Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ObP.2.17 Reklamace spotřebitelem Vytvořeno: Ověřeno: Třída: PRO2, ŘU2, PV1,PRO1
Reklamace zboží spotřebitelem Vzdělávací oblast:Odborné předměty Předmět:Obchodní provoz Ročník:1., 2. Autor: Yvona Baboráková Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky: notebook, projektor Klíčová slova:reklamace, prodávající, kupující, termín vyřízení reklamace Anotace: Materiál je určen žákům k seznámení se zásadami a postupy při reklamačním řízení spotřebitelem.
Uplatnění reklamace Reklamace se uplatňuje u prodejce, u kterého bylo zboží zakoupeno nebo v servisní opravně, která je pro záruční opravy uvedena v záručním listě. Reklamace se neuplatňují u dodavatele nebo výrobce.
Přijetí reklamace Prodávající je povinen: přijmout reklamaci v kterékoliv své prodejně nebo provozovně, s ohledem na sortiment prodávaného zboží nebo poskytovaných služeb
Některá doporučení spotřebitelům Vždy je vhodné si pořídit fotokopie všech dokladů a písemností pro případné další řízení a reklamaci uplatňovat písemnou formou. Pokud reklamace není vyřízena, včetně opravy do 30 dnů od jejího podání (nebylo -- li dohodnuto jinak), je reklamovaná vada posuzována za objektivně neodstranitelnou.
Lhůty k uplatnění reklamace u věcí rychle se kazících v den následující po zakoupení u ostatního potravinářského zboží do 8 dnů u věcí použitých (průmyslové zboží) do 6 měsíců po koupi, pokud nebyl vystaven záruční list; v případě záručního listu je doba vyznačena v něm
Termíny pro vyřízení reklamace reklamace musí být vyřízena bez zbytečného odkladu – v jednoduchých případech rozhodne prodávající hned, ve složitějších případech do 3 dnů vyřízení reklamace nesmí trvat déle než 30 dní prodávající a kupující se mohou dohodnout na delší lhůtě
Náležitosti reklamačního dokladu identifikaci reklamujícího a prodávajícího, identifikaci reklamovaného výrobku, včetně uvedení data prodeje konkretizaci rozporu s kupní smlouvou, popř. reklamovaných vad požadavek spotřebitele na způsob vyřízení reklamace datum uplatnění reklamace a předpokládaný termín vyřízení reklamace podpisy reklamujícího i zástupce prodávajícího či přijímající servisní organizace, případně jejich razítko Prodávající je oprávněn nahlédnout do dokladu o prodeji za účelem ověření prodávajícího a data prodeje ve vztahu k záruční lhůtě, popř. provedení kopie na náklady prodávajícího
Opakování Uveď náležitosti reklamačního dokladu: identifikaci reklamujícího a prodávajícího, identifikaci reklamovaného výrobku, včetně uvedení data prodeje konkretizaci rozporu s kupní smlouvou, popř. reklamovaných vad požadavek spotřebitele na způsob vyřízení reklamace datum uplatnění reklamace a předpokládaný termín vyřízení reklamace podpisy reklamujícího i zástupce prodávajícího či přijímající servisní organizace, případně jejich razítko
Použité zdroje businessinfo.cz/cs/clanky/reklamace-zbozi-a-sluzeb html KAPLOVÁ, Františka. Obchodní provoz pro střední odborná učiliště. 1.vyd.Olomouc, 2001, ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.