Probační a mediační služba České republiky Středisko Olomouc Souvislá praxe 2. ročník Probační a mediační služba České republiky Středisko Olomouc
Název zařízení: Probační a mediační služba České republiky, středisko Olomouc Zřizovatel zařízení: Ministerstvo spravedlnosti České republiky Adresa:Studentská 7, 771 11 Olomouc Vedoucí zařízení: Mgr. Jiří Zatloukal www.pmscr.cz
Cíl zařízení PMS: - usiluje o zprostředkování účinného a společensky prospěšného řešení konfliktů spojených s trestnou činností - současně organizuje a zajišťuje efektivní a důstojný výkon alternativních trestů - opatření s důrazem na zájmy poškozených, ochranu komunity a prevenci kriminality PMS představuje novou instituci na poli trestní politiky, vychází ze součinnosti dvou profesí – sociální práce a práva, zejména trestního. Integrace pachatele –usiluje o začlenění obviněného resp. pachatele do života společnosti bez dalšího porušování zákonů. Integrace je proces, který směřuje k obnovení respektu obviněného k právnímu stavu společnosti, jeho uplatnění a seberealizaci. Participace poškozeného –se snaží o zapojení poškozeného do „procesu“ vlastního odškodnění, o obnovení jeho pocitu bezpečí, integrity a důvěry ve spravedlnost. Ochrana společnosti –přispívá k ochraně společnosti účinným řešením konfliktních a rizikových stavů spojených s trestním řízením a efektivním zajištěním realizace uložených alternativních trestů a opatření.
Financování zařízení, druh organizace Střediska PMS jsou financována ze státního rozpočtu, resp. z části rozpočtu přidělené Ministerstvu spravedlnosti. PMS je orgánem státní správy náležející do resortu Ministerstva spravedlnosti.
Stručná historie zařízení Od konce 60. let snahy o systémovou práci s pachateli trestných činů. Zejména systém sociálních kurátorů pro osoby v obtížné sociální situaci resp.propuštěné z výkonu trestu odnětí, systém kurátorů mládeže, kteří se zaměřovali na pomoc a dohled nad problémovou mládeží v souvislosti s trestnou činností. Po roce 1989 reforma trestního práva. V roce 1993 zavedena možnost, aby se méně závažné a skutkově a právně jednoduché věci vyřešily mimo hlavní líčení. Jedná se o institut podmíněného zastavení trestního stíhání, který mimo jiné předpokládá, že obviněný uzavřel s poškozeným dohodu o náhradě způsobené škody a že obviněnému bude uloženo, aby ve zkušební době dodržoval přiměřená omezení směřující k tomu, aby vedl řádný život. S účinností od 1. ledna 1996 byl zaveden trest obecně prospěšných prací. S účinností od 1. 9. 1995 vznikl institut narovnání /mezi poškozeným a obviněným/, který umožňuje, aby soud rychle ukončil trestní stíhání, aniž bylo třeba případ vyřizovat v řádném formálně vedeném veřejném procesu. Jako typický trest spojený s probací byl zaveden s účinností od 1. ledna 1998 trest podmíněného odsouzení s dohledem a též institut o podmíněného upuštění od potrestání s dohledem. Završením uvedeného vývoje bylo schválení zákona o Probační a mediační službě v roce 2000 a zahájení její činnosti k 1.1. 2001.
Organizační struktura zařízení Probační a mediační služba se člení na ředitelství a jednotlivá střediska PMS. Organizační strukturu tvoří ředitelství PMS se sídlem v hlavním městě Praze a střediska působící v jednotlivých soudních okresech, kterých je 76. Ředitelství zajišťuje činnost služby po stránce hospodářské, materiální, finanční, personální a organizační a současně řídí a organizuje odbornou činnost. Střediska PMS zajišťují probační a mediační činnosti ve vztahu k příslušným policejním orgánům, státním zastupitelstvím a soudům.
Personální a prostorové vybavení Celkový počet pracovníků PMS v ČR k 31.12.2006 bylo 304. Procentuelně 23% mužů a 77 % žen. Konkrétně v Olomouci pracuje vedoucí střediska a další 4 probační pracovníci. Středisko PMS bylo v době, kdy jsme vykonávali praxi v nevyhovujících prostorách na ulici Pavelčákově přímo v centru Olomouce. V současné době je PMS přestěhována do nové budovy Krajského soudu Ostrava, pobočka Olomouc na ulici Studentská.
Pracovní náplň soc. pracovníků mediace – mimosoudní řešení konfliktního stavu v přípravném řízení a řízení před soudem, práce s obětí trestného činu, zajištění a kontrola výkonu alternativních trestů a to v těchto oblastech: obecně prospěšné práce, parole – příprava podkladů k podmíněnému propuštění z výkonu trestu odnětí svobody a následný dohled, probace – dohled nad podmíněně odsouzenými náhrada vazby dohledem probačního úředníka administrativní činnosti
Skladba klientů Klientela je rozmanitá.Tato služba není nijak omezena věkem, zdravotním stavem apod. Tvoří ji sami pachatelé trestných činů, oběti trestných činů a rodinní příslušníci pachatelů, mladiství a nezletilí pachatelé trestného činu.
Zdroje informací o klientech a jejich sociální situaci, validita informací Nejvíce podnětů střediska obdržela od státních zastupitelství ( 41% všech podnětů) podněty získané od soudů (32,3% všech získaných podnětů) policejních orgánů (13,7% všech podnětů) podněty získané od klientů –obviněných (12,6% všech podnětů). Minimální jsou podněty získané od klientů – poškozených (0,4% získaných podnětů).
Instituce, orgány a organizace spolupracující při řešení sociálních problémů klientů Psychologické poradny Zařízení pro drogově závislé (př. K-centrum, P-centrum, aj.) Psychiatři a Psychiatrické léčebny Výchovné ústavy Poradny pro oběti domácího násilí (př. BKB) Poradny pro zadlužené (př. SEPS) Občanské poradny Aj.
Právní předpisy související s prací PMS Zákon o PMS č.257/2000 Sb. Spisový řád PMS Pracovní řád Probační a mediační služby ČR Organizační řád Probační a mediační služby ČR Vnitřní předpisy daného zařízení Skartační řád
Metody a techniky práce s klienty Individuální sociální práce, u mediace také skupinová sociální práce.
Kazuistika Klient ve věku 63 let, romského etnika, odsouzený v roce 1991 k trestu odnětí svobody na 20 let pro trestný čin vraždy. V roce 2007 byl podmíněné propuštěn z věznice Mírov se zkušební dobou na 7 let za současného uložení dohledu probačního úředníka. S klientem byla ihned po propuštění zahájena intenzivní spolupráce, spočívající v jeho podpoře k reintegraci do běžného života a získání zaměstnání, což klient deklaroval jako potřebu i přesto, že je již starobní důchodce. I přes dlouhý pobyt ve výkonu trestu se klient rychle začlenil do běžného života a podařilo se mu také rychle najít zaměstnání. Také v osobním životě je jeho situace stabilizovaná. V současné době je klient podporován, aby pokračoval ve stávajícím životním stylu a prognóza dalšího vývoje je velice optimistická. Během výkonu trestu u klienta došlo k výraznému posunu myšlení a chování, což je předpokladem k vedení řádného života na svobodě.
- Naše hodnocení praxe + různorodá práce dobré a vstřícné vedení zařízení - nemožnost účasti na jednání ve věznici a soudu ,,nevábná“ cílová skupina