ÚVOD DO ŽELEZNIC
HISTORIE 1828 České Budějovice – Linz 1830 Praha – Lány 1839 Wien – Břeclav – Brno 1841 Břeclav – Přerov – Olomouc 1845 Olomouc – Praha 1849 Brno – Česká Třebová 1851 Praha – Děčín - Dresden
ŽELEZNIČNÍ KORIDORY zakotveny v mezinárodních dohodách hlavní transitní směry cíle úprav: zvýšení traťové rychlosti zvýšení třídy zatížení zvýšení bezpečnosti žel. dopravy zvýšení kultury cestování (rekonstrukce žst.) úpravy pro provoz jednotek s naklápěcí skříní zkrácení jízdních dob
KOSTĚNICE
ŽELEZNIČNÍ KORIDORY I. koridor II. koridor III. koridor IV. koridor Německo – Děčín – Praha – Česká Třebová – Brno – Břeclav – Rakousko / Slovensko II. koridor Rakousko – Břeclav – Přerov – Ostrava – Petrovice u. K. – Polsko, spojovací větev Přerov – Čes. Třebová III. koridor Německo – Cheb – Plzeň – Praha – Olomouc – Ostrava – Mosty u Jablunkova – Slovensko IV. koridor Německo – Děčín – Praha – Veselí n. L. – České Budějovice – Horní Dvořiště – Rakousko
KOLEJ – geometrické uspořádání Rozchod vzdálenost vnitřních ploch hlav kolejnic měřeno 14 mm pod jejich temenem 1435 mm Směrové poměry úseky přímé úseky ve směrovém kružnicovém obluku Sklonové poměry úseky vodorovné a úseky ve sklonu (stoupání/klesání)
600 mm 1435 mm
KONSTRUKCE ŽEL. TRATI ŽELEZNIČNÍ SPODEK ŽELEZNIČNÍ SVRŠEK zemní těleso trať v náspu nebo zářezu zemní těleso stavby železničního spodku (umělé) ŽELEZNIČNÍ SVRŠEK jízdní dráha pro vozidla nese a vede kolejová vozidla kolejnice, upevňovadla, pražce, kolejové lože
SVRŠEK: kolejnice, upevňovadla, pražce, kolejové lože SPODEK: zemní těleso, stavby, drobné stavby
stavba žel. spodku zemní těleso
HLAVA STOJINA PATA
kolejnice upevnění pražec štěrk (kolejové lože)
PRŮJEZDNÝ PRŮŘEZ obrazec v rovině kolmé k ose koleje prostor nad a vedle koleje, který musí být vždy volný pro bezpečný průjezd železničních vozidel do něho je vepsán OBRYS VOZIDLA omezuje rozměry vozidel a nákladu
DOPRAVNY místo na dráze sloužící k řízení jízdy vlaků s kolejovým rozvětvením železniční stanice výhybna odbočka bez kolejového rozvětvení hláska hradlo oddílové návěstidlo autobloku
GRAFIKON VLAKOVÉ DOPRAVY nákresný jízdní řád diagram dráha – čas druhy vlaků rozlišeny barvou druhy dle počtu traťových kolejí: jednokolejný … obousměrný provoz dvoukolejný … jednosměrný provoz
KOMBINOVANÁ DOPRAVA použití více dopravních prostředků nedochází k výměně obalu (kontejnery,…) NEDOPROVÁZENÁ překládka v terminálech, přeprava bez řidiče kontejnery návěsy výměnné nástavby DOPROVÁZENÁ kamiony a nákl. automobily na železničních vozech přeprava se „spícím řidičem“ ROLA (Rollende landstrasse)