OKO Marcela Hanáková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anatomie lidského oka ZŠ Komenského.
Advertisements

Smyslové ústrojí - zrak
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Smyslová ústrojí Funkce:
Smysly - zrak (c) Mgr. Martin Šmíd.
Optické vlastnosti oka
Smyslová soustava.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
Anatomie a fyziologie oka II.
Název Smyslová soustava, zaostřování, zrakové vady Předmět, ročník
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
Zrakové ústrojí - zrak je nejdůležitějším smyslem pro orientaci v prostoru - orgánem zraku je oko - oko je uložené v očnici Stavba oka - složeno ze tří.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P24/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:
Zrakové ústrojí- organum visus
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Oko Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_344. Oko párový orgán umožňující vidění vnímá elektromagnetické záření o vlnové délce nm lidské.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
50.1 Člověk – smyslová soustava
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
STAVBA OKA.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Lenka Kraváčková
Oko. Oko Jeden ze smyslových orgánů Zrakem vnímáme světlo, jeho intenzitu, barvy, tvary, vzdálenosti Umožňuje rozvoj mysli, vzdělání a zážitků.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Smysly.
Smyslové vnímání OKO.
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
4.) Zrak. -orgán zraku-oko -centrum zraku=týlní lalok koncového mozku -ochrana oka:-obočí -víčko+řasy -slzné žlázy -sliznice víček =spojivka.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Oko Savců Matějka, Grulich, Preget. Části oka - obrázek.
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování pojmů - 1.část) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č.
Projekt „Z očí do očí,“  Komorové oko, dělí se na přední a zadní komoru  Rohovka – propouští světlo do oka  Zornice – ve středu duhovky, rozšiřuje.
Zrak ptáků Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný.
Ústrojí zrakové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_03_ÚSTORJÍ.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
Projekt „Z očí do očí“, 2012 Dominik Nop, Matěj Tomešek, Filip Šefčík, Lubomír Pala.
Zuzana Gocníková, Filip Hutečka, Hana Koláčková, Václav Slivka Prezentace k projektu Z očí do očí (biologická část č. 1)
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
Smyslová ústrojí Funkce:
Z očí do očí.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Oko a vidění Mirek Kubera.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
Lidské oko Optické čočky Název školy
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
Lidské oko
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

OKO Marcela Hanáková

lidské oko smyslový orgán zraku díky němu získáváme až 80 % informací ze svého okolí párový orgán vnímající část elektromagnetického vlnění lze jej přirovnat k perfektně zaostřené kameře komorový typ

OCHRANA OKA kosti oční důlky a nadočnicový oblouk obočí a řasy horní a dolní víčko spojivka mrkání a slzení

STAVBA OKA kulovitý tvar a vrstevnatá stavba bělima  rohovka cévnatka řasnaté těleso duhovka sítnice čočka

ROHOVKA okrouhlá průhledná část oka vpředu vyklenutý tvar, síla 0,5 -1 mm funguje jako čočka láme světelné paprsky, chrání vnitřek oka na ní se umísťují kontaktní čočky

BĚLIMA vnější vrstva oka bílý vazivový obal chrání a udržuje tvar oka

CÉVNATKA tenká blanka mezi bělimou a sítnicí plná krevních vlásečnic zásobuje oko potřebnými živinami občas prosvítá do bělimy

Řasnaté těleso jemné svaly pohybem řasnatého svalu se mění tvar čočky  dochází k zaostřování na blízké předměty

DUHOVKA část oka, která dává barvu očí barva závisí na množství pigmentu – melaninu (hnědá, zelená, modrá, šedá) chrání vnitřek oka před oslněním

ZORNICE lidově panenka kruhový otvor v duhovce, který mění svou velikost v závislosti na množství světla rozšiřování nebo zúžení může vyvolat i vzrušení, strach, užívání některých léků

SÍTNICE na světlo citlivá vrstva dva druhy buněk, názvy dle svého tvaru tyčinky (světlo, stín), asi 120 milionů čípky (barvy, jasnost), jen 3-5 milionů každá světločivná buňka spojena s mozkem prostřednictvím zrakového nervu

ŽLUTÁ SKVRNA SLEPÁ SKVRNA místo nejostřejšího vidění nahromadění velkého množství čípků SLEPÁ SKVRNA místo výstupu zrakového nervu nejsou zde žádné světločivné buňky

čočka zavěšená na vláknech řasnatého tělesa změnou jejího tvaru (vyklenutím) dochází ke změně lomivosti svět. paprsků zaostřování = akomodace

SKLIVEC průhledná rosolovitá hmota zajišťuje pevnost a pružnost oka

OKOHYBNÉ SVALY šest svalů k pohybu oka nesouhra  šilhání

Jak vidíme

Zdroje obrázků a informací http://www.optiksrott.eu/img/oko_stavba.gif http://gemioptal.cz/files/images/Oko%20-%20s%C3%ADtnice%20%281%29.jpg http://www.drstuchla.cz/sluzby/suche-oko/files/page15_1.jpg http://ocnivady.cz/upload/img/article/28/1.jpg http://www.cocky.cz/images/oko_akomodace.jpg http://newwiki.panska.cz/images/e/e7/Oko2.gif http://veronika.sovova.sweb.cz/images/zrak.gif http://i.idnes.cz/09/102/gal/VES2e660c_ORE_139810.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/aa/Blueye.JPG/611px-Blueye.JPG