Kontrola těsnosti spalovacího motoru Střední odborná škola Otrokovice Kontrola těsnosti spalovacího motoru Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Cupák Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /4 Autor Ing. Vladimír Cupák Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-OPD/3-ST-1/3 Název DUM Kontrola těsnosti spalovacího motoru Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68-H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Opravárenství a diagnostika Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: kontrola spalovacího prostoru, úniky chladící kapaliny do válce, přímé měření, nepřímé měření. Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Spalovací prostor, komprese, kompresiometr, chladicí kapalina, osciloskop Datum 10. 9. 2013
Kontrola těsnosti spalovacího motoru Náplň výuky Kontrola spalovacího prostoru Úniky chladící kapaliny do válce Přímé měření Co udělat před startem Nepřímé měření
Kontrola spalovacího prostoru kontrolujeme únik oleje nebo chladící kapaliny do spalovacího prostoru, únik chladící kapaliny do oleje kontrola se provádí kontrolkou oleje pokud je chladící kapalina v oleji, tak vytvoří bílou emulzi a znehodnotí olej další znak je zvýšená teplota – motor se přehřívá
Úniky chladící kapaliny do válce úniky chladící kapaliny do spalovacího prostoru poznáme podle bílého kouře z výfuku a ztrácení chladící kapaliny olej nám může pronikat do spalovacího prostoru přes vodítka ventilů nebo přes zapečené pístní kroužky k nejčastější příčině těchto závad dochází prasknutím těsnění pod hlavou, prasknutím hlavy válců dochází i ke zkřížení bloku a hlavy
Přímé měření Pomocí kompresiometru můžeme měřit tlaky jednotlivých válců přímo odšroubujeme zapalovací svíčku a přes otvor pro spalovací svíčku můžeme měřit tlaky motoru musíme odpojit relátko palivového čerpadla, aby se nenastartoval motor, když budeme točit motorem pomocí startéru
Co udělat před startem před startováním motoru musíme sešlápnout plynový pedál, aby se nám otevřela škrtící klapka a motor mohl nasávat vzduch až po dokončení všech cyklů můžeme měřit tlaky jednotlivých válců kompresiometr zaznamenává tlaky jednotlivých válců pomocí ručičky na zápisový papírek, z něhož potom můžeme kontrolovat tlak jednotlivých válců Obr. 1: Kompresiometr
Nepřímé měření Pomocí osciloskopu můžeme měřit odběr proudu startéru připojíme osciloskop na akumulátor, potom připojíme vysokonapěťové kleště na vysokonapěťový kabel od cívky do rozdělovače a následně připojíme kleště na první válec odpojíme relátko palivového čerpadla začneme startovat a na osciloskopu se nám ukáže stupnice odběru el. proudu jednotlivých válců motoru Obr. 2: Osciloskop
Kontrolní otázky Jaká je kontrola spalovacího prostoru? Co je nejčastější příčinou úniku chladicí kapaliny do válce? K čemu slouží kompresiometr?
Seznam obrázků: Obr. 1: Jaroslav Štemberk – AUTOSERVA. In Jaroslav Štemberk – AUTOSERVA [online]. 2013 [vid. 30. 8. 2013], dostupné z: http://www.autoserva.cz/html/diag_tlkomer2.php Obr. 2: premek.v. In Wikipedia [online]. 2006 [vid. 30. 8. 2013], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Digital_oscilloscope.jpg
Seznam použité literatury: 1] POŠTA, J. a kolektiv, Opravárenství a diagnostika II, Informatorium Praha, 2002. ISBN 80-86073-88-2 [2] JAN, Z., ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3 – Motory, Avid s.r.o. Brno, 2006. ISBN 80-903671-1-9
Děkuji za pozornost