Wankelův motor
Co to vůbec je a v čem je výjimečný? Wankelův motor, který dnes pohání vlajkový sporťák Mazdy – RX8, svou originalitou a jednoduchostí překonává veškerou konkurenci. Jeho nesporné výhody sice stále ještě narážejí na technologické problémy, přesto není vyloučeno, že se stane motorem budoucnosti pro vozidla s alternativním pohonem.
Začátky Felix Wankel vymyslel princip svého rotačního motoru již v roce 1951, do dnešní doby je však jeho konstrukce v sériové výrobě poměrně vzácná. Na druhou stranu tento typ motoru nikdy zcela neupadl v zapomnění a dříme v něm potenciál. Do sériové výroby se motor dostal v roce 1964 a přesto, že se nikdy významně nerozšířil, najdeme jej pod kapotou alespoň jednoho vozu prakticky nepřetržitě až dodnes.
Jak to funguje? Princip fungování Wankelova motoru není tak složitý, jak by se mohlo na první pohled zdát. Motor pracuje s klasickým Ottovým cyklem, jde tedy o běžný "čtyřtakt“. Základem motoru je unikátní konstrukce pístu a komory. Píst je vlastně jakýsi konvexní trojúhelník, který excentricky rotuje okolo hřídele. Tělo, nebo chcete-li "válec“, má pak složitý epitrochoidní tvar. Ten zaručuje, že všechny vrcholy rotoru jsou vždy v kontaktu se stěnou tělesa. Tím vznikají uvnitř motoru tři vzájemně oddělené prostory. Otáčením rotoru v každém z nich probíhá vždy právě jedna z fází klasického čtyřtaktního cyklu. To znamená, že za jednu otáčku rotoru motor vykoná tři pracovní cykly.
Přednosti Jednoduchá konstrukce (žádné ventily, kliky, váčkové hřídele atd.) Nehrozí zničení motoru kvůli selhání jedné části Nehrozí zadření kvůli přehřátí (blok je hliníkový a rotor ocelový- hliník má větší teplotní roztažnost) Hladký chod (žádný zpětný pohyb) větší otáčky- první Wankel dosahoval až 17000 ot/min což bylo tehdy až neuvěřitelné Nižší váha Jednoduší přechod na vodíkový pohon
Nevýhody Vyšší spotřeba Malá výdrž Vysoké emise Problémové chlazení Vyšší spotřeba oleje Dnes se vše daří aspoň částečně vylepšit, bohužel nikdo nechce investovat do lepšího vývoje kvůli tomu, že je Wankel málo používaný a tím se dostává do začarovaného kruhu
Současnost a budoucnost V současné době je jediným výrobcem automobilu s Wankelovým motorem Mazda. Její vysoce sportovní RX-8 nedávno prošla faceliftem a ještě tu s námi pár let bude. Vzhledem k tomu, že jsme již mezi tím viděli i několik konceptů s různou aplikací wankelu, nemusíme se o jeho budoucnost u Mazdy zas až tak strachovat. Vypadá to, že tento unikátní způsob pohonu zůstane pro Mazdu typický i s další generací sportovního vozu, která přijde na trh někdy v roce 2012. Ovšem právě tato generace asi rozhodne o celkovém osudu wankelu. V současném světě sílící konkurence mohou totiž náklady na vývoj takového exotického pohonu být poměrně výraznou přítěží. Proto bude muset nový wankel od Mazdy prokázat, že je schopen se vyrovnat svým pístovým kolegům v jejich nejšpičkovější a nejmodernější podobě, či ještě lépe je porazit. Třeba právě snadnější možnost úpravy a provozu wankelu na alternativní paliva by mohla tomuto druhu pohonu vlít novou krev do žil. Uvidíme, co předvede Mazda v praxi.