PRINCIP, ÚČEL, ROZDĚLENÍ A POUŽITÍ HŘÍDELE PRINCIP, ÚČEL, ROZDĚLENÍ A POUŽITÍ
HŘÍDELE válcové součásti umožňující a přenášející rotační pohyb dle použití se rozdělují do dvou skupin: nosné a hybné
Nosné hřídele - také někdy osy, mohou být: - nepohyblivé v rámu stroje, nesou otáčející se součásti, jako kladky, řetězky, bubny zdvihadel, vodící kladky apod. - otočné s naklínovanými nebo nalisovanými koly, které však nepřenášejí kroutící moment, např. nápravy železničních vagonů.
Hybné hřídele - Přenášejí kroutící moment, dělí se na: namáhané prostým krutem namáhané krutem a ohybem namáhané dynamicky
HŘÍDELOVÉ ČEPY - části hřídelů, kterými se hřídel opírá o rám stroje apod. Síly, vyvolané zatížením hřídele se přenášejí stykovou plochou čepů na ložiska. Pohybem v ložisku dochází k tření, které se mění na teplo. Vhodnou konstrukcí čepů lze snížit tření a tím zvýšit účinnost stroje a předcházet nadměrnému opotřebení. Podle směru, kterým působí zatížení, rozeznáváme čepy: radiální – přenášejí síly působící kolmo na čep axiální – síly působí v ose čepu (hřídele)
Radiální čepy - válcové: Čelní: Krční: U hřídelů s převislými konci nebo uložených na více než dvou podpěrách Vytvořeny na konci hřídele
Radiální čepy - kuželové: Kromě radiální, zachytí i menší axiální sílu, zajišťují hřídel proti osovému posunutí v jednom směru.
Radiální čepy - kulové: Umožní vychýlení hřídele ve všech směrech; pro malá zatížení a malé rychlosti.
Axiální čepy - Nožní (patní) válcové: Pro malé tlaky; čep je kalený, opírá se o kalenou podložku.
Axiální čepy - Nožní (patní) kuželové: Kromě axiální, zachytí i radiální sílu, zajišťují hřídel proti osovému posunutí v jednom směru.
Axiální čepy - Nožní (patní) kulové: Samo stavitelný; tření ve velké ploše.
Axiální čepy - Prstencové:
Axiální čepy - Hřebenové: Výrobně náročné = drahé
Radiální čepy jsou namáhány na ohyb a otlačení, někdy i krutem, proto je nutno při jejich výpočtu uvažovat kombinovanou pevnost. Axiální čepy jsou namáhány na tlak (otlačení).
U patního válcového čepu roste směrem k obvodu nosné plochy kluzná rychlost, proto dochází na obvodu k většímu opotřebení než uprostřed, takže zaběhnutá plocha je mírně klenutá. Následkem toho v okolí osy čepu nadměrně stoupá tlak, v ose čepu je teoreticky nekonečně velký, a čep se zadírá. Proto se střední část čepu vybírá. P = 𝐹 𝑆 ; S = 𝜋(𝑑22 −𝑑12) 4
Materiály hřídelů