Fiskální cílení a výdajové rámce v ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

Kolik opravdu stojí veřejná správa?
MAKROEKONOMICKÁ SITUACE V ČESKÉ REPUBLICE
Novela zákona č. 218/2000 Sb. – povinnost zřídit účty u ČNB
STAV VEŘEJNÝCH FINANCÍ V ROCE 2007 A V DALŠÍCH LETECH Mirek Topolánek Předseda vlády ČR.
Rozpočtové právo I 30. dubna 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Etiketa fiskální politiky Smilovice, 4.května 2010 Zuzana Šmídová.
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Nástroj změny v místním prostředí
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
Pracovní setkání s obcemi ZK 2014
Ekonomický program NS-LEV 21 Filip Drapák http://
Přijetí eura v Estonsku I.Břicháčková. Historie ► Estonsko je 1. zemí bývalého SSSR, které přijalo euro - k ► Během krátké doby podruhé vyměnili.
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Financování výkonu státní správy územních samosprávných celků
Fiskální politika státu, veřejné rozpočty
Soustava veřejných rozpočtů II.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
Téma 4 Fiskální politika
Ekonomická situace EU a návrhy na silnější hospodářskou koordinaci JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Úřad vlády ČR, SEZ Únor, 2011.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
1 Evropská dimenze ekonomické krize Ing. Oldřich Vlasák předseda SMO ČR a poslanec EP XII. Celostátní finanční konference 23. listopadu 2009.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
Rozpočty územních samosprávných celků
Ministerstvo financí ČR Výsledky auditu návrhu státního rozpočtu na rok 2007 Ministr financí Vlastimil Tlustý 1. náměstek Eduard Janota Poradce Miroslav.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Národní účty - aplikace
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Rozpočtový proces státního rozpočtu
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
TK ministra obrany Pomoc AČR při povodních Jihočeský kraj 24 osob Jihočeský kraj 24 osob Moravskoslezský kraj 197 osob Moravskoslezský kraj 197.
Rozpočtový proces a jeho kontrola
Zák. č. 250/2000 Sb..  Tento zákon je rozdělen do 5ti částí  Upravuje tvorbu, postavení, obsah a funkce rozpočtů územních samosprávných celků, jimiž.
1 VŠFS – KS – LS 2005/06 mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
Ekonomické aspekty veřejné správy
1 VŠFS – KS – LS 2006/07 Mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2015  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Ing. Luděk Tesař ekonom Ekonomika ČR v souvislostech rozpočtů.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
1 Vývoj hlavních makroekonomických indikátorů české ekonomiky a jejich predikce I. Zdroj: Predikce makroekonomického vývoje na rok 2004, MFČR, 2004.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok Obecný úvod  Návrh státního rozpočtu na rok 2013 kapitoly 335 – Ministerstvo zdravotnictví je předkládán.
Rozpočtová kázeň a rozpočtová odpovědnost
Fiskální politika Pavel Seknička.
Příjmy a výdaje SR.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
Úvod do finanční vědy a financí
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Porada ekonomů PO dne Informace oddělení rozpočtu a financování
Ekonomické aspekty veřejné správy
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Fiskální cílení a výdajové rámce v ČR DAVID PRUŠVIC MF ČR Smilovice, 4. května 2010

Fiskální cílení a výdajové rámce v ČR STRUKTURA PREZENTACE Přehled a poslední vývoj deficitů a dluhů v EU27 Fiskální pravidla v ČR Faktory fiskální disciplíny a možnosti pravidel Vhodné fiskální pravidlo pro ČR? Pozn.: Prezentace byla poupravena o komentáře a připomínky vzešlé z diskuse s účastníky semináře, za což autor velice děkuje.

I. Přehled a poslední vývoj deficitů a dluhů v EU27

Bilance sektoru všeobecné vlády v zemích EU27 (v % HDP, 2008) Zdroj: Eurostat (2010).

Bilance sektoru všeobecné vlády v zemích EU27 (v % HDP, 2009) Zdroj: Eurostat (2010).

Dluh sektoru všeobecné vlády v zemích EU27 (v % HDP, 2008) Zdroj: Eurostat (2010).

Dluh sektoru všeobecné vlády v zemích EU27 (v % HDP, 2009) Zdroj: Eurostat (2010).

II. Fiskální pravidla v ČR

Fiskální pravidla v ČR Pakt stability a růstu / maastrichtská fiskální kritéria národní fiskální pravidla rozpočtová pravidla zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů střednědobé výdajové rámce pro státní rozpočet a státní fondy usnesení PSP ČR monitoring územních samosprávných celků usnesení vlády č. 346/2004, o regulaci zadluženosti obcí a krajů pomocí ukazatele dluhové služby (v roce 2008 zrušeno) usnesení vlády č. 1395/2008, o monitoringu hospodaření obcí

Proces tvorby rámců (SDRV) Dnes Návrh SR Rozpočtový výhled Označení roku t t+1 t+2 t+3 Příklad 2010 2011 2012 2013 Rok K částkám SDRV z roku t-1 se přičítají (+) či odečítají (-) výdaje t+1 způsobené jiným vývojem spotřebitelských cen, vyvolané úpravou zákona o rozpočtovém určení daní, ve výši příjmů prostředků z rozpočtu EU a z finančních mechanismů, ve výši až 0.1 % z této částky, + výdaje na realizaci státních záruk (s účinností do 30.4.2004) + návratné finanční výpomoci t+2 ve výši až 0.2 % z této částky, způsobené mimořádnými situacemi, t+3 odvození částky dle mechanismu fiskálního cílení

Fiskální cílení Deficit / HDP Metodika ESA 95 Deficit centrální vlády Metodika fiskálního cílení Výdajové rámce pro centrální vládu Metodika fiskálního cílení Výdajové rámce pro státní rozpočet Metodika fiskálního cílení státní fondy Metodika fiskálního cílení Projekce příjmů centrální vlády Metodika fiskálního cílení = od cash metodiky se odečtou v příjmové části rozpočtu: splátky půjček (návratné finanční výpomoci) dotace ze zvláštních účtů vedených MF (bývalý FNM) na výdajové straně rozpočtu: poskytnuté půjčky (návratné finanční výpomoci) garantované státní záruky Zdroj: Střednědobý výhled na léta 2008 a 2009.Vlastní úprava.

Fiskální cíle a skutečnost (čisté půjčky(+)/výpůjčky(-) sektoru vládních institucí v % HDP, metodika ESA 95) Zdroj: Střednědobé výdajové rámce a výhledy na léta 2006-2013, Konvergenční program 2004. Skutečnost Eurostat (2010).

Realita výdajových rámců (v mld. Kč, metodika fiskálního cílení) (1) Usnesení PSP ČR 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 1418/2004 965.0 988.6 1027.2 zpřísnění (-), překročení (+) 0.7 -2.4 - 2015/2005   1038.9 985.6 1022.5 24.3 20.4 2370/2006 987.6 1024.5 161/2006 1131.5 1088.7 1130.7 56.6 56.8 554/2007 1215.1 1100.9 1137.5 -14.6 -34.9 966/2008 1241.9 1126.5 1171.1 0.0 -1.5 usnesení nepřijato 1160.5 1197.2 Zdroj: Střednědobé výdajové rámce a výhledy na léta 2006-2012.

Realita výdajových rámců (v mld. Kč, metodika fiskálního cílení) (2) Pozn.: Konečná výše rámců (červená čára) obsahuje vždy navýšení o prostředky z EU . Zdroj: Střednědobé výhledy na léta 2006 až 2012.

Evergreeny českých výdajových rámců v otázkách Jsou střednědobé výdajové rámce vhodným nástrojem pro české veřejné finance? Jsou fiskální cíle/rámce dostatečně ambiciózní? Co když nejsou rámce sestaveny na základě mechanismu fiskálního cílení? Co když se PSP o výši rámců neusnese? Co když se PSP usnese na vyšších rámcích? Co když jsou konečné výdaje cílovaného agregátu vyšší? Je vytvořen dostatečný prostor pro přizpůsobení výdajů aktuálnímu výkonu ekonomiky? Působí české výdajové rámce proticyklicky? Neprolonguje klouzavý přístup ad hoc vyšší výdaje v jednom roce (t+1) automaticky do budoucnosti?

III. Faktory fiskální disciplíny a možnosti pravidel

Faktory fiskální disciplíny

Fiskální pravidla – možnosti Omezení primárních výdajů Na straně výdajů Na straně příjmů Dluhové Omezení růstu platů Každoroční limit Speciální fond Bilanční Stálý limit Neinvestiční bilance Vyrovnaný rozpočet Limit deficitu Celkový deficit Cyklicky očištěná bilance Cyklicky očištěný deficit Celková bilance Ve středně-dlouhém období Každoročně Za hospodářský cyklus Zdroj: Prušvic (2008), s. 21.

Srovnání pravidel (1) - hledisko „ideálního fiskálního pravidla“ Bilanční pravidlo vyrovnané Atributy „ideálního fiskálního pravidla“ Výdajové celkové bilance zlaté pravidlo strukturál-ní bilance Příj-mové Dobře definované 3 1 4-5 2 Transparentní 5 4 Jednoduché Flexibilní 1-2 Adekvátní Vynutitelné nelze obecně ohodnotit Konzistentní Účinné Prům. celkové umístění Zdroj: Prušvic (2008), s. 41.

Srovnání pravidel (2) - hledisko makroekonomické stabilizace Výdajové pravidlo Pravidlo vyrovnané celkové bilance Pravidlo vyrovnané strukturální bilance Zlaté pravidlo Příjmové pravidlo Expanze anticyklické může být procyklické procyklické Recese procyklické, méně než deficitní pravidlo může být anticyklické Zdroj: Anderson a Minarik (2006), s. 195. Prušvic (2008), s. 42.

Srovnání pravidel (3) - hledisko chování fiskální autority Výdajové pravidlo Pravidlo vyrovnané celkové bilance Pravidlo vyrovnané strukturální bilance Zlaté pravidlo Příjmové pravidlo Expanze umožňuje uložení přebytků umožňuje „utracení“ přebytků umožňuje přebytek umožňuje deficit Recese umožňuje deficitní financování snížení výdajů Administrace jednodušší ověřování složitější nežli výdajové pravidlo složitější ověřování nejsložitější z uvedených pravidel Veřejné investice mohou být ochráněny ochráněny, nejlépe ze zmíněných ochráněny Zdroj: Anderson a Minarik (2006), s. 195; Prušvic (2008), s. 42.

Střednědobé výdajové rámce optikou „ideálního fiskálního pravidla“ Atributy „ideálního fiskálního pravidla“ Střednědobé výdajové rámce Dobře definované Nikoliv Transparentní Definice, monitoring, „veřejná kontrola“ – média Jednoduché Nikoliv, jiná metodika, … Flexibilní Ano, je relativně dost flexibilní Adekvátní Ano Vynutitelné Konzistentní Účinné Jako nástroj cílení poměru deficitu k HDP v podstatě ano 22

Výdajové rámce a HDP – cykličnost českých rámců Výdajové rámce a HDP – cykličnost českých rámců? (Výdajové rámce a HDP - růst v %) Zdroj: Střednědobé výhledy na léta 2006 až 2012. Predikce MF ČR (2010).

Sankce aneb Co když… … nejsou rámce sestaveny na základě mechanismu fiskálního cílení? „Vzhledem k plánovanému překročení cílových deficitů a skutečnosti, že nebyly stanoveny cíle nové, nesleduje stanovení nových výdajových rámců výše uvedený postup, ale vychází z aktuálního výhledu výdajů veřejných rozpočtů.“ (Střednědobý výhled na léta 2008 a 2009, str. 4) … se PSP o výši rámců neusnese? PSP se v roce 2009 o nových SDVR na léta 2011 a 2012 neusnesla. Zákon č. 218/2000 Sb. v §8 odst. 1 říká, neexistují-li částky SDVR, stanoví se SDVR na t+2 a t+3 na základě usnesení o SDVR v roce t-2. Zákon ovšem neřeší, jak postupovat v případě, že SDVR nejsou stanoveny usnesením ani v t-2. … se PSP usnese na vyšších rámcích? SDVR na roky 2005, 2006 a 2007 byly na vyšší úrovni, než zákon umožňoval. Sankce v případě nedodržení zákona neexistují. … jsou konečné výdaje SR a SF vyšší? SDVR jsou pravidlem ex-ante, výši výdajů ex-post tedy neřeší. (Na druhou stranu vyšší výdaje SR a SF může změnit jen PSP.)

IV. Závěr – vhodné fiskální pravidlo pro ČR

Vhodné pravidlo pro ČR? základ = výdajové pravidlo, změny výdajového pravidla: zrušení metodiky fiskálního cílení a zavedení rámců v metodice cash nebo ESA 95 (problém navázání akruálního rozpočtování na rozpočtování v běžném roce), otázka vymezení sektoru (autonomie samosprávných celků), délka horizontu? – zachovat (delší horizont = vyšší riziko nejistoty predikce příjmů = větší korekce v budoucnu = ztráta transparentnosti a jednoduchosti), sankce – automatické krácení výdajů (problém mandatorní x nemandatorní výdaje) či jiné sankce (krácení poslaneckých platů?), doplnění výdajového pravidla o: pravidlo příjmové – vyšší než očekávané příjmy odkládány do speciálního rezervního fondu (použití jen na specifické případy, např. splátky dluhu, penzijní reformu, …), dluhové pravidlo – „národní“ dluhová kvóta zohledňující míru „mezigenerační redistribuce“, v rámci SGP.

Děkuji za pozornost

Použitá literatura Anderson, B., Minarik, J.J. (2006): Design Choices for Fiscal Policy Rules. OECD Journal on Budgeting, Vol. 5, 2006, No. 4, s. 159-208. Eurostat (2010): Eurostat Database. Přístup z Internetu (28.4.2010): <http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/statistics/search_database>. Konvergenční program ČR. Květen 2004. Kopits, G., Symansky, S. (1998): Fiscal Policy Rules. IMF Occasional Paper No. 162. MF ČR (2010): Makroekonomická predikce ČR. MF ČR, duben 2010. Prušvic, D. (2008): Fiskální politika, fiskální pravidla a jejich postavení v systému národního hospodářství. Hlávkova nadace, studie č. 8/2008. Prušvic, D. (2010): Evropská fiskální pravidla a jejich účinnost: prvních 15 let. Politická ekonomie, Vol. 58, 2010, No. 1, s. 51-69. Sněmovní tisk č. 914/2009 Střednědobé výhledy na léta 2006 až 2012 Usnesení PSP ČR č. 1418/2004 Usnesení PSP ČR č. 2015/2005 Usnesení PSP ČR č. 2370/2006 Usnesení PSP ČR č. 161/2006 Usnesení PSP ČR č. 554/2007 Usnesení PSP ČR č. 966/2008 Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů