© Radek Maca1 Cíle SIPVZ. © Radek Maca2 Rozvoj informační výchovy ve školách Koncepce SIPVZ (UV 351/2000) Vzděláváním k informační gramotnosti – nutné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informační gramotnost na středních školách
Advertisements

© Radek Maca1 Pravidla financování v roce 2006 odbor 55 - SIPVZ Standard služeb ICT.
© Radek Maca1 Radek Maca odbor 55 – SIPVZ, MŠMT Seminář IVIG, IVIG v teorii a praxi vzdělávacích institucí.
© Radek Maca Státní informační politika ve vzdělávání SIPVZ w w w. e - g r a m. c z ICT plán školy možný přístup k jeho zpracování odbor 55 SIPVZ MŠMT.
CZ / /0314 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Hodnocení škol a školských zařízení
© Radek Maca1 Změny ve věcném standardu odbor 55 - SIPVZ Standard informačních a komunikačních služeb.
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE SLUŽEB ICT VE ŠKOLE NÁLEŽITOSTI ICT PLÁNU ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Etická výchova a Finanční gramotnost
Vzdělávání finanční gramotnosti dospělých
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy RNDr. Jindřich Kitzberger náměstek ministra.
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Koncepce trvalého uchování knihovních sbírek tradičních i elektronických dokumentů v knihovnách ČR do roku 2010 Bohdana Stoklasová & kol. Národní knihovna.
Legislativa a ICT STRUČNÝ PŘEHLED PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ neboli právní východiska pro ICTK.
Projekt „Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb“. Tyto materiály byly vytvořeny s podporou EU. Názory zde prezentované jsou plně v zodpovědnosti.
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
© Radek Maca1 SIPVZ po roce 2006 …. © Radek Maca2 SIPVZ se mění: Programy  Projekt  Proces PI.PII.PIII. dle - UV č. 402/2004, č. 792/2004, - zákona.
© Radek Maca1 Úvod do strategie řízení. © Radek Maca2 Hlavní oblasti činností ve škole Škola (šk. zařízení) vzdělávání (služby) uplatnění (trh)řízení.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
© Radek Maca1 Evidence evaluovaných materiálů pro výuku (= evaluační web)
© Radek Maca MSK Radek Maca odbor 55 - SIPVZ ČR MŠMT SIPVZ pro nový školský zákon.
Státní informační politika ve vzdělávání SIPVZ © Radek Maca1 Ing. Antonín Mucha Mgr. Radek Maca odbor 55 - SIPVZ ČR MŠMT SIPVZ v roce 2005.
STÁTNÍ INFORMAČNÍ POLITIKA Cesta k informační společnosti Ing. Karel Březina ministr a předseda Rady vlády pro státní informační politiku.
Přístup státu k budování informačních systémů veřejné správy ing. Tomáš HOLENDA odbor informatizace veřejné správy Ministerstvo vnitra ČR.
Specializovaná elektronická média pro veřejnou správu, Projekt Matra – Solón Solón Matra.
(komentovaný přehled)
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury veřejné správy (KIVS) Ing. Lubomír Moravčík
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Internetizace knihoven a SROP Roman Giebisch Vědecká knihovna v Olomouci.
© Radek Maca1 Vývoj SIPVZ. © Radek Maca2 Přehled UV o SIPVZ.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Koncepce internetizace knihoven Vít Richter Národní knihovna ČR ISSS 2004.
Využití infrastruktury školské sítě pro internetizaci obcí Daniel Dočekal.
Sekce digitální ekonomiky Digitální Česko v. 2.0 Cesta k digitální ekonomice Milníky cesty k digitální ekonomice Co bude dál? 1.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Ostravice Možnosti mobilních technologií při řešení projektů a v organizaci času Mgr. Rostislav Fojtík Ostravice
Profesní rozvoj řídících pedagogických pracovníků k zajištění rozvoje služeb ICT ve škole Radek MacaKSM2 – Obhajoba závěrečné práce Mgr. Radek Maca.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Úspěšný projekt č. CZ / E-Úřad E-learningový vzdělávací program pro další vzdělávání pracovníků ve veřejné správě.
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
Profil manažera vzdělávání EGON centra VS Benešov,
© Radek Maca1 SCO 2005, Radek Maca odbor 55 - SIPVZ SIPVZ a nový školský zákon.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
Rodina na Vysočině výsledky empirických výzkumů uskutečněných v kraji Vysočina v letech 2005 – 2010 konference Rodinná politika v centru pozornosti krajů.
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Most, 24. ledna 2008 Univerzita půl třetího věku Závěrečný seminář Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
Informační gramotnost
Pravidla financování v roce 2006 odbor 55 - SIPVZ
Informační gramotnost
MŠMT a MS CLASS SERVER ČR MŠMT
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Ing. Rostislav Babarík Úloha a postavení Ministerstva informatiky ČR ve vztahu k územním samosprávám Ing. Rostislav.
SIPVZ – úvodní modul P ICT a změny ve výuce (2 h) metodické poznámky.
Transkript prezentace:

© Radek Maca1 Cíle SIPVZ

© Radek Maca2 Rozvoj informační výchovy ve školách Koncepce SIPVZ (UV 351/2000) Vzděláváním k informační gramotnosti – nutné předpoklady personální -> ICT vzdělávaní (Z, P, S, M) technické -> co k tomu potřebuji (se však musí odvíjet od cílů výuky) kurikulární -> nastavuje cíle (kompetence) legislativní -> jak organizovat vzdělávání právně (zákony, nařízení, vyhlášky) organizačně ekonomické -> jak to realizovat a financovat (usnesení vlády) Kurikulární změny – školský zákon 561/2004 původně: od obsahu k cílům (instruktivní výuka) nyní od cílů k obsahu (konstruktivní výuka) –klíčové kompetence (k učení, k řešení problémů, sociální, občanské, pracovní) –kompetence dle vzdělávacích oblastí (jazyk, matem, přír. vědy, společenské, ICT, …) 1.

© Radek Maca3 Organizačně ekonomické předpoklady Proč … naučit kompetence k životu (klíčové, oborové, …) Co … příklady, dobré zkušenosti, znalosti a dovednosti Kdo … každý zájemce Jak … různými metodami výuky S čím … praktické pomůcky  modely  simulace Kdy … ihned a stále (proces) Kde … ve škole i po škole (např. ve školských zařízeních) Za kolik … 1 mld. ročně + spoluúčast

© Radek Maca4 Dlouhodobé cíle ČR v oblasti informační gramotnosti zvýšit dostupnost ICT služeb –školám –veřejnosti podpořit vytvoření odpovídající nabídky výuky pomocí ICT –výukové materiály (výukové objekty, metodické materiály, e-kurzy, …) –dobré příklady jejich použití rozvíjet informační gramotnost (IG) občanů –při elektronické komunikaci se školou –při elektronické komunikaci s úřady v rámci IG posilovat důvěru občanů –k elektronickému obsahu –ke službám dosáhnout koordinace aktivit jednotlivých resortů –MI –MK –MPSV

© Radek Maca5 Informační a funkční gramotnost Gramotnost běžná (číst, psát, počítat) funkční (literární, kvantitativní, dokumentová) Informační (funkční + schopnost efektivně využívat ICT služby) –počítačová –internetová –aplikační (ve vzdělávací oblasti, oboru) Důležité je nejen IG, tedy nejen kompetence k učení, ale taky jak přemýšlí, jak se chová, jak komunikuje, jak jedná, … …jak žije 2.

© Radek Maca6 Filosofie SIPVZ Informační gramotnost jako součást funkční gramotnosti Informační a komunikační služby umožňují rychlý a snadný přístup k datům a vzdělávání vůbec –texty, obrázky, čísla, zvuky, … Informační a komunikační služby umožňují komunikace po celém světě – , konference, IRC, … ICT jsou pouze nástrojem k práci s informacemi –dělají to, co se jim řekne… ať již správně nebo špatně… ČístPsátPočítat IG (ICT kompetence) FG O využití ICT rozhoduje a zodpovídá ředitel. Pomůckou je mu plán školy, jehož součástí je ICT plán.

© Radek Maca7 Východiska pro rok 2006 Ukončení SIPVZ dle UV č. 351/2000 naplnění cílových ukazatelů dle UV č. 402/2004 ICT vzdělávání: 75 % ped. „Z“, 25 % ped. „P“, … VSW a inf. zdroje: projekty škol, informační centra, portál, … infrastruktura: vhodná konektivita škol, pracovní stanice, periferie, … Nový školský zákon č. 561/2004 Přechod od centrálních osnov (předepsaný obsah, formy a metody výuky) k cílovým kompetencím (volitelný obsah, formy a metody výuky) Start nové koncepce financování ICT služeb dle UV č. 792/2004 Požadavky na ICT služby vychází z obsahu výuky 1 miliarda ročně na ICT služby Standard ICT služeb – cca 90 % finančních prostředků Nadstandard ICT služeb – cca 10 % finančních prostředků

© Radek Maca8 Rámcové cíle pro rok 2006 Těsnější integrace ICT do výuky běžných předmětů –ICT plán školy – podklad školního vzdělávacího programu (plánu školy) –spolupráce s VUP, NUOV, VŠ Zpřístupnění výukových objektů pro „všechny“ resorty –MI – konektivita veřejné správy –MK – knihovny, muzea, galerie, … Podpora celoživotního vzdělávání –MPSV, MPO – projekty pro veřejnost, rekvalifikační kurzy –VŠ – e-learning, univerzity třetího věku, … Kontrolní a zpětnovazebný systém –kontrola využití dotací –efektivita využívání ICT –zpětná vazba (požadavky) od zákazníků