Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 NEŽIVÁ PŘÍRODA – VODA Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_716_3TR_PRV Autor: Mgr. Jana Stolá Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU CZ.1.07/1.4.00/21.3526 – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU Název vzdělávacího materiálu NEŽIVÁ PŘÍRODA – VODA Číslo vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_716_3TR_PRV Číslo šablony III/2 Autor Jana Stolá, Mgr. Ročník 3. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVP Prvouka Téma Rozmanitost živé a neživé přírody Očekávaný výstup Žák si uvědomuje význam vody pro život Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží žákům k výuce nového učiva Datum vytvoření Srpen 2013 Druh výukového materiálu Prezentace v PowerPointu Klíčová slova Skupenství vody, koloběh vody v přírodě Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení a kompetence řešení problémů Použitá literatura a zdroje Vlastní, klipart; Viz poslední snímek
NEŽIVÁ PŘÍRODA – VODA CO JE VODA? DRUHY VODY STEJNĚ JAKO VZDUCH JE I VODA NEŽIVOU SOUČÁSTÍ PŘÍRODY A NEZBYTNOU PODMÍNKOU ŽIVOTA NA ZEMI. DRUHY VODY POVRCHOVÁ VODA PODZEMNÍ VODA SLANÁ VODA SLADKÁ VODA
V METEOROLOGICKÝCH SRÁŽKÁCH NEŽIVÁ PŘÍRODA – VODA KDE VŠUDE JE VODA? V MOŘÍCH A OCEÁNECH V PŮDĚ V TĚLECH ROSTLIN V TĚLECH ŽIVOČICHŮ V METEOROLOGICKÝCH SRÁŽKÁCH V PODZEMNÍCH NÁDRŽÍCH V LIDSKÉM TĚLE V ŘEKÁCH A POTOCÍCH V LEDOVCÍCH V MRACÍCH V RYBNÍCÍCH A JEZERECH
NEŽIVÁ PŘÍRODA – VODA SKUPENSTVÍ VODY VODA MŮŽE MĚNIT SVÉ SKUPENSTVÍ. NAPŘÍKLAD MRAZEM SE ZMĚNÍ V LED – TUHNE, PŘI OTEPLENÍ SE ZMĚNÍ V TEKUTINU – TAJE, PŘI ZAHŘÁTÍ SE ZMĚNÍ V PLYN (PÁRU) – VYPAŘUJE SE. BOD MRAZU – 0°C BOD VARU – 100°C VODA MRZNE PŘI 0 °C – MĚNÍ SE V LED A SNÍH VODA VŘE PŘI 100 °C – MĚNÍ SE V PÁRU
NEŽIVÁ PŘÍRODA – VODA KOLOBĚH VODY V PŘÍRODĚ V PŘÍRODĚ PROBÍHÁ NEUSTÁLÝ KOLOBĚH VODY. déšť a sníh slunce mraky vypařování moře pevnina půda
NEŽIVÁ PŘÍRODA – VODA Slunce pohání koloběh vody tím, že dodává energii k odpařování. Ve výšce se voda ochlazuje a vrací se zpátky na zem v podobě deště, sněhu a ledových krup. Vznikají mraky. Do ovzduší se vypařuje voda z hladin moří a oceánů. Dešťová voda proniká do hlíny, kde ji zachycují kořeny rostlin, a do spodních vod. Do ovzduší se vypařuje voda ze sněhu a ledovců. Do ovzduší se odpařuje voda z jezer a vodních toků. Voda, která zůstala na povrchu, nakonec odteče do řek a jezer, a ty ji vracejí do moří a oceánů. Do ovzduší se vypařuje voda z těl rostlin. Odpařuje se voda z půdy.
ZDROJE Klipart Microsoft PowerPoint 2007 ŠTIKOVÁ, Věra. Prvouka 3, učebnice pro 3. ročník základní školy. Brno. Nakladatelství Nová škola, 2002. ISBN: 80-7289-044-1, str. 28, 30 – 31