3. seminář Organizování a komunikace, Carnegie (významná osobnost) Komunikace, verbální, nonverbální – teoretický úvod. Naslouchání – případová studie „Liška“. „Řeč těla“, dovedete se vcítit? Úvod do managementu
DALE CARNEGIE (1885 – 1955) „obchodník par excellence“ Napsal knihy „Jak přednášet a ovlivňovat lidi při podnikání“, „Jak si dělat starosti a začít žít“, „Jak se těšit ze života a ze své práce“. Jeho nejznámější knihou je ale „Jak si získat přátele a působit na lidi“. Úvod do managementu
Komunikace aneb sdělování v mezilidském styku 1. věta teorie sociální komunikace zní: „Není možno nekomunikovat.“ /viz P. Watzlawick, J. Beawin, D. Jackson: Pragmatics of Human Communication, London 1968/ 2. věta zní: „Naslouchej, máš dvě uši a jen jedny ústa“ Úvod do managementu
Co si spolu navzájem sdělujeme? Zprávy a informace – novinky; Jak chápat to, co říkáme; Jak nám je a jak se cítíme; Postoj k věci o níž hovoříme; Postoj k posluchači, s nímž hovoříme; Své sebepojetí – za koho se považujeme; Ratifikaci (tebe-pojetí) – za koho tě považuji; Náznak dalšího průběhu našich vzájemných vztahů; Žádoucí pravidla další fáze setkání – pravidla hry; Co si přejeme – žádosti. Úvod do managementu
Jak si spolu sdělujeme to, co si chceme říci? Slovy – verbálně; Mimoslovně – nonverbálně; Činy – svou aktivitou, svým jednáním a chováním. Způsoby komunikace se prolínají a doplňují. Úvod do managementu
Verbální komunikace – umění prezentace Prezentační dovednosti lze uplatnit kdykoli. Na nervozitě není nic špatného. Je třeba vnímat situaci očima posluchačů. Zvládne to každý i když s jiným úsilím!!! Úvod do managementu
Přednes prezentace Nebojte se zapojit do děje posluchače. Udržujte s posluchači oční kontakt. Vaše gestikulace by měla budit důvěru. Dávejte pozor jakým tónem hovoříte. Buďte pozitivní. Úvod do managementu
Struktury prezentace Organizace návrhů. Schéma problém – řešení. Chronologické řešení. Schéma minulost – budoucnost. Od obecného ke konkrétnímu. Pořadí dle důležitosti. Úvod do managementu
Příprava prezentace Stanovte cíle prezentace a zjistěte, kdo se ji zúčastní. Prezentace by měla mít logickou strukturu. Váš projev by měl mít výrazný začátek, význačné momenty a zřetelný konec. Rozmyslete si použití vizuálních pomůcek. Nacvičte si své vystoupení předem. Úvod do managementu
Organizační zajištění prezentace Místo a doba konání prezentace. Vizuální pomůcky. Výběr posluchačů a jednání s nimi. Otázky kladené při vystoupení. Úvod do managementu
Nonverbální komunikace Úvod do managementu
Nonverbální komunikace Prostorové chování (proxemika); Polohy a postoje (posturologie) Pohyby a gesta - symboly, ilustrátory, regulátory, gesta (kinezika a gestika); Mimika; Doteky (haptika); Pohled očí; Nonverbální složky řeči (paralingvistika); Úpravy vnějšího zevnějšku. Úvod do managementu
Nonverbální komunikace – signály: Zasedací pořádek Při rozhovoru s jednotlivcem Přímo naproti Odstup, věcnost, soupeření Úhlopříčně naproti Lhostejnost Přes roh Spolupráce, kolegialita Vedle sebe Přátelství, spojenectví Zasedací pořádek při rozhovoru s více lidmi Naproti skupině Nepřátelství V čele stolu Autorita Úvod do managementu
Držení hlavy Zakloněná, pohled svrchu Pohrdání, nepřátelství Pohled zespoda Nejistota Zakloněná, pohled upřený ke stropu Nepřítomnost, lhostejnost Předkloněná Útočnost Nakloněná ke straně Zaujetí Předkloněná, pohled upřený na podlahu Rozpačitost, bázlivost Obě ruce založené za hlavou (muž) Sebeuspokojení za hlavou (žena) Výzva Úvod do managementu
Paže zkřížené na hrudi tak, že: ruce svírají předloktí bdělost ruce volně spočívají na nadloktí uvolnění obě ruce jsou skryty pod nadloktími opovržení ruce drží lokty pochyby, váhání jedna ruka je skrytá pod nadloktím uhýbání ruce jsou zaťaté do nadloktí zdrženlivost, strach ruce jsou založeny v podpaží strach, odpor Úvod do managementu
Trup Zakloněný trup Vyčkávání, uvolnění Předkloněný trup Zájem, ostražitost, agresivita Vzpřímený trup Ješitnost Obličej a trup směřují k partnerovi Aktivní účast ne rozhovoru Trup nemíří na partnera Odmítnutí kontaktu, odpor Obličej odvrácený od partnera, trup k němu Nezájem, nezúčastněnost Sed na celé desce židle, opěradlo plně využito Pohodlí, uvolnění Sed na desce židle v předklonu Pohodlí, vstřícnost Sed na židli obrácené opěradlem vpřed Povýšenost, sportovní založení Úvod do managementu