FY_087_ Světelné jevy_Optický klam Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

DUSIČNANY, SÍRANY A FOSFOREČNANY
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Neživá příroda – Slunce
Optické klamy Martina Mihalíková 8.Au.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Optické přístroje Předmět:
OCHRANA DRUHŮ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt.
NÁRODNÍ PARKY ČR - opakování
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Rašplování, pilování a broušení dřeva
Op art Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 17
Autor: Mgr. Helena Nováková
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
Autor: Mgr. Libor Sovadina
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
FY_092_ Světelné jevy_Optické přístroje
FY_084_ Světelné jevy_Lom světla
Fy_102_Elektrické jevy_Elektromotor
Stejnosměrný a střídavý elektrický proud
Neživá příroda - vzduch
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
FY_079_ Elektrický proud v kovech_Elektrický odpor
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Litva, Lotyšsko a Estonsko
FY_097_ Rozvětvený elektrický obvod_Výsledný odpor rezistorů za sebou
Výsledný odpor rezistorů spojených vedle sebe
Měření a měřidla v technické praxi
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Neživá příroda - vzduch
Chráněná území v České republice
SKUPENSTVÍ LÁTEK SKUPENSTVÍ LÁTEK FY_022_Změny skupenství látek_Skupenství látek Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště,
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
FY_069_Vesmír_Souhvězdí Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FY_094_Mechanika_ Zákon vzájemného působení těles
PČ_008_Práce z přírodnin – ježek
Podzimní lucerna Autor: Mgr. Helena Uhříková Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Měření a měřidla v technické praxi
PČ_015_Práce s papírem – korálky
Opakování – vesmír, sluneční soustava
FY_075_Síla, skládání sil_Rovnovážná poloha tělesa
OXIDAČNÍ ČÍSLO Ch_091_Oxidy_Oxidační číslo Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
FY_085_Světelné jevy_ Měření světla
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Př_131_Mineralogie_Uhličitany Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Rovnovážná poloha tělesa
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
FY_078_Elektrický proud v kovech_ Elektrické zdroje
FY_088_ Světelné jevy_Světelné zdroje
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Zdroje elektrického napětí
Fy_103_Elektromagnetické jevy_Elektromagnetická indukce Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
PČ_137_Kovy_Nástroje pro ruční zpracování kovů
Autor: Mgr. Libor Sovadina
F_070_Jaderná energie_Jaderná energie Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
FY-072_Jaderná energie_Jaderná reakce
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Shrnutí učiva III Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Transkript prezentace:

FY_087_ Světelné jevy_Optický klam Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

Anotace:  Digitální učební materiál je určen pro opakování, upevňování a rozšiřování učiva  Materiál rozvíjí poznatky získané v hodinách fyziky  Je určen pro předmět Fyzika a ročník 9.

Optický klam  Optický klam, někdy nazývaný také optická iluze, je nesprávné nebo matoucí vnímání reality. Oko snímá nějaký obrázek, ale mozek ho interpretuje jinak, než jak je opravdu zobrazen.  Člověk pak například na obrázku vidí něco, co na něm vůbec není.  Optických klamů využívají iluzionisté. Jedním z nejznámějších je David Coperfield.

Většina optických klamů je postavena na matení mozku barvou (Hermanova mřížka) nebo tvarem. Velkou skupinu klamů tvoří dvousmyslné obrázky, které při zaměření na různé prvky lze vnímat více způsoby. Jiné klamy jsou založeny na špatném zobrazení nebo chybném vnímání perspektivy.

Hermanova mřížka Hermanova mřížka je optický klam při kterém se zobrazují neexistující body na prúsečkách mřížky. Tyto body však v případě zaostření na konkrétní jeden průsečík.

Obdélník uprostřed má ve skutečnosti v celé šířce stejný odstín

Při přibližování a vzdalování hlavy od obrázku se kruhy zdánlivě otáčí proti sobě.

Ve skutečnosti mají políčka A i B stejnou barvu

Penroseův trojúhelník  Penroseův trojúhelník (takzvaný tribar) je nejznámější obrázek grafického paradoxu.  Ukazuje tři trámy, které jsou vzájemně spojené v pravých úhlech a přesto tvoří trojúhelník.  Tímto porušují několik zákonů geometrie jako je zákon, který říká, že součet úhlů v každém trojúhelníků je 180°.

Op-art je zkratka pro optické umění. Jedná se o výtvarné umění, které vzniklo na přelomu 50. a 60. let 20. století. Autoři op-artových výtvorů využívají poznatky z geometrie a optiky. Snaží se pomocí většinou geometrických obrazců, rastrů dosáhnout optické iluze pohybu a nestability.

Fata morgána  Fata morgána je optický klam vznikající v atmosféře.  Lze vidět obraz vzdáleného předmětu ve vzduchu.  Jméno je odvozeno od Morgany Le Fay (víly Morgany), mýtické sestry anglického krále Artuše.  Často se tyto jevy pozorují v místech, kde jsou velké rovné plochy, např. v polárních oblastech, horských sedlech, pouštích, nebo nad vodními hladinami. Běžně a často pozorovaný optický klam „mokré cesty“

Vznik fata morgany Vznik fata morgany je umožněn vznikem vzájemně stabilních vrstev vzduchu s rozdílnými teplotami, které mají různé indexy lomu. Vzniká přírodní optická soustava, která způsobuje odklon směru dopadajících světelných paprsků do oka pozorovatele. Dojde-li k tomuto jevu pod úrovní pozorovatele, jedná se buď o  spodní odraz (např. na rozpálené asfaltové silnici vzniká dojem rozlité vody), nebo nad úrovní pozorovatele tak zvaný  svrchní odraz (pravá fata morgána zobrazující odrazy předmětů vysoko na obloze, které jsou ve skutečnosti velmi vzdálené).

Obrázek vysvětlující vznik svrchního odrazu nayývaného pravá fata morgana. Ohybem světelných paprsků na vrstvách vzduchu s různou teplotou je předmět (plachetnice) pozorován vysoko na obloze. Plachetnice je ve skutečnosti za obzorem, není tedy normálně vidět. Horký vzduch Studený vzduch Ohyb paprsků

Otázky k opakování 1.Jaké jevy nazýváme v optice optickými klamy ? 2.Který geometrický zákon popírá Penroseův trojúhelník ? 3.Co je to fata morgana ? 4.Jak vzniká fata morgana ? 5.Kde je možné nejčastěji pozorovat fatu morganu ?

Použité zdroje:   Soubor:HermannGrid.gif. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Gradient-optical-illusion.svg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, [cit ]. Dostupné z: optical-illusion.svg  Soubor:Revolving circles.svg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Grey square optical illusion.svg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Tribar.svg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, [cit ]. Dostupné z:

Použité zdroje:  Soubor:Penrose triangle.png. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Hungary pecs - vasarely0.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Roadmirage.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, [cit ]. Dostupné z:  File:Fada morgana graphnn.JPG. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, [cit ]. Dostupné z: