Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Advertisements

Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Dědičnost krevních skupin
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
POPULAČNÍ GENETIKA 6 faktory narušující rovnováhu populací
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Olomouc 10. října 2009 Marek Vácha
Hardy – Weibergův zákon
Základy genetiky.
Stránky o genetice Testy z genetiky
Genetika populací, rodokmen
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Sada fotografií na poznávání č.9 Dvouděložné rostliny Autor: Mgr. Lenka KořínkováUrčení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická,
Klíčové produkty evoluce Autor: Mgr. Tomáš HasíkUrčení: Septima, III.G Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie.
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Genetická variabilita populací  Pacient je obrazem rodiny a následně populace, ke které patří  Distribuci genů v populaci, a to jak jsou četnosti genů.
Populační genetika.
Populační genetika.
Mimojaderná a polygenní dědičnost
Genetika populací kvalitativních znaků
GENETICKÁ A FENOTYPOVÁ
 VZNIK GENETICKÉ PROMĚNLIVOSTI = nejdůležitější mikroevoluční
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Ekologie malých populací Jakub Těšitel. Malé populace # stochastická (náhodně podmíněná) dynamika # velké odchylky od Hardy-Weinbergovské rovnováhy #
NÁHODNÉ PROCESY V POPULACÍCH NÁHODNÉ PROCESY V POPULACÍCH Náhodný výběr gamet z genofondu:
Příklady z populační genetiky
Mendelistická genetika
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Populační genetika Fenotypy, genotypy RNDr Z.Polívková
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Exonové, intronové, promotorové mutace
Populace a krevní skupiny Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika Přírodopis 9. r..
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
GENETICKÁ A FENOTYPOVÁ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
POPULAČNÁ GENETIKA..
Genetika.
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G Genetika populací Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie reg. č.: CZ.1.07/1.1.32/02.0048 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY

Populace Populace – soubor jedinců vyskytujících se v daném čase na určitém území, kteří se spolu mohou křížit Genofond populace – soubor všech alel členů populace (existují různé definice) Populace Autogamní Alogamní Panmiktická

Autogamní populace Autogamní populace – tvořena organismy s neodděleným pohlavím, kteří oplodňují sami sebe (někteří hermafroditi, samosprašné rostliny) V této populaci postupem času ubývá heterozygotů (homozygoti produkují homozygoty, heterozygoti produkují 50% homozygotů a 50% heterozygotů) ca v 10. generaci heterozygoti prakticky mizí

Četnost heterozygotů v panmiktické a autogamní populaci

Alogamní populace Populaci tvoří jedinci odděleného pohlaví Panmiktická populace – typ alogamní populace, ve které se každý jedinec může křížit se stejnou pravděpodobností s kterýmkoliv jiným jedincem v této populaci – „náhodné párování“ Genotypové složení panmiktické populace je stálé (týká se frekvence výskytu alel i četnosti genotypů)

Genotypové složení populace Genotypové složení panmiktické populace vyjadřuje Hardyho-Weinbergova rovnice: p2+2pq+q2=1, za předpokladu: p+q=1 p – relativní četnost dominantní alely q – relativní četnost recesivní alely Četnost alel (ale i genotypů) se vyjadřuje ve formě desetinného čísla (např. 80% četnost = 0,8)

Genotypové složení populace p2 – četnost výskytu dominantně-homozygotního genotypu u rodičovské generace nebo pravděpodobnost vzniku dominantního homozygota u následné generace (tj. splynutí dvou gamet nesoucí dominantní alelu p x p) q2 – četnost výskytu recesivně-homozygotního genotypu u rodičovské generace nebo pravděpodobnost vzniku recesivního homozygota u následné generace (tj. splynutí dvou gamet nesoucí recesivní alelu q x q) 2pq – četnost heterozygotního genotypu u rodičovské generace nebo pravděpodost vzniku heterozygota u následné generace (tj. splynutí gamety nesoucí dominantní a recesivní alelu (p x q)+(q x p)=2pq)

Hardyho – Weinbergův zákon Frekvence výskytu alel a genotypů panmiktické populace je z generace na generaci konstantní (populace je v tzv. Hardyho-Weinbergově rovnováze) Platí i v případě vícečetného alelismu (jeden gen nabývá podoby např. 3 alel) Zákon vychází z poznatků publikovaných nezávisle G.H. Hardym a W. Weinbergem v roce 1908

Populace v H.-W. rovnováze

Možné četnosti genotypů v panmiktické populaci

Fenylketonurie – početní příklad Recesivní alela způsobuje metabolickou poruchu fenylketonurii Četnost onemocnění v USA je 1:10 000 Kolik % obyvatelstva USA je nositelem recesivní alely?

Fenylketonurie - řešení q2 (četnost recesivních homozygotů) = 1:10 000 = 0,0001 q (četnost recesivní alely) = odmocnina 0,0001 = 0,01 p (četnost dominantní alely) =1-q=1-0,01=0,99 2pq (četnost heterozygotních přenašečů) =2x0,99x0,01=0,0198 počet nositelů recesivní alely je 0,0001+0,0198=0,0199, tj. téměř 2% populace

Inbreeding Inbreeding (příbuzenské křížení) v malých populacích (ca do 500 jedinců) vede k zvyšování podílu dominantních i recesivních homozygotů na úkor heterozygotů Význam heterozygotů – značný pro uchování rozmanitosti alel v souvislosti se selekčním tlakem přírodního výběru

Faktory narušující rovnováhu genofondu populace Přírodní výběr (selekce) Migrace genů Výběrová volba partnera Genetický posun (drift) Mutace Uvedené faktory jsou zároveň faktory vedoucími k evolučnímu vývoji

Přírodní výběr (selekce) Nevýhodné dominantní alely rychle z genofondu mizí (nevýhodný znak se vždy ve fenotypu projeví a nositele diskriminuje) Nevýhodné recesivní alely přečkávají v genofondu v podobě heterozygotů, eliminováni jsou pouze recesivní homozygoti. To je významné při změně podmínek, kdy se recesivní alela může stát výhodnou.

Výběrová volba partnera Migrace genů Narušení původního genofondu přísunem alel ze sousední populace (např. vítr přinese pylová zrna s novou alelou) Postihuje zejména malé populace Výběrová volba partnera Nenáhodné párování např. v lidské populaci (souvisí s přírodním výběrem)

Genetický posun (drift) Pokud se jedinci určitých genotypů náhodně vzájemně párují častěji, ovlivňuje to strukturu populace. Některé alely se stávají častější, zastoupení jiných se snižuje. Poměrné zastoupení alel v gametách účastnících se oplození nemusí náhodně odpovídat poměrům v celém obrovském souboru gamet vytvořených v populaci (princip deseti hodů korunou např. 7:3). Opakuje-li se situace i v dalších generacích, mohou některé alely vymizet. Nositelé určité vzácnější alely (či jen gamety nesoucí danou alelu) se náhodou nemusí zúčastnit rozmnožování a alela se v následné generaci populace nevyskytne. Na stejném principu se uplatňuje mechanismus genetického posunu zvaný „Efekt hrdla láhve“.

Genetický posun

„Efekt hrdla láhve“

Mutace V důsledku mutací se objevují nové typy alel Může se měnit síla stávajících alel (dominantní se stane recesivní) Výrazněji strukturu genofondu následných generací ovlivňují mutace ovlivňující fitness (rozmnožovací výkon) organismu (souvisí s přírodním výběrem)

Zdroje obrázků http://www.bio.georgiasouthern.edu/bio-home/harvey/lect/lectures.html?ccode=el&mda=scrn&flnm=nsln&ttl=Population%20change%20and%20natural%20selection http://cs.wikipedia.org/wiki/Hardy-Weinberg%C5%AFv_z%C3%A1kon CC 3.0 http://evolution.berkeley.edu/evosite/evo101/IIIDGeneticdrift.shtml http://biology.unm.edu/ccouncil/Biology_203/Summaries/PopGen.htm