástrojem zpětné vazby a hodnocení vlastního výkonu.  Publikum je samo o sobě.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Úvod do studia dějepisu
Úvod do médií PaedDr. Zdeněk Pejsar, Ph.D.. Při vytváření pojmu multimédia je vhodné vyjít ze syntaktického složení tohoto slova. Pod pojmem multi najdeme.
Ekonomická krize, lidský a sociální kapitál Mgr. Ing. Petr Wawrosz.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Mediální produkt.
Výukový program SmartMusic Studio, nástroj moderního vyučování hudby na ZUŠ SmartMusic Studio v dokumentech Školního vzdělávacího programu.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Sociální kontrola Filip Keresteš.
Mediální gramotnost jako součást funkční gramotnosti a základní cíle mediální výchovy 2. Část prezenčního školení školitelů SIPVZ.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Volební kampaně a internet Zdroj: NetMonitor, září 2005, MML data 2003 Internet se stal standardní a vyhledávanou součástí reklamních kampaní. Velkou pozornost.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Teorie masové komunikace
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
funkce médií ve společnosti moc médií
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Internet jako nástroj vlivu ? Dana Bérová
KDU a opozice Michal Pink
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
ZÁKLADNÍ INFORMACE O REKLAMĚ Reklama TV spot Rozhlasový spot Billboard Leták ve schránce Inzerce v novinách Reklama v časopisech Bannery na internetu Spam.
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning.
Marketingové prostředí
Mediální plán Lze ho definovat jako dokument určující, jaká média a kdy se nakoupí, za jakou cenu a jaké by měla přinést výsledky. Zahrnuje průběhové diagramy,
úvod pojetí a obsah marketingu
P13 MARKETING MĚST A OBCÍ Demokratická společnost by měla dát lidem příležitost spolupodílet se na rozhodnutích týkajících se jejích obce, města, regionu.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Volby 2006: Příležitosti a řešení „Internet jako nástroj pro volební kampaň a/i komunikaci s voliči “
Průřezová témata.
marketingový komunikační mix, propagační mix, podpora, promotion
Přednáška: DISTRIBUCE Distribuce - soubor všech podniků a jednotlivců, kteří se stanou vlastníky nebo budou nápomocni při převodu vlastnictví produktů.
Spolupráce obcí a málotřídních škol v České republice Dana Knotová, Kateřina Trnková Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Masmédia.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
1 Neziskové organizace Neziskovky jsou nedělitelnou součástí občanské společnosti a jako takové mají nezastupitelnou roli v rozvoji demokracie a řešení.
Informatika. Cíle výuky informatiky Studenti se mají seznámit se základními pojmy, problémy, postupy, výsledky a aplikacemi informatiky tak, aby je dokázali.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Masová komunikace 1 PhDr. Hana Slámová,Ph.D.. * Mc Luhan „Medium is the message“ * Komunikátor je obvykle nějaká organizace či instituce * Příjemcem je.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Informační prameny I. část
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
  Rozdílné tradice analýzy 5. 04/04/11     1.
Jištění kvality technologických procesů
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Assessment centrum.
Masová média jako mediální instituce
Analýza hodnot zákazníka
Psychologické působení propagace
OBCHODNÍ ČINNOST A JEJÍ PSYCHOLOGICKÁ HLEDISKA
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Transkript prezentace:

Poznání publika může být motivováno různě:  Chování publika je užitečným nástrojem zpětné vazby a hodnocení vlastního výkonu.  Publikum je samo o sobě obchodním artiklem, který médium či obchodní zástupce média nabízí inzerentovi.  Z hlediska celospolečenského – je publikum významné i pro ty, kdo studují mediální komunikaci či lidské chování a společnost. Proč?

 „Publikum“ (z latinského výraz pro veřejnost, stát či obec) slouží pro kolektivní označení uživatelů nějakého média, či v širším smyslu příjemců nějakého obecně (veřejně) dostupného sdělení – ať je to již divadelní představení, filmová projekce, fotbalový zápas, číslo časopisu, nebo rozhlasová stanice. Dle Jirák a Köpplová, 2007, s. 86.

 „Publikum (v aj „audience“, v nj Publikum) jako označení institucionalizovaného kolektivního uživatele či příjemce nějakého sdělení je přeneseno z divadla, kabaretu“ (Jirák a Köpplová, 2007, s. 87). Pro takové publikum je v češtině blízké označení „obecenstvo“. Pro obecenstvo je ale typická jednota času a místa.  Ale pomocí technických možností masové komunikace oslovují masmédia publikum, které nemusí být nutně shromážděno na jednom místě ve stejný čas.

 „Účastní se (ať už na jednom místě, nebo rozptýlené)  1. plánovaného a organizovaného sledování nějaké  2. veřejně prováděné či obecně dostupné činnosti, která má

 3. světský charakter a může sloužit potěše, zábavě a poučení, a  4. jedinec se součástí publika stává do značné míry dobrovolně a do značné míry sám rozhoduje o tom, čemu bude věnovat pozornost“.  Srovnej s výrazem – obecenstvo: forma publika, které přijímá sdělení ve stejném čase a na stejném místě.

 Se vznikem čtenářské obce souvisí vynález knihtisku v 15. století. Středověké publikum ještě nesplňovalo představy o publiku masovým médií. K tomu mu chyběla společensky významná velikost („masovost“) a periodicita mediální nabídky.  Vznik skutečně početného, masového publika souvisí s reformami v době osvícenství. Při vzniku střední vrstvy dochází i k formování veřejnosti.

 S veřejností souvisí „veřejné mínění“ – představuje určitý soubor představ, postojů a hodnocení. Dnes se předpokládá, že na obsahu a stavu veřejného mínění se podílejí také média kontroly.

 Podle Elisabeth Noelle- Neumann je to „jev, který je určován místem a časem a jeho působení (tlak) můžeme jen složitě zpětně doložit“. (Jirák a Köpplová, 2007, s. 92) Jedinec se jen stěží může vyvázat z názorového klimatu a atmosféry své doby – spíše může změnit prostředí, např. odejít do exilu.

 Podle výše uvedené autorky pod pojmem veřejné mínění chápeme hodnotové, především morálně zatížen názory a postoje, které je veřejně třeba zastávat, pokud se nechceme izolovat.  (Jirák a Köpplová, 2007, s. 92)

 Představa masového publika – jedná se o různorodou, heterogenní množinu příjemců, jejímž členem se může stát kdokoliv, nikdo není předem vyloučen, jednotliví členové zůstávají v anonymitě.  Difuzní publikum – „všudypřítomné publikum“, které je vystaveno mediální nabídce prakticky neustále – je to publikum rozptýlené nejen v čase a prostoru, ale také co se týče nabídky mediálních produktů.

 Období elitního publika.  Období masového publika.  Období specializovaného publika.  Období interaktivního publika – jedinec má hodně velkou možnost vybírat si, co bude číst, na co se bude dívat. Člen publika na sebe tedy bere úlohu editora, uživatelé přestávají tvořit homogenní skupinu, ale fragmentizují se.  V současném světě inzerentům vyhovuje homogenní publikum – naproti tomu stojí tendence publika se fragmentizovat.

 Jaké požadavky musí splňovat jednotlivec, abys se stal součástí publika?  Dostatečné vzdělání.  Musí disponovat časem.  Musí být dostatečně ekonomicky silným.

 Podle McQuaila existují dva typy (McQuail, 1999:  Jednotlivci či ustavené sociální skupiny – tedy stoupenci nějaké politické orientace, zemědělci, apod.  Publikum vytvořené – iniciované specifickým mediovaným sdělením (sportovní fanoušci, zájemci o starší české komedie).

 Podle F. A. Biocca se aktivita publika týká 5 oblastí:  Publikum si vybírá – co si přečtou, co budou sledovat. Navíc různým mediovaným sdělením věnují různou pozornost. Jednotlivci se mezi sebou liší v tom, nakolik jsou ochotní si z mediální nabídky vybírat.  Publikum se řídí zkušeností a potřebou

 Publikum jedná záměrně - zpracování dekóduje recipient dle svých zkušeností, pohlaví a intelektových možností.  Publikum je odolné vůči ovlivnění – dokáže „číst mezi řádky“, publikum může být nepoddajné. Může se bránit nabízené či vnucované interpretaci sdělení.

 Publikum je kritické a interaktivní – podle této představy umějí lidé kriticky vyhodnotit přijímaná sdělení, samostatně (a aktivně) doplnit jinými sděleními a vysoudit vlastní závěry.  Dle Jiráka a Köpplové (2007, s. 111)

 Cílem výzkumů publika pro inzerenty je dle McQuaila (1999, s. 15):  A) poznat počet zákazníků, spotřebitelů či příjemců sdělení nabízených daným médiem,  B) změřit, jakou naději má inzerent daného produktu na to, že zvoleným médiem bude „zasaženo“ co nejvíce potenciálních či skutečných spotřebitelů produktu,

 C) odhadnout, nakolik je možné působením toho či onoho média manipulovat či usměrňovat chování publika při výběru nějaké služby či výrobku,  D) soustavně vyhledávat nové možnosti uplatnění na trhu, ať už identifikací existujících sociálních skupin, nebo definováním potenciálních publik, jejichž vznik by média mohla iniciovat.

 JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál,  McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Vyd. 1.Praha: Portál, 1999.