(vzájemnost, vstřícnost)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Živá složka biomů - organismy
Advertisements

Koloběhy látek Cyklus vody.
Biotické Faktory Jakub Kozel 2.B.
Vztahy mezi populacemi
Biotické podmínky života
Život na Zemi.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Biotické a abiotické faktory
Živočichové rybníka Žahavci.
Bakteriologie Určování bakterií.
POTRAVA.
Heterotrofní výživa Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Heterotrofní výživa.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Heterotrofní výživa rostlin
MUTUALISMUS Život ve společenstvu není jen boj každého s každým, občas se vyplatí si i pomáhat, ale je třeba pohlídat, aby ten komu pomáhám mě pak nenechal.
BIOTICKÉ VZTAHY 1. NEUTRALISMUS - žádné viditelné vazby
Výživa rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
Prvoci Jednobuněční živočichové Žijí ve vodním nebo vlhkém prostředí
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Význam hub a mechů v ekosystému
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Biologie 1.E
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Biotické podmínky života
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
SEDIMENTACE ŘAS A SINIC
Interakce mezi organismy
ZDROJ látky, z nichž jsou složena těla, energie která pohání životní činnost a místa nebo prostory k prožívání životních cyklů ESENCIÁLNÍ ZDROJE nejsou.
MECHANISMY ŠÍŘENÍ PYLU
VÝŽIVA ROSTLIN 2014.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Vzájemné vztahy organismů v přírodě
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
POPULACE Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
SLOUŽÍ K:  NEPOHLAVNÍMU ROZMNOŽOVÁNÍ  K RŮSTU MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ  K REGENERACI MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ.
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Živočichové rybníka a jeho okolí
HOUBY Jsou EUKARYOTICKÉ organismy (mají obdobnou stavbu buňky jako rostliny a živočichové) Tělo má jednoduchou stavbu – STÉLKU – tvořenou propletenými.
Co jsme již poznali.
Projevy života, třídění organismů
1. H ETEROTROFNÍ VÝŽIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Barbora Sedláčková, Oktáva 15/16. KVAŠENÍ = FERMENTACE Pivovarské kvasinky Katabolický proces opačný k fotosyntéze Probíhá za nepřítomnosti vzduchu ->
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: VÝVOJ ZEMĚ ŽIVOTA A ČLOVĚKA
Název prezentace (DUMu):
Heterotrofie u rostlin
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
Ekologie – vztahy mezi populacemi
Eukarya Monofyletická skupina vzniklá endosymbiosou s protomitochondrií Prvoci - jednobuněční chemoheterotrofové chromista - fotoautotrofové s velkým podílem.
Vztahy mezi populacemi - negativní
Název Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Pr.7.We.22_Mnohobunecne_organismy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_52_INOVACE_24_Buňka rostlinná a živočišná
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Rostliny - význam a jejich dělení.
BAKTERIE.
Botanika.
Půdy.
Transkript prezentace:

(vzájemnost, vstřícnost) Mutualismus (vzájemnost, vstřícnost) Júlia Mudruňková

Definice: taková spojení mezi dvojicemi druhů, které přinášejí oběma druhům užitek (+,+) jedinci v takových populacích žijí déle, rostou a rozmnožují se rychleji v přítomnosti jedinců druhého mutualistického druhu každý mutualista získává jednu z mnoha různých výhod každý se chová v podstatě sobecky ! Typy: - fakultativní obligátní pro jednoho partnera - obligátní pro oba partnery

Mutualismy vedoucí ke vzniku vzájemných vazeb chování Medozvěstka křiklavá (Indicator indicator) a medojed kapský (Mellivora capensis) Garnáti (r. Alphaeus) a hlaváčovité ryby (Cryptocentrus) Mravenci (Pseudomyrmex ferruginea) a kapinice (Acacia cornigera)

Mutualismy týkající se kulturních plodin a dobytka Vztah druhu Homo sapiens k obilí a dobytku Chov housenek modráska (Lycaena avion) mravenci Pěstování hub brouky, mravenci, termity

Mutualismus opylování odměna opylovače pylem a/nebo nektarem výsledek – cizosprašné opylení a oplodnění opylovači: hmyz, kolibříci, netopýři, drobní hlodavci a vačnatci různá míra specializace – např. Ranunculaceae - orsej jarní (Ficaria verna) - pryskyřník hlíznatý (R. bulbosus) - orlíček obecný (Aquilegia vulgaris) - oměj (Aconitum sp.) orchidej Angraecum sesquipedale – nektar v 30 cm dlouhých trubicích – lišaj (Xanthopan morgani praedicta) životní cyklus opylovače x období kvetení určité rostliny rozdílný typ mutualismu : vosička + fíkovník

Mutualismy organismů v zažívacím traktu prokaryont nebo jednobuněčný eukaryont včleněn do života mnohobuněčného partnera trávení celulózy, celobiózy, xylózy, škrobu, syntéza vitamínů ? Přežvýkavci : bachor - husté populace bakterií a prvoků hostitel - neustálý přísun živin, řídí podmínky pro fermentaci produkty fermentace základem výživy hostitele prvoci – požírají bakterie, jiné prvoky Střevo termita: rozšířenina zadního střeva – mikrobiální fermentace – celulózy, hemicelulózy, lignin požírají vlastní výkaly – dvojí průchod potravy zejm. prvoci - anaerobní bičíkovci – unikátní rody (pouze termiti, dřevokazní švábi) bakterie - spirochety – mutualistické spojení s bičíkovci (pohyb x živiny) fixace plynného dusíku

Symbionti v živočišných tkáních, buňkách bakterie v tukových tělesech švábů – přenos matkou – vstupují do cytoplazmy vajíček odstranění symbionta – metabolické nedostatky ploštice (Rhodnius prolixus) – saje krev –– nedostatek vit B rus domácí (Blatella germanica) – zpomalení vývoje – nedostatek určitých polypeptidů

Mykorhiza houba x hostitelská rostlina - minerální živiny x organické látky většina mechů, kapradin, plavuní, nahosemenných, krytosemenných Ektotrofní mykorhiza houba tvoří pochvy kolem kořene a proniká mezi buňkami nejč.stopkovýtrusné nebo vřeckaté houby – vyžadují rozpustné glycidy přínos – N, P, Ca Vezikulo-arbuskulární mykorhiza houba vstupuje do hostitelských buněk a často se rozšíří i daleko do okolní půdy nemá morfogenetický vliv rod Endogene – není schopen růstu bez hostitele získává fosforečnan z větších vzdáleností ? Parazitismu – při dostatku fosforečnanu snižuje růst hostitele Jiné typy vřesy, orchideje, ...

Soužití řas a živočichů Chlorella a nezmar (Hydra viridis) Chlorella schopna růst pouze jako endosymbiont – trávící buňky endodermu zásobuje kyslíkem, uhlíkatými sloučeninami z fotosyntézy nezmar může růst bez endosymbiont – heterotrofe i autotrofie harmonizace růstu a rozmnožovaní Dinophyceae a korály poskytují produkty fotosyntézy + účinek aktivní f. srážení CaCO3 vytváření korálové struktury a další

Soužití řasy a houby - lišejníky 25% ze všch druhů hub a 27 rodů řas větší ekologického rozpětí – osidlování substrátů, suché pouště, arktické, alpinské oblasti řasy x houby – fotosyntetické produkty x ? (Trebouxia – není známa volně žijící rozdílné druhy řas – rozdílná morfologie houby

Fixace dusíku v mutualismu Azotobacteriaceae – na povrchu listů a kořenů Bacillaceae – v bachoru Enterobacteriaceae – střevní flóra, příležitostně na povrchu listů a v kořenových hlízkách Spirillaceae – obligátní aerobové, na travních kořenech Aktinomycety r. Frankia v hlízkách rostlin Rhizobiaceae – kořenové hlízky bobovitých - hlízky se vytváří po kolonizaci kořene bakteriemi - rostlina tvoří speciální cevní systém – transport produktů fotosyntézy - nedělící se zduřelé bakteroidy – produkce dusíkatých látek (zejm. asparagin)

Modely mutualismu není snadné vytvořit odpovídající model Lotka-Voltairův model – negativní příspěvky spojených druhů nahradíme kladnými přítomnost každého druhu zvýší rychlost růstu populace a hustotu druhého druhu vede k nerealistickým řešením – obě populace se rozrůstají do neomezené velikosti řešení – omezit interakci tak, že ab < 1 obligátní mutualismus - nutno uvést do rovnic prahové hodnoty vlivů – populace jednoho druhu nemůže růst bez druhého - model nestabilní – v prostředí se značným kolísáním podmínek hrozí vyhubení - logické – specializované mutualismy rostliny a opylovače velmi křehký většina mutualismů fakultativní – různorodá skupina vliv na r, K nebo obě zisk z mutualismu závisí na přítomnosti dalších druhů realistické modely – dynamika tří a více druhů, protože ....

Šest různých typů mutualismu: Ten který zabraňuje predaci zvyšuje dostupnost kořisti, jiného zdroje živí se predátorem, soutěží s ním zvyšuje konkurenceschopnost jednoho z partnerů v mutualismu snižuje vitalitu konkurenta živí se konkurentem, soutěží s ním