Wankelův motor.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
Advertisements

stlačený zemní plyn vs. nafta
Tato prezentace byla vytvořena
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Spalovací motory zážehové
Zážehový motor 1,4 l / 92 kW TSI
Konstrukce, princip funkce a základní charakteristiky hydromotorů
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Rozdíl mezi kluznými a kuličkovými ložisky
Hybridní pohon Vojtěch frajt
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Pístové spalovací motory
Zdroje energie.
(čtyřdobý zážehový motor)
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
AUTOR : PATRIK MAHNERT SŠ EDUCHEM A.S. OKRUŽNÍ 128 MEZIBOŘÍ
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Větrná energie.
PARNÍ TURBÍNA Barbora Čomová, Milan Večeřa, Veronika Nováková, Vojtěch Rezek, Adam Kostrhun.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Hybridní káry Slovem "hybridní" se rozumí kombinace několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku.
Synchronní stroje I. Konstrukce a princip.
Spalovací Turbína.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Elektrický generátor Elektrický generátor je elektrický stroj, sloužící k přeměně jiných druhů energie na energii elektrickou. Nejčastěji se jedná o rotační.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Filip Zelenka, Jakub Vičar - C2A
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název předmětu: Stavba a provoz strojů
Dynamo, alternátor, elektromotor
Tato prezentace byla vytvořena
Wankelův motor Střední odborná škola Otrokovice
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Automatizační technika
Převody s ozubenými koly kuželovými a šroubovými Planetový převod
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Spalovací Motory Benzínové
Elektromotorky A Vypracoval: Ing. Bc. Miloslav Otýpka Kód prezentace: OPVK-TBdV-IH-AUTOROB-AE-3-ELP-OTY-004 Technologie budoucnosti do výuky CZ.1.07/1.1.38/
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
Konstrukce zážehových a vznětových motorů Konstrukce zážehových a vznětových motorů OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
KARBURÁTOR OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U Obsah  Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu  Princip.
AnotacePracovní list k procvičení znalostí o tepelných motorech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceCharakteristika,
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceZákladní.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Pístové spalovací motory
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
Termika VY_32_INOVACE_05-52 Ročník: Vzdělávací oblast:
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Elektrické točivé stroje
2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Spalovací motory VY_32_INOVACE_29_Spalovací motory
Wankelov motor Jakub Štefanič I.A.
Wankelov rotačný motor
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Silnoproudá elektrotechnika
Tepelné motory - proudové a raketové motory
Rozdělení Podle způsobu zapálení pohonné směsi  Zážehové motory  Vznětové motory Podle počtu pracovních dob  Dvoudobé motory  Čtyřdobé motory.
Třída 3.B 22. hodina.
POČÁTKY AUTOMOBILISMU
Transkript prezentace:

Wankelův motor

Co to vůbec je a v čem je výjimečný? Wankelův motor, který dnes pohání vlajkový sporťák Mazdy – RX8, svou originalitou a jednoduchostí překonává veškerou konkurenci. Jeho nesporné výhody sice stále ještě narážejí na technologické problémy, přesto není vyloučeno, že se stane motorem budoucnosti pro vozidla s alternativním pohonem.

Začátky Felix Wankel vymyslel princip svého rotačního motoru již v roce 1951, do dnešní doby je však jeho konstrukce v sériové výrobě poměrně vzácná. Na druhou stranu tento typ motoru nikdy zcela neupadl v zapomnění a dříme v něm potenciál. Do sériové výroby se motor dostal v roce 1964 a přesto, že se nikdy významně nerozšířil, najdeme jej pod kapotou alespoň jednoho vozu prakticky nepřetržitě až dodnes.

Jak to funguje? Princip fungování Wankelova motoru není tak složitý, jak by se mohlo na první pohled zdát. Motor pracuje s klasickým Ottovým cyklem, jde tedy o běžný "čtyřtakt“. Základem motoru je unikátní konstrukce pístu a komory. Píst je vlastně jakýsi konvexní trojúhelník, který excentricky rotuje okolo hřídele. Tělo, nebo chcete-li "válec“, má pak složitý epitrochoidní tvar. Ten zaručuje, že všechny vrcholy rotoru jsou vždy v kontaktu se stěnou tělesa. Tím vznikají uvnitř motoru tři vzájemně oddělené prostory. Otáčením rotoru v každém z nich probíhá vždy právě jedna z fází klasického čtyřtaktního cyklu. To znamená, že za jednu otáčku rotoru motor vykoná tři pracovní cykly.

Přednosti Jednoduchá konstrukce (žádné ventily, kliky, váčkové hřídele atd.) Nehrozí zničení motoru kvůli selhání jedné části Nehrozí zadření kvůli přehřátí (blok je hliníkový a rotor ocelový- hliník má větší teplotní roztažnost) Hladký chod (žádný zpětný pohyb) větší otáčky- první Wankel dosahoval až 17000 ot/min což bylo tehdy až neuvěřitelné Nižší váha Jednoduší přechod na vodíkový pohon

Nevýhody Vyšší spotřeba Malá výdrž Vysoké emise Problémové chlazení Vyšší spotřeba oleje Dnes se vše daří aspoň částečně vylepšit, bohužel nikdo nechce investovat do lepšího vývoje kvůli tomu, že je Wankel málo používaný a tím se dostává do začarovaného kruhu

Současnost a budoucnost V současné době je jediným výrobcem automobilu s Wankelovým motorem Mazda. Její vysoce sportovní RX-8 nedávno prošla faceliftem a ještě tu s námi pár let bude. Vzhledem k tomu, že jsme již mezi tím viděli i několik konceptů s různou aplikací wankelu, nemusíme se o jeho budoucnost u Mazdy zas až tak strachovat. Vypadá to, že tento unikátní způsob pohonu zůstane pro Mazdu typický i s další generací sportovního vozu, která přijde na trh někdy v roce 2012. Ovšem právě tato generace asi rozhodne o celkovém osudu wankelu. V současném světě sílící konkurence mohou totiž náklady na vývoj takového exotického pohonu být poměrně výraznou přítěží. Proto bude muset nový wankel od Mazdy prokázat, že je schopen se vyrovnat svým pístovým kolegům v jejich nejšpičkovější a nejmodernější podobě, či ještě lépe je porazit. Třeba právě snadnější možnost úpravy a provozu wankelu na alternativní paliva by mohla tomuto druhu pohonu vlít novou krev do žil. Uvidíme, co předvede Mazda v praxi.