„ICT pro lidi“ aneb netechnický pohled na elektronické vzdělávání Daniel Franc, MSA UNISONA Studio, s.r.o. WebStudy Inc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Vzděláváme pro budoucnost
Podpora personálních procesů v HR Vema Jaroslav Šmarda
Výuka anglického jazyka s interaktivní tabulí a e-learningem
Deník veřejné knihovny na rok 2009 Změny v evidenci činnosti knihoven.
ON-LINE TESTY PRO DOKTORANDY NA UK FF PRAHA
Zkušenosti s CMS Moodle na OPF SU František Koliba prezentace: Petr Korviny.
Upozornění •Prezentace Občanského sdružení ve škole i mimo ni, Hlavatce byla z kapacitních důvodů těchto webových stránek upravena. Oddělením řízení grantů.
AKREDITOVANÉ ŠKOLICÍ STŘEDISKO ČLEN ASOCIACE VDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH TRADICE OD ROKU 1991 Zdeněk Mašín Microsoft Gold Certified Partner Akreditované.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
NAŠE DOSAVADNÍ ZKUŠENOSTI S PŘEDMĚTEM NOVÉ METODY VZDĚLÁVÁNÍ.
Střední průmyslová škola, Karviná
1 Projekt Akademie distančního vzdělávání Monika Všetulová, Miroslava Dvořáková Olomouc 2007.
E-learning a studenti kombinovaného studia VŠ projekt do předmětu E-learning Lucie Jirků, UČO květen 2004.
Cesta ke kvalitě AUTOEVALUACE - Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení aneb Cesta ke kvalitě PhDr. Ivana Shánilová, manažerka aktivity.
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
ZOHO OFFICE Vypracovala: Iva Ptáčková, A11B0605P 1.
Člen skupiny HVB Group E- HVB Bank Petra Slabá, HVB Bank Czech Republic a.s. Lucie Melicharová, learn2grow s.r.o.
ICT podpora komunikace nejen v distančním vzdělávání DisCo 2010, Plzeň, Jiří Jelínek Lukáš Novotný Fakulta managementu Jindřichův Hradec VŠE.
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
M O R A V S K O S L E Z S K Ý K R A J 1 Vedení správních řízení ve spisové službě a statistika vyřizování dokumentů.
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
Představujeme službu Samepage
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB.
Jako intranet Bc. Jan Beneš. Intranet - obecná funkcionalita  sdílení dokumentů  diskusní fórum  databáze kontaktů  novinky a aktuality  firemní.
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
Studijní opory pro distanční vzdělávání z hlediska pedagoga Jitka Komárková Ústav systémového inženýrství a informatiky Fakulta ekonomicko-správní Univerzita.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Moderní vzdělávací systémy vyšších a vysokých škol neuniverzitního typu Ing. Daniel CHOC CCA Group a.s.
Spolupráce škol s průmyslem Vlastimil Bejček
Podnikatelský institut PYRAMIDA s.r.o.
VZDĚLÁVÁNÍ ÚČASTNÍKŮ KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB VE SPRÁVNÍCH OBVODECH HL. MĚSTA PRAHY.
Konference SI Praha Ladislav Přívozník is:energy czech a.s.
E-learning ve výuce na SŠ
Zkušenosti s elektronickou podporou výuky
E-Learning …je výuka s využitím techniky a internetu MUDr. Libor Straka, Ph.D. Ing. Jan Hladík.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Zkušenosti s distančními formami výuky na Slezské univerzitě
e-learning Lucie Rohlíková
E-learningový kurz ÚK PdF bilance ročních zkušeností.
MoodleMoot.cz 2011, Ostrava, PragoData Consulting, s.r.o. 1 Moodle a okolní svět Ing. Marek Kocan.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace Operační program Rozvoj lidských zdrojů Opatření 3.2.
Aplikace DVB-T Český Telecom, a.s.. 2 Agenda DVB-T MHP Platforma ČTc DVB-T MHP Platforma ČTc – aplikace Shrnutí cílů společnsti Český Telecom, a.s.
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
ELearning Snímek 1 eLearning Tomáš Kubálek
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Copyright (C) 1999 VEMA počítače a projektování, spol. s r.o.1 Lucián Piller Intranet HR.
Multiplatformní, řídící systém elektronického vzdělávání pro školy eDoceo Multiplatformní, řídící systém elektronického vzdělávání pro školy Tomáš Hrdonka.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Tomáš Sýkora GOPAS, a.s. Úskalí e-learningu Tomáš Sýkora GOPAS, a.s.
2. LMS Unifor. E-learning vzdělávací proces, využívající informační a komunikační technologie k tvorbě kurzů, k distribuci studijního obsahu, komunikaci.
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
METODICKÝ SEMINÁŘ ETWINNING. eTwinning eTwinning Partnerství škol v Evropě Projekty spolupráce na dálku Komunita evropský škol.
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Informační vzdělávání Nové trendy, web 2.0. IG a web 2.0 Decentralizované služby, kooperace, agregace zdrojů, princip aktivní účast uživatelů Důsledky.
E-learning z druhé strany: pohled studentů Jiří Zounek Ústav pedagogických věd FF MU A. Nováka Brno
Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně.
© 2004 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice e-Education Andrea Barešová Account.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
Znalostní a vzdělávací databáze pro energetiku Praha, Květen 2009 INERGO, a.s. Praha CDFE, o.p.s. Praha INERGO výukový server.
Univerzita Karlova v Praze Lékařská fakulta v Plzni Oddělení OVAVT Jestliže chcete oživit systém Vaší výuky, „online learning systém“ Vám nabízí? Jednoduché.
Univerzitní informační systém III., Lednice 2004 eLearningový systém ELIS Roman Malo
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Multimediální podpora výuky klinických oborů RITM a MEFANET: Přehled aktivit a návrh meziuniverzitní spolupráce při vytváření vzdělávací sítě lékařských.
Možnosti audio-vizuálních aplikací v IS MU Mgr. Jitka Daňková
Transkript prezentace:

„ICT pro lidi“ aneb netechnický pohled na elektronické vzdělávání Daniel Franc, MSA UNISONA Studio, s.r.o. WebStudy Inc.

2 V partnerství s UNISONA Studio, s.r.o. -E-learningová a poradenská společnost, vzdělávací instituce akreditovaná MŠMT -Založena 2005, partneři aktivní na internetu již od r.96 -Oblast činnosti: e-learning a elektronická komunikace -Dlouhodobé partnerství s VUT

Co nás čeká? 1.Není technologie jako technologie 2.Elektronická komunikace propojuje 3.Virtuální projekt: reálné výsledky 4.E-learningová revoluce… revolta? 5.Interaktivita je KLÍČ 3

4 Jak se také „dělá“ elektronické vzdělávání

5 VZDĚLÁVACÍ TECHNOLOGIE… …. Aneb není nástroj jako nástroj

6 Využití celé škály ICT pro vzdělávání

7 TECHNOLOGIE Některé online nástroje pro vzdělávání Interaktivní multimédia Web Fórum Mail Fórum RSS novinky Blog Podcasting Videoblog Sdílení souborů Sdílení obrázků Text chat, text konference Audio chat, audio konference Telefonie Audio-video chat, konference Whiteboard Sdílení desktopu Sdílení aplikací

8 Elektronické vzdělávání je trochu o počítačích… Parametry ICT řešení: –Hardwarové vs. Softwarové –Synchronní vs. Asynchronní –Centralizované vs. Individualizované –Tutorované vs. Samostatné –Distanční vs. Prezenční vs. Kombinované ICT je i není: –Počítačová technika –E-learning –Internet –Prezentace na dataprojektoru –

…a hodně o lidech: Elektronické vzdělávání umožňuje a podporuje: –Projektovou výuku –Individualizovaný přístup ke studentům –Zvýšení zájmu o výuku –Rozvoj „vícečetných inteligencí“ –Větší zaměření na interaktivní výuku Aby ale fungoval, musí být splněno: –Šikovné zařazení do výukového plánu –Schopnost ovládat PC technologie –„nepřepálit“ využití PC technologií 9

10 Míry ICT ICT: Information and Communication Technology Parametry ICT řešení: –Hardwarové vs. Softwarové –Synchronní vs. Asynchronní –Centralizované vs. Individualizované –Moderované (Tutorované, Vedené) vs. Samostatné –Distanční vs. Prezenční vs. Kombinované ICT je i není: –Počítačová technika –E-learning –Internet –Prezentace na dataprojektoru –

11 Elektronická komunikace …aneb neschovávejme se online

12 CMC Computer mediated Communication

13 CMC Počítačová vs. Nepočítačová komunikace Rozdíly od F2F komunikace: –CMC zvyšuje objem komunikace, ne nutně ale ve smyslu obsahové hodnoty –řešení problémů a úkolů není nutně rychlejší v CMC –CMC sice neumožňuje vizuální indikátory, což ale zároveň může přispět k vyššímu porozumění Kdy použít F2F? –Úkoly s vyšší mírou ambivalence –nutná okamžitá reakce, nutnost ověřit okamžitě příjem –když není takový tlak na divergentní myšlení- tedy konvergentní úkoly, řešení konfliktu, potřeba konsenzu

14 CMC Emoce v CMC: Podstata Není prokázána redukce lidské tendence k vztahové a sociální komunikaci ve virtuálních týmech –Ani není prokázáno, že by lidé měli obtíže interpretovat či vyjadřovat emoce v CMC účastníci si vytváří „dojmy“ a celé konstrukce o ostatních CMC často buď neosobní, nebo naopak velice intenzivně emočně nabitá –Vnímání blízkosti a sympatií se dokonce objevuje silněji a dříve v CMC, než F2F Sociální a emoční komunikace v CMC NIKDY nechybí –pokud není explicitní, účastníci si jí VYTVOŘÍ z interpretací „mezi řádky“, z formy sdělení, kontextu, apod.

15 VIRTUÁLNÍ PROJEKTY… …aneb Společně za strojem

16 1.Téma, cíl, výstupy 2.Proces 3.Kontext – užitečnost pro okolí a účastníky Tři základní složky online projektu

17 Typy internetových projekt ů : 1. „Vztahy“ Zaměřené na –Rozvoj vztahů –Zároveň jsou založené na vztazích Příklady –Dopisování –Společná výuka –Virtuální návštěva –Vzdálený rádce

18 Č len ě ní internetových projekt ů : 2. „Sb ě r a vyhodnocení dat“ Zaměřené na –Práci s informacemi –Analýzu a publikaci Příklady –Vým ě na informací –Tvorba databáze –Elektronické publikování –Virtuální výpravy –Analýza dat

19 Č len ě ní mo ž ných internetových projekt ů : 3. „ Ř ešení problém ů “ Zaměření na –Vyřešení situace, problému Příklady –Hledání informací –Vzájemná zpětná vazba –Paralelní řešení problémů –Postupná tvorba –Online setkání –Simulace –Sociáln ě motivované aktivity

20 E-Learning… …. Aneb cesta za tabuli

21 Výlet do historie e-learningu „Máme bezvadnou učebnici, dáme ji online, všichni se z ní budou učit a ušetříme na normálním kursu...“ „Náš e-learning sestává z materiálů, které účastníci dostali při tréninku. Sice při něm nedávali pozor, ale doučí se to z počítače. Ale jsou to materiály za spoustu peněz, hoši z IT oddělení je nasypali do našeho drahého LMS, tak to musí fungovat.“... A jak to dopadá... ?

22 „Máme bezvadnou učebnici, dáme ji online, všichni se z ní budou učit a ušetříme na normálním kursu...“ „Náš e-learning sestává z materiálů, které účastníci dostali při tréninku. Sice při něm nedávali pozor, ale doučí se to z počítače. Ale jsou to materiály za spoustu peněz, hoši z IT oddělení je nasypali do našeho drahého LMS, tak to musí fungovat.“ Výlet do historie e-learningu

23 e-learning Co je e-learning? e-learning je, když:__________________ –„americká“ definice –„evropská“ definice E-learning (termín nar. *1999) jako forma 3. generace distančního vzdělávání 1.Kursy korespondenční formou 2.Kursy za podpory rádia, televize, videa 3.Počítačově podporované vzdělávání

Hlavní formy e-learningu E-learningový multimediální modul Interaktivní učebnice, e-book Převážně textový kurz v e-learningovém systému (LMS) –Tutorovaný –Netutorovaný Opora pro prezenční výuku –Materiály online –Testy online –Diskuse a komunity online Hra s e-learningovým přesahem Webová aktivita – WebQuest Telekonference, WebCast, online přednáška Využití ICT přímo při prezenční výuce 24

25 E=m 2 ci –Efektivita e-learningu je dána kombinací zejména motivace účastníků, kvalitního obsahu a interaktivity Ale to není vše! –Technologie, Lidé a Organizace e-learningu jsou nezbytně nutné zázemí pro efektivní e-learning Zdroj: Paul Allen “Rovnice e-learningu”

26 Co „tvoří“ e-learningový kurs? Cíle kursu Náplň kursu –Obsah – vlastní látka –Struktura obsahu –Aktivity, úkoly, testy... –Lektorské vedení kursu Technologie –Způsob prezentace obsahu –Řízení procesu učení

27 Co tvoří LMS? Výukové nástroje: –obsah interaktivní texty, kvízy a testy, simulace, prezentace, domácí úkoly.. přehrávané v Přehrávači (někdy může přehrávat i celé kursy) –sekvencování obsahu, komunikace, komunitní nástroje,... –podpora pro standardizaci (import, export, sekvencování) – zejm. SCORM a LRN, dříve i AICC, IMS Administrativní / podpůrné nástroje: –autorský systém (bývá i oddělený), statistiky, kalendáře, známkování, duplikace obsahu, oznámení a novinky, import a export uživatelů, kursů a elementů,... –Integrace s externími systémy Uživatelské rozhraní

28 Trendy v obsahu Recyklace obsahu –RLO – reusable learning objects –objektové repozitáře –zároveň upouštění od izolovaných e-learningových modulů Standardizace eLearning „just in time, just for me, just enough“ –Personal Learning Landscape ( –Learning portfolios Zapojení účastníků do tvorby znalostí, „unteaching“ –Blogging, WiKi Vývoj: „rapid e-learning“

29 Trendy pro zvýšení motivace Interaktivita Nové formy prezentace –Webcasting –Podcasting Sdílené učení (se) –sociální networking v učení, vzájemné učení se –větší zaměření na propojení lidí vzájemně, než lidí s obsahem –Vytváření učících se komunit Zároveň ale i „přituhuje“ v negativní motivaci –e-learning se stává plnohodnotnou složkou firemního vzdělávání

30 Interaktivní přístupy

31 Výlet do historie e-learningu III. 1906: Film jako divadlo na filmovém pásku...?

32 Výlet do historie e-learningu III. 2006: elektronické učení jako písmena na monitoru...?

33 Jak zajistit interaktivitu? Interaktivita – postupy pro stimulaci účastníků tak, že lépe přijímají informace a jsou je schopni rychleji zpracovat –Nutí k přemýšlení a k akci Anatomie: 1.kontext 2.stimul 3.aktivita 4.zpětná vazba Zážitková pedagogika online: –Paměť <- Aktivita <- Problém –PC hra jako e-learning – Serious Games

34 Dva směry pro interaktivitu Technologiemi –Interaktivní materiály –Automatičtí tutorové, softwarové simulace –Zážitková pedagogika online –Inspirace z PC her, simulace Lidmi –Netmoderování: umění vedení online skupin, projektů a rozvoje –Mix CMC (Computer Mediated Communication), e-tutorství, e- facilitování

35 NETMODEROVÁNÍ Podstata netmoderování KOMUNIKACE VEDENÍINFORMATIKA moderování online komunikace vedení virtuálních týmů NETMODEROVÁNÍ

36 NETMODEROVÁNÍ Jako dovednost: Umění vedení skupin a jednotlivců v online prostředí s cílem vyřešení projektu, vytvoření znalostí či individuálního profesního či osobního rozvoje Netmoderování je základní dovedností pro –Vedení virtuálních projektových, znalostních a pracovních týmů –Tutorování v e-learningu –Facilitování otevřených online komunit propojuje lidský a technický element a vzájemně je rozvíjí

37 NETMODEROVÁNÍ „Roviny“ práce netmoderátora TECHNICKÁ PROCESNÍ SOCIÁLNÍ OBSAHOVÁ NETMODERÁTORNETMODERÁTOR

38 NETMODEROVÁNÍ „Roviny“ online práce netmoderátora Technická –software pro realizaci projektu v Cyberspace Sociální –Networking, interakce, humor, hry –Diskuse a informace netýkající se vlastního obsahu Procesní (Strukturální) –Disciplína, řád, normy, pravidla –Časové rozvržení, struktura nástrojů, online prostředky Obsahová –Vzniká nová hodnota, atraktivní informace, minimálně 40% obsahu a hodnocení online

39 Online portál a znalostní komunita Portál a znalostní komunita: Forma: blogy, diskusní fóra, články Obsah: informace, znalosti, teorie, praxe Otevřená komunita