VYVOZOVÁNÍ POJMŮ A PŘEDSTAV V PŘÍRODOPISE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecná charakteristika Stavba těla
Advertisements

Digitalizace výuky Příjemce
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Oběhová soustava Adam Klimeš.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
FYLOGENEZE CÉVNÍ SOUSTAVY
Nervová soustava.
VY_32_INOVACE_34_ Prvouka 3.ročník Živočichové 1.
Digitalizace výuky Příjemce
Tělní tekutiny a oběhová soustava obratlovců
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_32_INOVACE_02_BĚLKOVICE-LAŠŤANY_OBRATLOVCI Mgr. Denisa Krausová
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Člověk a jeho svět Ročník.
Obecná botanika Semena a plody.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Stavba těla ptáků
Třída PTÁCI Ptáci vznikli v druhohorách z plazů. Ptáci jsou obratlovci se stálou tělesnou teplotou. Mají KLOAKU. Mají zobák, kostra většiny ptáků.
Obecná charakteristika
Cévní soustava.
Tvar a pohyb těla obratlovců
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Ptáci - opakování.
Dýchací soustava2.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Tvar a pohyb těla KOSTRA.
Člověk a příroda Přírodopis Biologie člověka Oběhová soustava – opakovací otázky VY_52_INOVACE_25 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
Rozdíl vnímání a představy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními poznatky o třídě korýšů.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Cévní soustava3 SRDCE, CÉVY.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Autor: Mgr. Iveta Votápková Ptáci-opeření vládci vzduchu Pětilístek: křídla
OPAKOVÁNÍ UČIVA 7. ROČNÍKU Autor: Mgr. Jana Střížková Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / PŘEHLED ORGANISMŮ Druh učebního.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Znáš se? Hráč nebo skupina si vyberou oblast a odpoví na otázku. Za správnou odpověď si body připočítají, pokud odpoví špatně, mají šanci další. Vyhrává.
Semena a plody Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, srdce Ročník: 8.
Oběhová soustava obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření17.
Typy oběhových soustav a srdcí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření1.
Obratlovci Pětilístek: páteř
Savci – nejvyvinutější obratlovci
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_03
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Kmen: Strunatci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
zpracovaný v rámci projektu
Kmen: Strunatci.
Sociální psychologie – CŽV 2012
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_15_01_krevní oběh.
Oběhová soustava - cévy
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Transkript prezentace:

VYVOZOVÁNÍ POJMŮ A PŘEDSTAV V PŘÍRODOPISE

Terminologie POJEM – rozumové poznání PŘEDSTAVA – smyslové poznání Pojmotvorný proces – respektuje logické utváření pojmů - umožňuje vytvořené pojmy zařadit do celého systému poznatků   POJEM = obecné a podstatné znaky předmětů téže třídy   TŘÍDA = souhrn předmětů, které se v některých znacích shodují PŘEDMĚT = jedinec (individuum) Např. CÉVY – žíly tepny vlásečnice   Rozvod krve po těle

Znaky předmětů obecné – společné všem zvláštní - společné jen některým jedinečné – pouze pro 1 jedince Podstatný znak – odlišuje předměty jedné třídy od jiných tříd Nepodstatný znak – společné znaky všech předmětů Např. Jak odlišíme cévy a cévní svazky?

Všechny předměty dané třídy Obsah a rozsah pojmu Souhrn obecných a podstatných znaků, které jsou vlastní předmětům dané třídy Všechny předměty dané třídy Např. obratlovci – paryby, ryby, objživelníci, plazi, ptáci, savci Např. žíly, tepny, vlásečnice – součást cévní soustavy obratlovců, rozvod krve Pojem nadřaděný Cévy Pojem podřaděný Tepny žíly vlásečnice Pojem souřadný

Pojmy protivné a protikladné ROZDÍL MEZI POJMY SE STUPŇUJE ROZDÍL MEZY POJMY JE V PROTIKLADU Semeník – svrchní polospodní spodní Plody – pukavé nepukavé VZTAHY MEZI POJMY – logická stavba výuky zápis na tabuli opakování a shrnutí učiva

Jak postupovat při vytváření pojmu? 1.Tvorba opěrných pojmů – postup od obecného ke konkrétnímu Př. tráva – bojínek, kostřava, lipnice 2. Smyslové poznání názorných předmětů – vjemy a představy 3. Srovnávání – vymezení obecných, zvláštních a jedinečných Př. plody – peckovice, malvice, bobule 4. Současné vytváření souřadných pojmů

POZOR NA ŽIVELNOST POJMU ruka x horní končetina květ x květ, květenství POZOR NA ZÚŽENÍ ČI ROZŠÍŘENÍ POJMU ptáci létájí Ptáci – vzdušné vaky duté kosti peří, zobák

Vyvozování představ PŘEDSTAVA vybavený obraz předmětů a jevů získaný z minulé zkušenosti při vnímání těchto předmětů a jevů zraková sluchová hmatová tvarová Zkreslené představy - špatný kontakt s přírodninou (obrázek, popis) Záměrné představy – vyvozování pojmů