 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763 Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: 4. 5. 2013 Cílový ro č ník: 8.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Smyslová soustava člověka
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Stavba kostry člověka II
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Smyslová ústrojí Funkce:
Smysly - zrak (c) Mgr. Martin Šmíd.
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Anatomie a fyziologie oka II.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
OKO Marcela Hanáková.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Smyslové orgány VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Nervová soustava- receptory
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Nervová soustava - úvod
ŽIVOT JAKO LEPORELO, REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.4.00/ Kůže Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Trávící soustava - úvod
Oko Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_344. Oko párový orgán umožňující vidění vnímá elektromagnetické záření o vlnové délce nm lidské.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Pohlavní soustava - muž
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
50.1 Člověk – smyslová soustava
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
STAVBA OKA.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Smysly.
Smyslové vnímání OKO.
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
4.) Zrak. -orgán zraku-oko -centrum zraku=týlní lalok koncového mozku -ochrana oka:-obočí -víčko+řasy -slzné žlázy -sliznice víček =spojivka.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Oko Savců Matějka, Grulich, Preget. Části oka - obrázek.
Projekt „Z očí do očí,“  Komorové oko, dělí se na přední a zadní komoru  Rohovka – propouští světlo do oka  Zornice – ve středu duhovky, rozšiřuje.
Ústrojí zrakové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_03_ÚSTORJÍ.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
Smyslová ústrojí Funkce:
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
Lidské oko Optické čočky Název školy
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.

 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda  Vzdělávací obor: Přírodopis  Tematický okruh: Orgánové soustavy  Téma: Smyslová soustava - zrak  Metodický list/anotace: Práce seznamuje se základní stavbou oka a způsobem přenosu obrazu  Jazyk: Čeština  Očekávaný výstup: Žáci umějí popsat jednotlivé části oka a přenos obrazu do mozku  Speciální vzdělávací potřeby: žádné  Druh učebního materiálu: prezentace  Cílová skupina: žák  Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň  Typická věková skupina: 13 – 14 let

 Smyslové orgány obsahují tzv. receptory – buňky, které zachycují informace z vnějšího prostředí  Na každý receptor je napojen nerv s dostředivými vlákny, který odvádí informaci do mozku (příslušného laloku koncového mozku)  Základní smysly:  1. čich  2. chuť  3. hmat  4. sluch  5. zrak

Centrum zraku Centrum sluchu Centrum čichu Senzorická oblast – hmat, chuť Týlní lalok Temenní lalok Čelní lalok Spánkový lalok

 Je to určitě jeden z nejdůležitějších smyslů  Orgánem zraku je oko  Oko chrání:  Nadočnicové oblouky s obočím  Víčka a řasy  Slzy - nad okem se nachází slzné žlázy, které zvlhčují oko a slzy odtékají slzným kanálkem ve vnitřním koutku oka Obočí Víčka Řasy

 Pohyb oka umožňují okohybné svaly  Vnější část tvoří bělima – ta vpředu přechází v rohovku  Střední vrstvu tvoří cévnatka – vpředu přechází v duhovku  barva duhovky je dána množstvím pigmentu  Uprostřed duhovky je kruhový otvor – zornice - zužuje se a rozšiřuje v závislosti na množstvím světla Oko dívající se do světla Oko dívající se ve tmě Zornice se zužuje Zornice se rozšiřuje

Zornice Rohovka Duhovka Řasnaté tělísko Čočka Sklivec Sítnice Cévnatka Bělima

Při pohledu na daleké předměty se protahuje a zužuje. Při pohledu na blízké předměty je vypouklejší

 Změna tvaru čočky se nazývá AKOMODACE.  Vnitřní vrstvu oka tvoří sítnice – obsahuje dva typy světločivných buněk:  Tyčinky – pro černobílé vidění  Čípky – pro barevné vidění  Přímo naproti čočce je nahromaděno nejvíce světločivných buněk – Tzv. Žlutá skvrna – místo nejostřejšího vidění.  Při odstupu zrakového nervu nejsou žádné tyčinky a čípky – tzv. Slepá skvrna

Slepá skvrna Žlutá skvrna

 Vnitřní prostor oka vyplňuje sklivec  Zrakový nerv vede informace do týlního laloku koncového mozku.

1. Vnitřní vrstva v oku obsahující světločivné buňky 2. Místo, kde oko nic „nevidí“ se nazývá …. skvrna 3. Rosolovitá výplň oka 4. Útvary na sítnici pro barevné vidění 5. Pohyb čočky - její změna tvaru se jmenuje: 6. Ve které laloku koncového mozku je centrum zraku? (1.pád) 7. Oko chrání…. (na obličeji)

sítnice slepá sklivec čípky akomodace týlní řasy

 Vaněčková, I., et al. Přírodopis 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň: Fraus, ISBN  Obrázky - vlastní tvorba