Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina D é l k a Creation IP&RK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Astronomické jednotky délky
Advertisements

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Jednotky objemu. Měření objemu kapalin.
Měření délky LC.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Co a jak měříme?
Jednotky délky. Délková měřidla
Postup měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
MĚŘENÍ DÉLKY.
MĚŘENÍ DÉLKY PLOCHY OBJEMU
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
MĚŘENÍ FYZIKÁLNÍCH VELIČIN
Měření fyzikálních veličin – Měření délky
U těles určujeme ve fyzice jejich vlastnosti – rozměr (velikost), hmotnost, objem, obsah, teplotu, barvu, tvar, tvrdost, stlačitelnost, sílu – kterou.
Téma: Fyzikální veličiny – objem Autorka: Marta Gulová Ostrava 2006.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Měření délky.
Anotace Prezentace zabývající převáděním jednotek délky. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstupŽáci převedou jednotky délky. Speciální vzdělávací.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Téma: Fyzikální veličiny – délka
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Měření fyzikální veličiny
Opakované měření délky
Přesnost a chyby měření
Název úlohy: 1.1 Délka.
Objem LC.
DÉLKA délka se používá k udání rozměrů těles (délka, šířka, výška, hloubka) nebo vzdálenost mezi dvěma body v prostoru. d = 1m Značka: d Jednotka: m (metr)
Autoři:Iveta Rejnušová a Karolína Moravcová
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
MĚŘENÍ DÉLKY - OPAKOVÁNÍ
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
POHYB TĚLESA I (sekunda) FY – Sekunda Yveta Ančincová F – Sekunda
OBJEM a jeho měření.
Hmotnost Fyzikální veličina
Výpisky z fyziky − 6. ročník
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Měříme délku s různou přesností
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_162_Objem tělesa AUTOR: Ing.Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM:
Měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Opakované měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , prosinec.
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/2 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jitka Josefíková NÁZEV:VY_32_INOVACE_01 Jednotky délky - historie.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_F6-001 Předmět FYZIKA 6.ROČNÍK.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
F YZIKA Měření délky. Vypracoval: Lukáš Karlík. P OROVNÁVÁNÍ Dříve lidé měřili pomocí porovnávání na větší a menší. Toto měření bylo však velmi nepřesné.
Fyzika na scéně - exploratorium pro žáky základních a středních škol reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Gymnázium, Olomouc, Čajkovského 9 Název úlohy: 1.1.
Délka Základní jednotkou je metr (značka „m“). 1 metr je délka dráhy, kterou urazí světlo ve vakuu za sekundy.
VY_32_INOVACE_16 16 MĚŘENÍ DÉLKY autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
Opakované měření délky
MĚŘENÍ DÉLKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Autor: Mgr. Svatava Juhászová datum: Název: VY_52_INOVACE_01_FYZIKA
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová NÁZEV: VY_52_INOVACE_14_FYZIKÁLNÍ VELIČINY
MĚŘENÍ DÉLKY.
Jak postupujeme při měření délky
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - Fyzika - Prima
Zopakujeme si jednotky délky, které už znáš.
Měření délky.
Přesnost a chyby měření
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ DOLNÍ BENEŠOV
Transkript prezentace:

Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina D é l k a Creation IP&RK

Délka – jedna z prvních jednotek, kterou lidstvo potřebovalo měřit První odvozování bylo z rozměrů lidského těla stopa – asi 30 cm palec – asi 2,5 cm loket (vídeňský) – asi 0,75 m krok (stará česká jednotka) 1 krok = přibližně 60 cm sáh, píď,…. další jednotky v historii i dnes , převody těchto jednotek

Označení veličiny – l; s; d; h Fyzikální veličina - délka Označení veličiny – l; s; d; h Dle toho, co vlastně měříme (velikost předmětu, vzdálenost, hloubku, výšku, … Základní jednotka délky – 1 metr (značíme 1 m) Desetimiliontina vzdálenosti pólu a rovníku Mezinárodní prototyp metru – tyč ze slitiny platina a iridia, Mezinárodní ústav pro míry a váhy v Sévres u Paříže mezinárodní metry Dnes je určen pomocí vzdálenosti, kterou urazí světlo za přesně stanovenou dobu ve vakuu Definice metru: Definice metru

Jak převádět jednotky délky? μm mm km cm dm m mikro 10 1000

Převádíme jinak … VSTUPTE Převody jednotek online:

Délková měřidla – se stupnicí – znáš je ?

Délková měřidla – digitální (číslicová) – znáš je?

Postup při měření Zvolíme vhodné měřidlo. Zjistíme, v jakých jednotkách je sestrojena stupnice měřidla. Zjistíme, jaká je délka nejmenšího dílku stupnice Zjistíme měřící rozsah stupnice. Měřidlo přikládáme těsně podél části tělesa, kterou měříme. Na stupnici se díváme kolmo.

Měříme délku s různou přesností Měřením nikdy neurčíme přesnou hodnotu veličiny – určíme pouze meze, mezi nimiž se nachází skutečná hodnota měřené veličiny. Odchylka měření je rovna polovině nejmenšího dílku stupnice použitého měřidla. U měřidla se stupnicí v centimetrech je odchylka 0,5 cm. U měřidla se stupnicí v milimetrech je odchylka 0,5 mm.

Opakované měření délky Provádíme kvůli zpřesnění měření. Měření opakujeme několikrát (např. 5x) Nejmenší naměřená hodnota je dolní mezí měření Největší naměřená hodnota je horní mezí měření Skutečná hodnota se nachází mezi dolní a horní mezí měření Vypočítáme aritmetická průměr měření: Sečteme všechny naměřené hodnoty Vydělíme počtem měření Výsledek zaokrouhlíme tak, aby byl zapsán s přesností, se kterou jsme měřili Aritmetický průměr vypočítaný z hodnot opakovaného měření je správnější, než hodnota naměřená jen jednou.

Pro určení vzdáleností vesmírných těles jsou pozemské jednotky délky nevhodné. Vědci proto zavedli vhodnější jednotky délky (astronomická jednotka a světelný rok). Astronomická jednotka (AU) je rovná střední vzdálenosti Země od Slunce. 1 AU = 149 600 000 km 1 AU = 149, 6 * 106 km Světelný rok ly je vzdálenost, kterou urazí světlo za dobu jednoho roku. 1 ly = 9,46 * 1012 km

Pamatuj, že platí staré přísloví: Dvakrát měř a jednou řež !!!