Základní principy distančního vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústav distančního vzdělávání OPF SU Karviná
Advertisements

Systém vzdělávání vzdělavatelů dospělých
ON-LINE TESTY PRO DOKTORANDY NA UK FF PRAHA
Zkušenosti s CMS Moodle na OPF SU František Koliba prezentace: Petr Korviny.
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DISTANČNÍ MINIMUM DISTANČNÍ MINIMUM (kurz) Akreditace v DiV Modul č. 5: Akreditace v DiV.
Virtuální vzdělávací prostředí na FaME UTB ve Zlíně Virtuální vzdělávací prostředí na FaME UTB ve Zlíně E-learn 2002 Žilina 5. – 6. února 2002 E-learn.
Psychologie pro manažery Projekt ESF v Opatření 3.3 Rozvoj celoživotního učení Registrační číslo projektu: CZ / /0018.
Hodnocení prací posílaných tutorovi k opravě PhDr. Miroslava Dvořáková 2008.
Vznik Regionálního centra celoživotního technického vzdělávání při VŠB – TUO Česká republika, VŠB-Technická univerzita Ostrava Regionální centrum celoživotního.
1 Projekt Akademie distančního vzdělávání Monika Všetulová, Miroslava Dvořáková Olomouc 2007.
E-learning a studenti kombinovaného studia VŠ projekt do předmětu E-learning Lucie Jirků, UČO květen 2004.
Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích Registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Hodnocení e-learninkových opor Inovace kombinované formy studia bakalářského a magisterského studijního programu „Tělesná výchova a sport“ a jeho učitelských.
SPECIFIKA VÝUKY POČÍTAČOVÝCH KURZŮ UNIVERZITY TŘETÍHO VĚKU Michal Vojkůvka.
Tutoriál jako forma výuky na vysoké škole a na pracovišti PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D. PedF UK v Praze
LETNÍ ŠKOLA PRO TUTORY Monika Všetulová Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci akademie distančního vzdělávání.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
E-learning na vysokých školách ? Jaroslava Mikulecká Petra Poulová Fakulta informatiky a managementu Univerzita Hradec Králové.
Studijní opory pro distanční vzdělávání z hlediska pedagoga Jitka Komárková Ústav systémového inženýrství a informatiky Fakulta ekonomicko-správní Univerzita.
Role tutora a studenta v on-line formě DiV. Klíč k úspěšné on-line výuce Kvalitní technické zázemí Zřetelné institucionální ukotvení Dostatečné personální.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Distanční vzdělávání: základní principy Efektivní studium – tipy pro úspěšné (distanční) učení seminář CDV UP lektor: Mgr. Irena Hoblíková datum konání:
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Zkušenosti s elektronickou podporou výuky
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Zkušenosti s distančními formami výuky na Slezské univerzitě
e-learning Lucie Rohlíková
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci nabízí distanční kurz s e-learningovou podporou DISTANČNÍ MINIMUM.
Úvodní setkání Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Historie a současnost distančního vzdělávání DISTANČNÍ MINIMUM DISTANČNÍ MINIMUM (kurz) Úvod do DiV Modul č. 1: Úvod do DiV Příloha č. 2 © Centrum distančního.
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Lucie Rohlíková Jana Vejvodová ZČU v Plzni
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Distanční kurz Základy fyziky v kombinované formě studia J. Kopečný, M. Kopečná, H. Tomečková, J. Trojková VŠB -Technická univerzita Ostrava,
Projekt Digitální škola - její pozice v systému projektů na OA Orlová.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Anglické standardy při psaní projektu Osnova kurzu
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci DISTANČNÍ MINIMUM Vstupní tutoriál DPRA0508, DMPRA Mgr. Monika Všetulová.
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Osnova kurzu C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Jana Hančlová Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita Ostrava.
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Distanční vzdělávání na VŠFS
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Kombinovaná forma studia Východiska k realizaci. Kombinovaná forma studia Podle VŠ zákona – kombinace prezenční a distanční formy Obsahuje tedy prvky.
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého.
Publikování prostorových dat na Internetu (prezentace pro VLE Dílna) Ing. Jan Růžička Institut geoinformatiky VŠB-TU Ostrava, HGF tř. 17.listopadu
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
TVORBA STUDIJNÍCH TEXTŮ V DISTANČNÍM VZDĚLÁVÁNÍ Simona F e i t o v á Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Efektivní Knowledge management
Didaktické prostředky
Multimediální podpora výuky klinických oborů RITM a MEFANET: Přehled aktivit a návrh meziuniverzitní spolupráce při vytváření vzdělávací sítě lékařských.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
SIPVZ – úvodní modul P ICT a změny ve výuce (2 h) metodické poznámky.
Transkript prezentace:

Základní principy distančního vzdělávání DISTANČNÍ MINIMUM (kurz) Modul č. 1: Úvod do DiV Příloha č. 1 © Centrum distančního vzdělávání UP

Po absolvování modulu budete umět: Charakterizovat podstatu a význam distanční formy vzdělávání . Identifikovat důvody pro realizaci distančního vzdělávání. Vyjmenovat a popsat základní pilíře distančního vzdělávání. Používat potřebnou odbornou terminologii.

Co se ještě dozvíte : Budou vám nabídnuty zajímavé Internetové zdroje k distančnímu vzdělávání: Národní centrum distančního vzdělávání v Praze: http://www.csvs.cz/ The Open University (Otevřená univerzita) ve Velké Británii: http://www.open.ac.uk/ Centre Nathional d´Enseignement a Distance (Národní centrum distančního vzdělávání )ve Francii: http://cned.fr/

Co je distanční vzdělávání ? Forma výuky, tedy způsob organizace výuky vztahující se k uspořádání prostředí, způsobům organizace činností učitele a žáků. (klasické formy výuky: frontální, skupinová, individuální) !!! Pozor, nezaměňujme s metodou výuky: Činnost učitele vedoucího žáka k dosažení stanovených cílů (např. podle způsobu: slovní, názorná, praktická,/ podle myšlenkových operací: srovnávací, induktivní, deduktivní, analyticko-syntetická,/apod.)

Distance learning (angl.) Distance: vzdálenost, izolovanost od okolního Learning: učení se // Teaching: učení, výuka Distance learning ≠ Distance teaching DISTANČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ JE MULTIMEDIÁLNÍ FORMA ŘÍZENÉHO SAMOSTUDIA. Vzdělávací instituce uplatňují tuto progresivní formu v případě, kdy studenti a učitelé nejsou v tradičním, osobním a pravidelném kontaktu. Opakem je prezenční forma.

Důvody pro rozvoj DiV Rozšiřující se poptávka po vzdělávání v dospělém věku. Zkracování intervalu inovace vzdělávání (vliv ICT). Měnící se životní styl společnosti (hodnoty, ekonomické faktory). Změna očekávání studentů. Vývoj vzdělávacích metod a technologií (silný vliv rozvoje informačních a komunikačních technologií). Rostoucí konkurence na trhu se vzděláváním.

Charakteristika studentů pro DiV zralí, dospělí jedinci (mají jiná očekávání a hodnoty, na rozdíl od klasických studentů prezenčního VŠ studia) ekonomicky samostatní (jsou připraveni za studium zaplatit, ale za své peníze očekávají odpovídající kvalitu) ekonomicky aktivní (mají závazky vůči svému zaměstnavateli, mají zkušenosti z praxe) rodinné závazky (jsou živiteli rodin, rodiči, partnery) vysoce motivovaní (rozhodnutí studovat má své opodstatněné důvody) časově vytížení

Předpoklady studenta pro DiV. Schopnost na odpovídající úrovni samostatně studovat. Ochota převzít vlastní zodpovědnost za vzdělávací postup a cíl. Zájem a motivace.

Co musí škola o svých distančních studentech vědět ? Kolik bude učit studentů ? Jak jsou studenti staří ? Kde pracují ? Proč chtějí studovat ? Jak souvisí studium s jejich prací či životem ? Jaký styl vzdělávání upřednostňují ? Jaké vzdělávací zkušenosti mají ? Mají zkušenost s DiV ? Ovládají ICT ? Jsou technicky vybaveni? Jaký mají vztah ke studovanému oboru ? Kdo bude platit studium ? Kolik času mohou věnovat studiu ? Apod.

Komplexní systém podpory studia Vzhledem ke specifikům vzdělávané cílové skupiny je nezbytnou podmínkou pro správné uskutečňování distanční formy DiV vybudování komplexního systému podpory studia. Studujícímu, který nemá možnost přímého kontaktu s pedagogem, musí být vzdělávací institucí vytvořeno takové zázemí, které tento nedostatek účinně kompenzuje.

Společnou vlastností všech pilířů je multimediální charakter. Základní pilíře DiV Organizace studia Studijní materiály Tutor Osobní kontakt F2F Společnou vlastností všech pilířů je multimediální charakter.

Organizace studia Zabezpečuje studijní středisko. Klíčovým pracovníkem je manažer / administrátor. Systematický informační servis studentům i pedagogům. Dodávka studijních materiálů (studijní balík). Studijní agenda. Technické zabezpečení studia, včetně prezenční části výuky.

Model distančního studia Zahájení Úvodní dopis Průvodce studiem Vstupní dotazník Studijní materiály Studijní balík Samostudium Distanční prvky Prezenční prvky Vlastní studium Úkol 80 % 20 % Samostudium E-komunikace Zpětná vazba Úkoly Tutoriály Konzultace Tutoriál Zkouška Písemná Ústní Evaluace Závěr

Studijní materiály Nahrazují prezenční část výuky, resp. přednášky. V případě VŠ studia nenahrazují odbornou literaturu ! Jsou určeny pro (řízené) samostudium ! Mají specifické didaktické zpracování a specifickou grafickou strukturu (hlavní a popisný sloupec). Kromě výkladového textu obsahují také: studijní cíle, doba potřebná ke studiu, náměty k zamyšlení, testy, shrnutí, případové studie apod.

Co jsou to „opory“ ? Studijní materiály (texty, zvukové, obrazové) někdy označujeme jako OPORY. Anglická literatura pro studijní materiály v DiV používá výstižný název support, překládaný jako opora. Dále však také vyjadřuje: podepřít, podložit, .../ udržovat v chodu, napomáhat, doprovázet,…/ dát dodatky, vysvětlivky, …/ skýtat, poskytnout dostatečný materiál pro, …/ starat se o …./ apod. Tento volný překlad výmluvně vyjadřuje, co se od materiálů v DiV očekává

Multimédia: distribuce distribuce prostřednictvím Internetu (minimální náklady na publikaci, možnost tvorby multimediálních prvků názorně ilustrujících probíranou látku/ nevhodné je přenášet velké objemy dat) distribuce prostřednictvím elektronického datového média: CD-ROM, DVD (vhodné pro velké objemy dat, minimální náklady, dlouhodobá archivace, vhodná pro ustálení obsahu výkladu) distribuce kombinací (jeví se jako ideální pro distanční studenty – nejvyšší míra interaktivity a názornosti)

Multimédia: druhy publikací Elektronické publikace (elektronická verze skript nebo knihy určená pro tisk) Multimediální publikace (výukový text doplněný o MM prvky, audio/video záznamy, animace) Audio-video záznamy (autentický záznam zvuku či obrazu, obvykle na CD-ROMu či DVD, vhodné pro výuku jazyků, ilustrace pokusů, záznam přednášky) Interaktivní publikace (hypertextový průchod) Programované učebnice (systematický výklad včetně zpětné vazby)

Multimédia: výuka Smyslem multimediálního prostředí je umožnit učení co nejvíce smysly najednou, aby paměťová stopa byla co nejhlubší (zrak, sluch). Samotný přenos efektů však nevede k žádoucímu pedagogickému cíli. Používání médií samo o sobě dosahuje hodnoty zlepšení efektivity výukového procesu jen asi o 2 % !

Průvodce studiem ORGANIZAČNÍ ČÁST METODICKÁ ČÁST Co je distanční vzdělávání Řízení distančního studia (tutor, examinátor, manažer) Tutoriály (co to je, jak se připravovat, jak probíhají) Zkoušení v distančním studiu Administrativa (formuláře) Pokyny k organizaci (harmonogram, kontakty) METODICKÁ ČÁST Jak se připravit na studium (doba, místo, způsob, motivace, studijní čas a prostředí, učební styl) Jak efektivně číst Jak účinně psát Jak využívat informační zdroje Jak se připravit na zkoušku Zásady duševní hygieny při studiu

Tutor Změněná role učitele: metodický zprostředkovatel distančního studia a hodnotitel výsledků. Úkoly tutora: - motivovat studenty ke studiu - poskytovat studentům konzultace - poskytovat studentům zpětnou vazbu - ověřovat studijní výsledky - vést tutoriály

Multimediální nástroje pro práci tutora: Internetová stránka Prezentační výukový systém Testovací výukový systém Globální výukový systém Elektronická pošta On-line rozhovory Diskuze Plánovač Videokonference

Osobní kontakt Konzultace Tutoriály Rezidenční školy

Je však zajímavou příležitostí ! Závěrem … Z uvedeného je zřejmé, že technologie Div je použitelná pro každý druh vzdělávání, od krátkých kurzů až po graduální studijní programy. Jejich obsah, rozsah a pedagogický cíl zůstává zachován.  Realizace distanční formy vzdělávání není pro vzdělávací instituce věcí nezbytně nutnou. Je však zajímavou příležitostí !

Zdroje: Hais, K., Hodek, B.: Velký anglicko-český slovník. Praha 1997 Průcha,J., Walterová,E., Mareš,J.: Pedagogický slovníK. Praha 2001 Zlámalová, H.: Úvod do distančního vzdělávání. Olomouc 2002 Huba, M., Orbánová, I.: Pružné vzdělávanie. Bratislava 2001 Fasuga, R.: Proces distribuce informací v elektronickém vzdělávání. In.: eLearning ve vysokoškolském vzdělávání, sborník příspěvků, Zlín 2004 Nocar, D., Hoblíková, I., Snášelová, L., Všetulová, M.: E-learning v distančním vzdělávání. Olomouc 2004 (c) Mgr. Irena Hoblíková