Současný svět Projekt č. CZ /3. 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Typová konverze, oblast platnosti, paměťové třídy 9 Verze
Advertisements

Standardní knihovní funkce pro práci s textovými řetězci
Pro začátek něco lehčího
MS ACCESS - DOTAZY DATABÁZOVÉ SYSTÉMY.
Programování v C jazyku - SEMINÁŘ
Počítače a programování 1 Přednáška 13 Jiří Šebesta.
Programovací jazyk C++
Přednáška 11 Jiří Šebesta
Programování 2 Cvičení 5.
25/08/20141 Typ struktura (1) Datový typ struktura ( struct ) je agrego- vaný heterogenní datový typ Jedná se o skupinu několika proměnných, které mohou.
Třída Array Je součásti balíčku java.util Účelem je usnadnit práci s poli Metody – nejpoužívanější equel(),fill(),sort() a binarySearch() equels() Slouží.
BLIŽŠÍ POHLED NA TŘÍDY, DĚDIČNOST - úvod
Algoritmizace a programování Podprogramy v Delphi - 10
Preprocess Úvod do tvorby funkcí Princip preprocesoringu Direktivy preprocesoru Podmíněný překlad Základy tvorby funkcí Zjednodušený popis principu předávaní.
Cvičení 2 Proměnné(jednoduché a složené) a konstanty První program Zápis výrazů.
Programování v C++ Cvičení.
Algoritmizace a programování
Programování v Pascalu Přednáška 7
Materiály k přednášce Úvod do programování Ondřej Čepek.
Procedury a funkce Základní charakteristika a použití v programu.
Práce se soubory. * soubory patří k základním datovým prvkům v počítači * převážná většina programovacích jazyků má podporu určité formy práce se soubory.
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Standardní knihovní funkce pro práci se soubory 13 Verze
Vyučovací hodina 1 vyučovací hodina: Opakování z minulé hodiny 5 min Nová látka 20 min Procvičení nové látky 15 min Shrnutí 5 min 2 vyučovací hodiny: Opakování.
Jednoduché datové typy
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Operátory (2. část) 4 Verze
Seminář C cvičení STL, Trolltech Ing. Jan Mikulka.
Objektové programování
Počítače a programování 1 8.přednáška. Obsah přednášky Řetězce - deklarace a vytvoření Základní metody pro práci s řetezci Znaky - třída Character Základní.
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Ukazatele a pole 10 Verze
Alg91 Textové soubory Na rozdíl od jiných typů souborů jsou textové soubory určené pro gramotné lidské oko. Textový soubor je posloupnost znaků členěná.
Počítače a programování 1
Cvičení.
OSNOVA: a)Programování se soubory b)Záloha databáze v souboru c) Příklady Jiří Šebesta Ústav radioelektroniky, FEKT VUT v Brně Počítače a programování.
Využití vzorců a funkcí k úpravám v textu
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Standardní knihovní funkce pro vstup a výstup 12 Verze
C# - předávání parametrů Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Gymnázium prof. Jana Patočky Jindřišská Praha 1 „Praha & EU: Investujeme do vaší.
Napište program v C pro výpočet plochy obdélníka se stranami A=3 a B=2. Výsledek vytiskněte s patřičným komentářem na obrazovku formátovým příkazem printf.
PHP Vytváření formuláře.
Knihovna GLib ● Multiplatformní nástavba standardní C knihovny (běží na Windows, Linux, Mac,...) ● Naleznete zde nástroje pro komfortní práci s řetězci.
Gymnázium prof. Jana Patočky Jindřišská Praha 1 „Praha & EU: Investujeme do vaší.
OSNOVA: a)Funkce – úvod b) Hlavičky funkcí c) Rekurze funkcí d)Knihovny funkcí e)Příklady Jiří Šebesta Ústav radioelektroniky, FEKT VUT v Brně Počítače.
13/04/20151 Indexery (1) Členy třídy (struktury) umožňující třídě (struk- tuře) používat hranaté závorky a pracovat s ní podobně jako s polem (používat.
Ukazatele BI-PA1 Programování a algoritmizace 1, ZS Katedra teoretické informatiky © Miroslav Balík Fakulta informačních technologií České vysoké.
STRING A UKAZATELE. Co to je řetězec? Řetězec v Javě je samostatný objekt. Je konstantní, co znamená, že jednou vytvořený řetězec nelze změnit. Chceme-li.
Počítače a programování 1 7.přednáška. Základy Pole ve třídách a metodách Pole Arrays.
C – jak na procedury Mgr. Lenka Švancarová. C – procedury #include int main() { printf("Ahoj\n"); return(0); } #include void pozdrav(void) { printf("Ahoj\n");
Pokročilé programování v C++ (část B)
Příklady v jazyku C – část 8. Napište program, který inicializuje 2-rozměrné pole uživatele (5 řádků, 2 sloupce) a naplní ho hodnotami (první sloupec.
Ukazatele, řetězce Přednáška č. 3. Ukazatele  Ukazatel (pointer) – typ o velikosti 4 bajty (v 32bit. systémech) pro uložení adresy objektu na který ukazuje.
Soubory BI-PA1 Programování a algoritmizace 1, ZS Katedra teoretické informatiky © Miroslav Balík Fakulta informačních technologií České vysoké.
C – procedury Mgr. Lenka Švancarová.
Vícerozměrná pole (1) Jazyk C povoluje, aby pole mělo více rozměrů (dimenzí) než jeden Z vícerozměrných polí bývá nejčastěji použí-váno pole dvourozměrné.
Funkce Přednáška č. 5. Funkce (functions)  posloupnost příkazů uvedená hlavičkou  využití – opakovaně volaná sekvence – strukturování programu – ošetření.
Vývoj informačních systémů Námět na praktické cvičení Klient – Server (nepovinné)
Programování OPERÁTOR SIZEOF, FUNKCE, POLE JAKO PARAMETRY FUNKCÍ ERIK KRÁL.
Programování v jazyce C++ Speciality jazyka C++, úvod do OOP.
Alokace paměti v C++ Funkce v C++ a parametry typu reference, implicitní parametry funkcí.
Programování ENUM, SWITCH,pole jednorozměrná a vícerozměrná, deklarace, inicializace, kopírování, porovnání Erik Král.
Programovací jazyk C++
Vzorové řešení zápočtového testu
Programovací jazyk C Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Algoritmizace a programování
Programování v jazyce C++
Funkce výstupu (2) Funkce printf: deklarována v: stdio.h
Řetězce (24) Funkce strchr: deklarována v: string.h
Oblast platnosti identifikátoru (1)
MU002 – Informační technologie Základy algoritmizace 5/13
Řetězce (1) Řetězec (string) je posloupnost znaků (hod-not typu char)
Transkript prezentace:

Současný svět Projekt č. CZ. 2. 17/3. 1 Současný svět Projekt č. CZ.2.17/3.1.00/32038, podpořený Evropským sociálním fondem v rámci Operačního programu Praha adaptabilita Gymnázium prof. Jana Patočky Jindřišská 36 110 00 Praha 1 www.gpjp.cz/projekty/soucasny-svet geu@gpjp.cz www.esfcr.cz „Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti“

Jazyk C Pointery a funkce Ve většině programovacích jazyků je možno parametry procedury nebo funkce možno volat dvojím způsobem: hodnotou: jako skutečný parametr se předává hodnota (obsah paměťového místa). To znamená, že uvnitř funkce není možnost toto paměťové místo nijak modifikovat. odkazem: jako skutečný parametr se předává adresa paměťového místa. Uvnitř funkce je možno s tímto paměťovým místem pracovat.

Jazyk C Pointery a funkce nezná procedury, pouze funkce neumožňuje jiné předání parametrů než hodnotou Takže pokud potřebuji předat jako parametr funkce odkaz na paměťové místo (třeba proto, abych mohl s tímto paměťovým místem pracovat ve funkci a výsledek použít i po návratu z funkce), nezbývá než použít pointer.

Jazyk C Pointery a funkce K čemu mi to bude dobré: třeba tam, kde chci, aby funkce vracela více než jednu hodnotu: int pocpol , iprom1 , iprom2 ; char text[20]; pocpol=scanf("%d %d",&iprom1,&iprom2); pocpol=scanf("%s",text); /* nazev pole bez indexu je automaticky pointer, takze nepisu operator reference */ Funkce scanf vrací jako funkční hodnotu počet načtených položek (zde v 1. případě 2, ve druhém 1) a současně do pole text načte znaky z klávesnice. Celé je to tak trochu podvod: ve skutečnosti se do funkce předá hodnota pointeru na proměnnou text. Proměnná text je definovaná v nadřízeném programu, je tedy dostupná i po opuštění funkce. Pointer se v tomto případě po opuštění funkce ztratí.

Jazyk C Pointery a funkce Příklad: funkce, která vymění obsah dvou proměnných void vymen (int *p_x, int *p_y) { int pom; pom = *p_x; *p_x = *p_y; *p_y = pom; } a její volání: int i = 5 , j = 11 ; vymen (&i, &j) ;

Jazyk C Pointery a funkce Pointerů se bohatě využívá například ve funkcích, které pracují se znakovými řetězci; zde je obvykle nutno pracovat uvnitř funkce s více řetězci najednou, takže předání jejich adres pointery je nejlepší řešení. Příklady nejpoužívanějších funkcí pro práci s řetězci: pro správnou funkci je nutno připojit hlavičkový soubor: #include <string.h> - protože jméno znakového řetězce je samo o sobě pointer, není nutno psát při volání funkce referenci “&” Všechny funkce jsou typu „pointer“, tzn. vracejí jako funkční hodnotu pointer na první znak řetězce s1. Příklad volání: char text1[50], text2[50], *p_navr ; p_navr=strcpy(text1,text2) ;

Jazyk C Pointery a funkce Nejpoužívanější znakové funkce: (zde uvedena definice funkčního prototypu): char *strcpy (char *s1 , char *s2) ; kopírování řetězce s2 do s1 char *strcat (char *s1, char *s2) ; spojení řetězců: připojí s2 k s1 char *strchr (char *s1, char c); hledání znaku C v řetězci s1; pokud se najde, vrátí pointer na první výskyt, jinak hodnotu NULL char *strstr (char *s1, char *s2); hledání řetězce s2 v řetězci s1; pokud se najde, vrátí pointer na první výskyt, jinak hodnotu NULL