ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KŘEMIČITANY A ORGANOLITY
Advertisements

Mineralogický systém.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
DUSIČNANY, SÍRANY A FOSFOREČNANY
VLASTNOSTI NEROSTŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Křemičitany I. Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , listopad.
Křemičitany II. Autor: Mgr. Marian Solčanský
Přírodopis drahé kameny
PŘÍRODOPIS - 9. ročník UHLIČITANY
Drahokamy Označení pro vzácně se vyskytující nerosty
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvkováorganizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Křemičitany (silikáty)
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
CZ.1.07/1.1.10/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI MINERÁLŮ
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Minerály Prvky nekovové Uhlík C – dvě podoby.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Sírany a fosforečnany.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
ŠKOLA:Gymnázium Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
UHLIČITANY Ec.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvkováorganizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Systematická mineralogie Křemičitany, sírany
Systematická mineralogie Sulfidy
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Př_131_Mineralogie_Uhličitany Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
KŘEMIČITANY A ORGANOLITY
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Mineralogický systém Křemičitany
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Uhličitany Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , říjen.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU :Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Mineralogický systém Uhličitany
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Mineralogický systém Křemičitany
Škola:. Základní škola Kladruby
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Systematická mineralogie Oxidy - hydratované
Fosforečnany a dusičnany Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , listopad.
Př_131_Mineralogie_Uhličitany Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Systematická mineralogie Oxidy - nehydratované
Oxidy bezvodé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Oxidy vodnaté Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , listopad.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
9) Křemičitany, 10) Organolity
HALOGENIDY MINERÁLY.
KŘEMIČITANY.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Kateřina Bendová TEMATICKÁ OBLAST: Biologie, kvarta NÁZEV DUMu: Křemičitany 3 POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 16 KÓD DUMu: KB_MINERALOGIE_16 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK): Prezentace je určena pro žáky 9. ročníku ZŠ nebo kvarty víceletých gymnázií. Seznamuje se základními vlastnostmi, výskytem a použitím vybraných druhů minerálů. Může sloužit i jako zápis do sešitu. METODICKÝ POKYN:

Křemičitany 3 (turmalín, augit, amfibol a natrolit)

Turmalín -hlinitoborokřemičitan železa,hořčíku,vápníku,alkálií i dalších prvků; t=7-7,5; ρ =3-3,2g/cm 3 Soustava klencová, štíhlé sloupce s trojúhelníkovým průřezem, podélné rýhování krystalových ploch Je piezoelektrický (zahříváním nebo třením se krystal nabíjí na jednom konci kladně, na druhém záporně) Odrůdy: a/ turmalín – černý (Fe)

b/ rubelit – růžový (Li) c/ verdelit – zelený d/ indigolit – modrý e/ achroit – bezbarvý vryp bílý s nádechem barvy podle odrůdy lesk skelný propustnost světla podle odrůdy (průhledný až neprůhledný) dichroismus (dvojbarevnost) u průhledných krystalů štěpnost nedokonalá, křehký

turmalín

dichroismus

Výskyt: a/ ČR: Písecko, u Velkého Meziříčí (černý turmalín) a rubelit na západní Moravě (Sušice, Rožná, Nová Ves u Křemže) b/ ve světě: Slovenské rudohoří, USA (Kalifornie), Brazílie, Rusko (Ural), Madagaskar Použití: jako drahé kameny pro výrobu šperků Zajímavost: název je ze singhalského turamali, což znamená kámen, jenž přitahuje popel. Při zahřátí turmalínu vzniká polární elektřina, která tento jev způsobuje.

Augit (Ca,Mg,Fe,Al)(Si,Al) 2 O 6 ; t=6; ρ = 3,6 g/cm 3 soustava jednoklonná, krátce sloupcovité krystaly barva hnědá až černá, tmavozelená vryp šedozelený lesk skelný až matný průsvitný až neprůhledný štěpnost dokonalá

augit

Výskyt: typický horninotvorný minerál, je součástí bazických vyvřelin (čediče, gabra, andezity, tufy). Je znám z mnoha lokalit: např. České středohoří (Lukov u Bíliny); Slovensko (Banská Šťavnica), Německo, Itálie, Francie, Kanada (Ontario). Použití: nemá žádné praktické využití.

Amfibol (Ca,Na) 2 (Mg,Fe,Al) 5 (Si,Al) 8 O 22 (OH,F) 2 ; t= 5-6; ρ = 3,4 g/cm 3 soustava jednoklonná barva tmavě zelená, hnědá až černá vryp šedý lesk skelný až matný průsvitný až neprůhledný štěpnost dokonalá ve dvou směrech

amfibol

Výskyt: typický horninotvorný minerál, vyskytuje se v horninách vyvřelých (syenity, diority, andezity, čediče) a v horninách přeměněných (amfibolity a břidlice). Horniny mají zásaditý charakter. Je znám z mnoha lokalit, velké krystaly se vyskytují v Českém středohoří (Lukov), v Rakousku a v Kanadě (Ontario). Použití: nemá praktické využití.

Natrolit Na 2 Al 2 Si 3 O 10 2H 2 O; t= 5-5,5; ρ = 2,2g/cm 3 soustava kosočtverečná, jehličkovité krystaly barva: bezbarvý, bílý, nažloutlý, narůžovělý vryp bílý lesk skelný až hedvábný průsvitný až průhledný štěpnost dokonalá zástupce zeolitů

natrolit

Výskyt: v dutinách vulkanických hornin; v ČR Zálezly a Soutěsky, Mariánská skála v Ústí nad Labem; Island, Rusko (Kola), Grónsko, Kanada (Québec) Použití: zeolity se používají při sanaci různých druhů kontaminací, obsahují vodu, kterou lze snadno odstranit, na její místo je pak minerál schopen ukládat jiné sloučeniny (soli uranu, částice ropy).

zdroje -Wikipedia -Učebnice Fraus Přírodopis 9 pro základní školy a víceletá gymnázia -Učebnice SPN Přírodopis 4 pro 9. ročník ZŠ -MINERALOGIE A GEOLOGIE -Atlas Drahé kameny kolem nás; V. Bouška, J. Kouřimský -Encyklopedie Minerály; P. Korbel, M. Novák LAVINSKY. commons.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KLUKA. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LAVINSKY. commons.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KARELJ. commons.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DESCOUENS. commons.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: