Výstupy z Úvodního semináře INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Výstupy z Úvodního semináře Klady a zápory integrace z pohledu cílových skupin
Obsah Klady a zápory z pohledu cílové skupiny pedagogů Klady a zápory z pohledu cílové skupiny rodiče Společné výstupy obou cílových skupin
Cílová skupina - pedagogové + Dítě/žák zůstává v rodině Dostupnost školského zařízení v místě bydliště Rozvoj samostatnosti integrovaného dítěte/žáka Nácvik sociálních dovedností prostřednictvím spolužáků Začlenění do kolektivu vrstevníků Přínos v oblasti sociálních dovedností – soužití s vrstevníkem se speciálními vzdělávacími potřebami Spolupráce s rodiči
Cílová skupina - pedagogové Málo vstupních informací Chybějící vzdělání speciální pedagogiky Malá možnost výběru asistenta pedagoga Malé zkušenosti při spolupráci s asistentem pedagoga Větší nároky na přípravu Velký počet žáků ve třídě Složitější organizace vyučování Celkový nedostatek financí na integraci Malý výběr učebnic a jejich obtížná dostupnost Spolupráce s rodiči
Cílová skupina - rodiče + Začlenění dítěte/žáka mezi vrstevníky Dobrý pocit z přijetí dítěte/žáka Působení modelového chování vrstevníků Pozitivní přínos pro ostatní spolužáky Přijímání integrovaného dítěte/žáka bez upřednostňování
Cílová skupina - rodiče Nedostatečná komunikace ze strany školy Neochota přizpůsobit výuku potřebám dítěte/žáka Zveličování problémů ze strany učitelů Malé odborné znalosti učitelů Potřeba stálého porovnávání, není hodnocena snaha a vývoj
Společné výstupy - + Možnost vzdělávat se v místě bydliště Vzájemné ovlivňování dětí/žáků ve třídě Vzájemná spolupráce rodiny a školy - Nedostatek informací v oblasti speciální pedagogiky a integrace Nedostatečná vzájemná komunikace
Závěr Pozitiva jsou důkazem, že současné trendy ve vzdělávání mají svou budoucnost Negativa nám říkají, jakou cestu musíme ujít, aby se naše očekávání splnilo. Projekt může pomoci ke zvýšení odborných poznatků nutných k realizaci inkluze a zprostředkovat počátek skutečné vzájemné komunikace mezi rodinou a školou.