Norské lesní mateřské školy
Asane gards Bergen Lesní školka ležící v okrajové části Bergenu v blízkosti lesa jako zázemí mají jednu velkou hlavní budovu, rozdělenou do několika tříd děti jsou zde od 9 měsíců až do 5 let až 90 dětí
Domek pro odpočinek nejmenších děti odpočívají ve vlastním spacáku na sobích kůžích v teepee děti relaxují, mají zde ranní kruh, říkají si, co je v ten den čeká a nemine, práce s floorbooky
Jeden den v týdnu se každá skupina stará o domácí zvířata (oslík, králíci, slepice, čuník, ovce, husy,…)
V dochozí vzdálenosti (cca 100m): les s jednoduchými stanovišti záhonky, o které se společně starají a vypěstované plodiny, také společně snědí Využívají sportovní haly, knihovny (v zimě, doprava vlastním mikrobusem)
v norských LMŠ nemají během dne teplé jídlo – obědvají toasty, zeleninu, ovoce hygienická pravidla považují za důležitá, ale v praxi na ně nehledí tak moc, jako u nás na dětí jsou většinou 3 dospělí a je tradicí mít v každé školce minimálně jednoho muže na práci v LMŠ nemusí mít vzdělání
Krabben – odnož Asane gards
Krabben je školka ležící blízko moře – děti jsou s mořem v každodenním kontaktu plavba na člunu po pobřeží učí se znát moře – změny, počasí, používání záchranných vest, rybolov Hlavní zázemí v rodinném domě (k dispozici malá zahrada, kuchyňka, prádelna)
program začínají básničkou či písničkou, hrou k danému tématu (příprava na vyplutí – pohádky o záchraně loďky se zvířátkem, písničky na téma rybaření…) k odpočinku používají pro nejmenší kočárky
celkem 20 dětí, tři dospělí (jeden muž) učí děti pozorovat a všímat si okolí, průběžně během cesty jsou s dětmi probírána bezpečnostní pravidla (zastavit se a naslouchat - zklidnění, starší se stará o mladšího – kladen velký důraz) sami si připravují sendviče (oběd)
Co nás překvapilo používají hodně plastové hračky za celý den nemají jediné teplé jídlo, výjimkou je pokud něco neuloví věk dětí – ve školce od 9 měsíců – celý den (stará se o ně více dospělých) friluftsbarnehage nejsou v Norsku tak běžné, jak jsme čekali stanoviště jsou v dochozí vzdálenosti – každodenně neputují, ale mívají zařazeny výlety, kam cestují busem, vlakem (do hor, sportovní hala, knihovna..) spolupráce s rodinou – není běžná, jako u nás učitelé nemusí být vzdělaní, muži běžně ve školkách Co nás inspirovalo moře – rybolov, vlastní čluny, běžky, sněžnice Mnoho stanovišť – diferencovaných (lanové dráhy, mad kitchen, vrbičkové stavby, nejrůznější přístřešky Floorbooky