Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Klimatizační zařízení
CHLADÍCÍ STROJ.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanická práce Téma:Kinetická a potenciální energie Ročník:1.
Digitální učební materiál
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_FYZ_RO_07 Digitální učební materiál Sada: Molekulová fyzika a termika.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_FYZ_RO_10 Digitální učební materiál Sada: Molekulová fyzika a termika.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Fotoelektrický jev Ročník:4. Datum vytvoření:Únor 2014 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Teplo Ing. Radek Pavela.
Aneta Brabencová Kristýna Nachtigalová Zuzana Aimová Jiří Dušek
Autor:Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast:Termika Téma:Kruhový děj Ročník:2. Datum vytvoření:prosinec.
Digitální učební materiál
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální učební materiál
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Stavebnictví
Digitální učební materiál
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Exponenciální funkce a.
Užití elektrické energie
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Kinematika Téma:Posuvný a otáčivý pohyb Ročník:1. Datum.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Jednoduchý kmitavý pohyb Ročník:1.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor: MIROSLAV MAJCHER
Změny skupenství Zpracovali: Radka Voříšková Petra Rýznarová
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Elektrické chladničky.
Vypařování a kapalnění
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_10 Název materiáluPráce plynu,
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_06 Název materiáluPřenos vnitřní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_34_FYZIKA
CHLADÍCÍ STROJ.
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast: Termika Téma: Chladicí stroje Ročník: 2. Datum vytvoření: leden 2014 Název: VY_32_INOVACE_08.2.18.FYZ Anotace: Učební materiál je věnován chladicím strojům. Na příkladu kompresorové chladničky je objasněn princip čerpání tepla. Metodický pokyn: Prezentace je primárně určena ke zkvalitnění výuky v hodinách fyziky, ale může být využita i k samostudiu nebo pro distanční formu vzdělávání. Otázky na konci tématu ověří u žáků pochopení probíraného učiva. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků (PC a dataprojektoru).

Chladicí stroje

Obrázek 18.1. Schéma chladicího stroje Chladicí stroje Chladicí stroj odebírá teplo chladiči a předává ho ohřívači; K zajištění činnosti je nutné dodat chladicímu stroji energii; Jedná se vlastně o obráceně pracující tepelný motor, který čerpá teplo → tepelné čerpadlo. Chladicím strojem je například kompresorová chladnička. Obrázek 18.1. Schéma chladicího stroje

Kompresorová chladnička Kompresorová chladnička je příkladem chladicího stroje; Chladí potraviny tím, že jim odebírá teplo a předává ho do okolí; Chladnička se skládá z tepelně izolované skříně, kompresoru, expanzního ventilu, výparníku a chladiče; S pracovní látkou (chladivem) probíhají v chladničce následující děje: Komprese; Kondenzace; Expanze; Vypařování.

Obrázek 18.2. Kompresorová chladnička Kompresor stlačuje chladivo v plynném stavu a tím ho zahřívá; Zahřátý plyn je vtlačován do chladiče, kde předá do okolí skupenské teplo kondenzace, ochladí se a zkapalní; Kapalina prochází expanzním ventilem do výparníku; Ve výparníku se za nízkého tlaku začne vypařovat. Potřebné skupenské teplo vypařování odebírá zevnitř chladničky; Tento kruhový děj se periodicky opakuje. Obrázek 18.2. Kompresorová chladnička

Kompresorová chladnička Jako chladivo se používají látky, které mají teplotu varu za normálního tlaku nižší než 0 °C, mají velké měrné skupenské teplo varu, snadno se dají zkapalnit, jsou netoxické, nekorozivní a nehořlavé. Dříve používané chlor fluorované uhlovodíky (CFC) s obchodním názvem freon ničí ozonovou vrstvu. Jejich nástupce hydrogenizované chlor fluorované uhlovodíky (HCFC) přispívají ke globálnímu oteplování. Současné šetrnější řešení pod názvem Greenfreeze využívá jako chladivo uhlovodík isobutan v kombinaci s propanem a cyklopentan pro výrobu tepelně izolační pěny. Nevýhodou je hořlavost těchto látek. Z ostatních látek se jako chladivo využívají i oxid uhličitý nebo čpavek.

Shrnutí nejdůležitějších poznatků Chladicí stroj je tepelný motor, který odebírá teplo chladiči a předává ho ohřívači. K zajištění činnosti je nutné dodat chladicímu stroji energii. Chladicím strojem je například kompresorová chladnička, která se skládá z tepelně izolované skříně, kompresoru, expanzního ventilu, výparníku a chladiče. S pracovní látkou (chladivem) probíhají v chladničce následující děje: Komprese, kondenzace, expanze, vypařování. Moderní kompresorové chladničky mají vysokou účinnost. Mají nízkou spotřebu elektrické energie, výborné tepelně izolační schopnosti a používají ekologicky šetrná chladiva.

Otázky a úkoly Vysvětlete princip kompresorové chladničky. Kompresorová chladnička je příkladem chladicího stroje, ve kterém s pracovní látkou probíhají následující děje: Komprese, kondenzace, expanze, vypařování. Proč je chladicí zařízení (výparník) umístěno v horní části chladničky? Prouděním klesá chladný vzduch dolu a ochlazuje celý prostor chladničky. Proč při častém otvírání chladničky vzniká uvnitř námraza? Dochází ke kondenzaci vzdušné vlhkosti a k zmrznutí vzniklých kapiček (případně k desublimaci vzdušné vlhkosti). Je energeticky výhodnější skříňový nebo truhlicový mrazák? Truhlicový mrazák je výhodnější, protože se chladný vzduch při otevření dvířek udrží v mrazáku.

Použité zdroje BEDNAŘÍK, Milan, KUNZOVÁ, Vlasta, SVOBODA, Emanuel. Fyzika II pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN, 1986, 216 s. Učebnice pro střední školy. MIKLASOVÁ, Věra. Sbírka úloh z fyziky pro SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2005, 298 s. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-7196-135-3. POLÁK, Zdeněk. Hrátky s teplem. 1. vyd. Praha: ČEZ, 2012, 47 s. Vzdělávací program ČEZ, a.s.,Svět energie. WILLSON, Jennifer. TG Magazine: Greenfreeze: A Cool Fridge Alternative. [online]. 1997 [cit. 2014-01-21]. Dostupný z WWW: http://www.tgmag.ca/mprotocol/jwgre_e.html Autorem obrázků, pokud není uvedeno jinak, je autor výukového materiálu.