Kvalita informačních systémů z pohledu mezinárodní normalizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení jakosti, standardy
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
S YTÉMOVÁ INTEGRACE Ing. Jiří Šilhán. S YSTÉMOVÁ INTEGRACE Jedná se o přístup, který přispívá k integraci nesourodých výpočetních systémů. Vyplývá ze.
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Analýzy administrativních procesů. Analýzy ve 2 krocích Analýza dokumentů Analýza administrativních procesů.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Audit administrativních činností
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
1 E - S V Ě T S E T O Č Í S T Á L E R Y C H L E J I. S T A Č Í T E M U ? Praktická realizace bezpečnostních požadavků standardů ISVS při tvorbě.
Informační technologie pro IZS a krizové řízení
Geo-informační systémy
Plánování zajištění jakosti produktu dle ISO/IEC 9126 Princip a představení praktického řešení Robert Pergl Česká zemědělská univerzita v Praze Provozně.
Akreditační systém v ČR – kvalita produktů IT
1.Management? 2.Management jakosti?
Mezinárodní normalizace kvality softwaru
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Ekonomika informačních systémů
Systémy pro podporu managementu 2
Systém managementu jakosti QMS
Zavádění a údržba informačních systémů
Informačnípodpora řízení kvality ve firmě Informační podpora řízení kvality ve firmě CRM Ekonomický systém Personalistika Datová pumpa Akord Software Datový.
Principy posuzování kvality software podle ČSN ISO/IEC Praha Ing
Připravovaná řada ISOIEC pro jakost softwarového produktu SQuaRE: Nová generace ISO/IEC 9126 & Prof. RNDr. Jiří Vaníček, Předseda České technické.
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
Školní informační systémy
Základní principy řešení a využití ERP aplikací
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
4 Normovaný systém managementu kvality podle ISO 9001
E-PRAHA 2006/Osička1 Systém managementu jakosti ÚMČ Praha 10 ČSN EN ISO 9001:2001 Systém managementu jakosti ÚMČ Praha 10 ČSN EN ISO 9001:2001.
Využití procesního řízení při správě nemocničního informačního systému ve VFN Všeobecná fakultní nemocnice Jiří Haase 20. května 2003.
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Kvalita a bezpečnost IT ve zdravotnictví
Normalizace v oblasti environmentálního managementu
Řešení informační bezpečnosti v malých a středních firmách Pavel Šnajdr – Informační management 2 Diplomová práce.
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
Risk Analysis Consultants s.r.o
Management systému řízení kvality
Technická normalizace ◦ Informace o vybraných normách  E-byznys (V České republice je to: ÚNMZ - Úřad pro technickou normalizaci,
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
SPICE Mezinárodní standard ISO/IEC Václav Hapla FEI VŠB-TUO.
Mezinárodní normalizace kvality softwaru
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
IEC 61850: Soubor norem pro komunikaci v energetice
ÚVOD A STRUČNĚ Z HISTORIE 1. část
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně.
3. Standardy auditu IS-II Řízení kvality (audit) IS BIVŠ ZS15.
Sdružení poradců Požadavky ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Proces akreditace a certifikace systémů managementu a produktů.
Procesní řízení v českých zdravotnických zařízeních Klára Antlová, Michal Tvrzník.
Mezinárodní konference ICT Fórum PERSONALIS 2006 Procesní řízení informační bezpečnosti ve státní správě Ing. Jindřich KODL, CSc. Praha
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Řízení kvality (audit) IS
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Lesk a bída normalizace
Prezentace univerzitního informačního systému
Sytémová integrace Ing. Jiří Šilhán.
KPV/PIS Websol s.r.o. Jaroslav Plzák Lukáš Choulík Tomáš Kraus.
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Transkript prezentace:

Kvalita informačních systémů z pohledu mezinárodní normalizace Jiří Vaníček Česká zemědělská universita Provozně ekonomická fakulta Katedra informačního inženýrství Předseda české technické normalizační komise pro informační technologie vanicek@pef.czu.cz Příspěvek byl zpracován v rámci řešení výzkumného záměru MSM6046070904 Informační a znalostní podpora strategického řízení  

Jakost Obecně (ISO 9000): Míra splnění požadavků zainteresovaných stran pomocí inherentních znaků. Z hlediska uživatele spíše: Míra splnění daných nebo stanovených potřeb.

Co podrobit hodnocení jakosti PROCES (management) Podporuje rozhodování tvůrce ISO 9000 ISO 10000 Lze poměrně snadno určit obecné zásady péče o jakost Pro SW 90001 PRODUKT sám o sobě Podporuje rozhodování uživatele Řady ISOIEC 9126 ISO/IEC 14598 ISO/IEC 12119 ISO/IEC 15939 V budoucnu SQuaRE ISOIEC 250xx

Nedostatky současného stavu Je definován rámec (model) nejsou stanoveny konkrétní atributy a míry. Není shoda na tom co měřit. Není jasné co se hodnotí. Produkt nebo užití produktu v dané situaci Zaměňují se prediktory jakosti a atributu jakosti. Vztah mezi prediktory a atributy jakosti není vyjasněn. Příliš mnoho norem. Příliš nejednotné. Nejasná terminologie. Nízká informovanost odborné veřejnosti  omezené využívání  POTŘEBA JEDINÉ ŘADY ISO/IEC 250xx (SQuaRE)

Architektura norem SQuaRE (ISO/IEC 250xx)       ISO/IEC 2500n: Product Quality General Division ISO/IEC 2501n: Quality Model Division ISO/IEC 2504n: Quality Evaluation Division ISO/IEC 2502n: Quality Measurement Division 25010: Quality Model 25000: Guide to SQuaRE 25020: Measurement Ref. Model 25021: Measurement Primitives 25022: Internal Quality Measurement 25040: Quality Evaluation Overview 25041: Evaluation Module 25042: Developers’ Process 25043: Acquirer’ Process 25044: Evaluators’ Process 25001: Planning and Management 25023: External Quality Measurement 25024: Quality in Use Measurement ISO/IEC 2503n: Quality Requirement Division 25030: Quality Requirements

Vzájemné vazby norem SQuaRE ISO/IEC 2503n: Quality Requirement Division ISO/IEC 2500n: Product Quality General Division ISO/IEC 2501n: Quality Model Division ISO/IEC 2504n: Quality Evaluation Division ISO/IEC 2502n: Quality Measurement Division Is used Gives guides Gives guides & generic requirements Gives guides Gives criteria

Co v zamýšleném schématu chybí Jakost „konfekčního“ softwaru (novela současného ISO/IEC 12119) Jakost dat (je třeba chápat jako jakost datových bází, datových úložišť, …) Jednotné testy jednotlivých charakteristik (test použitelnosti, …) – tlak na prohlášení metodik „silných hráčů“ za mezinárodní normu – dílčí zájmy Specifické nároky na jakost jednotlivých typů SW a IS (bezpečnostně kritické systémy, časově kritické, … např. i zdravotnické? Specifika podle paradigmat vývoje (např. objektový SW) …

Možné rozšíření struktury SQuaRE       25030: Quality Requirements ISO/IEC 2503n: Quality Requirement Division ISO/IEC 2500n: Product Quality General Division ISO/IEC 2501n: Quality Model Division ISO/IEC 2504n: Quality Evaluation Division ISO/IEC 2502n: Quality Measurement Division 25010: Quality Model 25000: Guide to SQuaRE 25020: Measurement Reference Model 25021: Measurement Primitives 25022: Internal Quality Measurement 25040: Quality Evaluation Overview 25041: Evaluation Module 25042: Developers’ Process 25043: Acquirer’ Process 25044: Evaluators’ Process 25001: Planning and Management 25023: External Quality Measurement 25024: Quality in Use Measurement 12119r: Quality Requirements and Testing 25011: Data Quality Model 2504x: Common Industrial Format for Usability Test Reports

Jiná možnost – vrstvená struktura General SW Q. ISO/IEC 2503n: Quality Requirement Division ISO/IEC 2500n: Product Quality General Division ISO/IEC 2501n: Quality Model Division ISO/IEC 2504n: Quality Evaluation Division ISO/IEC 2502n: Quality Measurement Division Data Q. ISO/IEC 2503n: Quality Requirement Division ISO/IEC 2500n: Product Quality General Division ISO/IEC 2501n: Quality Model Division ISO/IEC 2504n: Quality Evaluation Division ISO/IEC 2502n: Quality Measurement Division COTS Q. ISO/IEC 2503n: Quality Requirement Division ISO/IEC 2500n: Product Quality General Division ISO/IEC 2501n: Quality Model Division ISO/IEC 2504n: Quality Evaluation Division ISO/IEC 2502n: Quality Measurement Division Embadded Q. ISO/IEC 2503n: Quality Requirement Division ISO/IEC 2500n: Product Quality General Division ISO/IEC 2501n: Quality Model Division ISO/IEC 2504n: Quality Evaluation Division ISO/IEC 2502n: Quality Measurement Division System Q. ISO/IEC 2503n: Quality Requirement Division ISO/IEC 2500n: Product Quality General Division ISO/IEC 2501n: Quality Model Division ISO/IEC 2504n: Quality Evaluation Division ISO/IEC 2502n: Quality Measurement Division

Problémy projektu SQuaRE (osobní názor přednášejícího) Diskuse se soustřeďují na velmi obecnou rovinu. Podstatné a rozhodující podrobnosti (konkrétní atributy a míry) se stále odkládají. Snaha „uplatnit pouhým převodem“ texty z řad ISO/IEC9126 a ISOIEC14598. Nový kabát, starý obsah. Neochota vedoucích firem sdílet své „know-how“. Komplikace terminologie. Jednoduché věci složitě místo složité jednoduše. „Úřednický“ přístup, malý ohled na věcné souvislosti. Stálá snaha o rozšíření záběru. „méně by bylo více“. Prosazování dílčích zájmů