Jak analyzovat kvalitativní data?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Závěrečná zpráva projektu Průzkum sociální situace cizinců na území Hl. m. Prahy.
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Co má obsahovat prezentace
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
PŘÍKLAD KVALITATIVNÍHO VÝZKUMU
Jak se dělá andragogický výzkum
AV stručná prezentace.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Datum: Zpracovali: Tomáš Hirt, Daniel Hůle, Ladislav Toušek Analýza potřebnosti služeb sociální prevence v Plzeňském kraji Zadavatel:
Sociologický výzkum.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Zpracování dat Kvalitativní výzkum.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Možnosti modelování požadavků na informační systém
Makroekonomie Základní východiska zkoumání. O co se snaží makroekonomická teorie? Cílem makroekonomické teorie je v podstatě –Popsat a teoreticky vysvětlit.
Dopis od Boha.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme jako výzkumnou.
Specifikace cíle odborného textu. Předmětem zkoumání mohou být  Skutečnosti a jevy ve společnosti (Jak se lidé vyrovnávají se ztrátou zaměstnání? S jakými.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Děti a rodiče před televizí
Skupinové interview (Focus group)
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
GEN Rozhovor Tvorba scénáře (osnovy) rozhovoru jako nástroj systematické reflexe Průběh rozhovoru Zajistěte soukromí Seznamte informátora.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Jak napsat zprávu z praxe
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
CO JE DŮLEŽITÉ VĚDĚT O KVALITATIVNÍM VÝZKUMU?
Co je důležité vědět o kvalitativním výzkumu? Předmět: Metodologie společenských věd 1. roč. NMgr. Soc. ped.
Plánování hodiny pozpátku Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce Příprava hodiny literární výchovy pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ A. Studentka vyhledá text.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Od výzkumného problému k jeho řešení (výzkumu) Problém: Co tvoří základ interakce zdravotní sestry s pacientem, která má povahu ošetřovatelské péče?
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Ing. Veronika Dostálková MBA
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Metodologie 2: Lekce 6-7 Lenka Slepičková.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Násilná osoba aneb co s ní
Osm dobrých rad, jak dělat doktorský výzkum
Metody a techniky výzkumu II.
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Jak analyzovat kvalitativní data?

Charakteristiky kvalitativní analýzy

Analýza dat „Teorie je (…) induktivně odvozována v procesu zkoumání fenoménu. To znamená, že je objevována, rozvíjena a provizorně verifikována prostřednictvím systematického sběru dat, které se týkají fenoménu, a jejich analýzou. Proto sběr dat, analýza a teorie mají stát ve vzájemném recipročním vztahu. Nezačíná se s teorií, která se dokazuje. Spíše se začíná s oblastí studia a zkoumá se vše, co se v této oblasti vynořuje.“ (Glaser, Strauss: Grounded theory)

Jak v praxi probíhá analýza? Na začátku všeho je text nebo jiný dokument (co všechno je předmětem analýzy?) Tento text je třeba zorganizovat – opakované čtení textu a kódování (od popisných – otevřených po abstraktní), vybrat to nejdůležitější, rozčlenit text na kousky Revize a přepracovávání kódů Vytváří se kategorie nadřazené kódům a definují se vztahy mezi nimi – kusy textu označené jaké významné se propojují Během celého procesu výzkumník píše poznámky a postupně tak kategorie rozpracovává a vytváří teorii, kterou ověřuje a rozpracovává dalším sběrem dat a analýzou Analýza jako vytváření nového textu na podkladě posbíraných dat – redukce dat, expanze textu výzkumníka Pozor, analýza je vedena zájmem o významy spíše než o fakta!

Toušek 2012: 86

Redukce jako hlavní princip analýzy „Omlouvám se za tento dlouhý dopis, ale neměl jsem čas napsat jej krátký.“ (Blaise Pascal) Jak poznám, co je důležité? Co dělat, když se ztratím? Metafory pro kvalitativní analýzu (síť, mapa, sochař, střihač)

Interpretace dat: hledání indikátorů (datových fragmentů), konceptů a kategorií „Co dělám, když se dcera dívá na televizi? Stojím v kuchyni a umývám nádobí, nebo uklízím, vysávám, nebo tak. Abych ji třeba nenudila tím, že já nemám čas, že teď se jí nemůžu věnovat“ Kód/koncept: potřeba získat čas Kategorie: rodičovské potřeby

„Čtení“ dat Pozor na kritičnost k vlastním „analýzám“ a manifestním motivacím aktérů, informace z rozhovoru neinterpretujeme takto: XY to udělal, proto, že…“ ale „XY popisuje svou motivaci jako ….“ Příklad: Výzkum rodinné socializace dětského diváctví Jak často se vaše dítě dívá na televizi? „Já myslím, že on docela málo. Tak ke svému věku přiměřeně. Že znám hodně známejch, že mají tu televizi zapnutou pořád. A pořád to tam hrčí, ať je tam, co chce.“

Interpretace dat: Příklad výzkumu bezdomovectví (Holpuch, 2011) Tak já tomu koši nebo tý popelnici moc nedám... já se přiznám, já ale načíhnu, to je pravda, načíhnu. Třeba včera sem načíhnul na letišti, jo, tam jsem byl do půlnoci, až po půlnoci vyhazujou. Tak jsem tam načíhnul, po půlnoci, do koše a teď jsem tam a co to je, něco koženýho a ona peněženka. Tak jsem nelenil. To jsem řikal, to už je jedno, že si ušpinim ruku, ale co když je tam třeba tisíc korun. Tak jsem tam šáhnul, no. Jináč já tam nešahám takhle jen tak. (Saša) Saša se vůči pasivním dlouhodobým bezdomovcům vymezuje, avšak sám už zakusil některé z jejich vzorců chování. Přestože si určité bezdomovecké techniky přežití už osvojil, rámec, v němž o nich hovořil, byl prosycen studem a potřebou ospravedlnit se. Symbolické ušpinění ruky, jež je způsobeno sáhnutím do odpadkového koše, přede mnou Saša důrazně ospravedlnil předmětem svého zájmu a naléhavostí situace. Následně celou pasáž uzavřel vymezením se vůči této praktice: "já tam nešahám takhle jen tak". Avšak poté, co jsem vyjádřil tuto pozitivní zpětnou vazbu: "To v podstatě pro ty lidi, když jsou v takovýchto situacích, tak je to nutnost tyhle věci dělat." Saša pokračoval:

No, třeba ráno mě rozčílil jeden c. é No, třeba ráno mě rozčílil jeden c... é... Rom, já byl unavenej z tramvaje, už bylo světlo, bylo čtvrt na sedm asi a jeden Rom vychází na Václaváku z toho, z metra, a já jsem načíhnul, měl jsem takovou chuť divnou, víte, takovej nevyspalej, nervozní, teď cigaretu jsem neměl, ani vajgla zrovna. Jsem řikal, Ježiši Kriste, kdyby aspoň v tom koši byl buřt, bych si rád zakous, mně by to už bylo jedno, jsem takhle načíhnul a von, šla parta tři, jo, tři Romové šli, z metra vycházeli. A jak von to řek ten jeden, já byl rozčilenej, víte, nervózní jsem byl, nevyspalej. A von řek, co vidíš...tak nebo co tam hledáš tak hezkýho. Já jsem se naštval a řek jsem mu, to víš, koukám, jak je tam nasráno a šel jsem pryč [smích] ne, s prominutim, jsem byl rozčilenej, tak jsem mu řek, koukám, jak je tam nasráno. (Saša) Saša při vyprávění o hledání jídla v koši opět zdůrazňuje výjimečnost situace. Když říká, "mně už to bylo jedno", vyjadřuje odhodlání prolomit normu, kterou běžně ctí. Tento počin ospravedlňuje svou špatnou psychickou kondicí. Nicméně svůj záměr nedokončil, díky náhodnému strážci společenských norem - zmíněnému Romovi, který jej sarkastickou poznámkou upozornil, že se chystá udělat něco zakázaného. Jelikož zdroje Sašovy sebeúcty byly v ten moment stále v souladu s jeho dřívějším životem a hledání jídla v koši bylo s jeho hodnotami v rozporu, musel volit mezi nasycením se a sebeúctou. Tím, že Saša dotyčnému řekl: "To víš, koukám, jak je tam nasráno", a šel pryč, přede mnou hrdě potvrdil, že si tenkrát zvolil druhou možnost.

Vizualizace dat: Výzkumné příležitosti mladých vědců v různých oborech

K popisům os: Málo individualistických hodnot (bydlení s přáteli, cestování) Holky i kluci – srovnatelný počet svateb i dětí Minimum opakovaných partnerství (jen dva kluci plánují rozvod) Holky – rigidnější časová dráha, střídání jednotlivých etap, život končí ve 30, méně pracovní, individualistické i materialistické realizace

Co se vlastně čeká? Výstupy z kvalitativního výzkumu Seznam a podrobný popis klíčových témat Teorie, hypotézy k dalšímu ověřování Chronologie, sekvence Schéma, model Typologie, kategorizace

Typický výstup: model, schéma (Švaříček, Šeďová, 2007: 95, 284, 309)

Typologie: Otcovství po rozchodu rodičovského páru (Dudová, 2007)

Příklad: „sekvence“

Další výstupy?

Jak mi může pomoci počítač? Jde to i bez něj?

Jak se pozná dobrý kvalitativní výzkum? Srozumitelnost Věrohodnost Koherence Komplexnost Robustnost Smysluplnost pro relevantní publikum

Časté problémy Problém „srovnání kvalitativního výzkumu do latě“, tedy souladu mezi výzkumem a otázkou, „tabulka“ jako olovnice Jak na počátku přistoupit k problému? Co dělat, když se nedaří (teoretická citlivost)

Příklad kvalitativního výzkumu

Ondřej Hejnal Katedra antropologie (FF/ZČU) „Naše ruiny jsou našim domovem“: Bezdomovectví, domov a sociální organizace Ondřej Hejnal Katedra antropologie (FF/ZČU)

Výzkumné otázky Jaká je aktérská definice domova? Kteří bezdomovci mají či nemají domov? Proč někteří bezdomovci mají či nemají domov?

Metodologie Etnografický výzkum Lokalita středně velkého/menšího města do 30 000 obyvatel Více než 3 roky Zúčastněné pozorování 82 aktérů (20 klíčových informátorů) Nestrukturované rozhovory Polostrukturované rozhovory Bezdomovci Institucionální aktéři (politici, policisté, úředníci atd.) Další dostupná data Média, městské oběžníky, deníky z vězení, videa/foto bezdomovců, záznamy jednání rady města atd. Kompletně zpracováno v MAXQDA

Aktérská definice domova Materiální vzezření 4 stěny, dveře, okno, strop a podlaha Vybavenost nocležiště (teplo, elektřina atd.) Rodinné/silnější sociální vazby Stabilní obhajitelný vztah k místu Pocit bezpečí

Aktérská definice domova Materiální vzezření 4 stěny, dveře, okno, strop a podlaha Vybavenost nocležiště (teplo, elektřina atd.) Rodinné/silnější sociální vazby Stabilní obhajitelný vztah k místu Pocit bezpečí

Sociální struktura/organizace a morální ekonomie

Sociální struktura a domov Atributy domova Typy jednotek sociální struktury Submisivní solitéři Agresivní solitéři Submisivní skupinky Dominantní skupinky Sociální vazby Slabé/žádné Silné Pocit bezpečí Slabý/žádný Slabý Střední Silný Dispozice Neodpovídající Odpovídající Vybavenost Ne/odpovídající