Autor: Mgr. Hana Kalousková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia
Advertisements

Autor: Mgr. Hana Kalousková
POČÁTKY HUDEBNÍCH DĚJIN U NÁS
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_844_9TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Číslo a název šablony klíčové aktivity
HV-1 Hudební výchova DUM č. 3 Prima – kvarta osmiletého studia
Číslo a název šablony klíčové aktivity
HV-1 Hudební výchova DUM č. 11 Prima – kvarta osmiletého studia
PŘEHLED HUDEBNÍCH SLOHŮ
Další památky literatury doby husitské Mgr. Ludmila Růžičková
Renesanční hudba (15. – 16. st.)
CZ.1.07/1.4.00/ , Dobrá šance pro děti
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE 341_Hudba v období gotiky AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK,
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Autor: Mgr. Hana Kalousková
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Středová souměrnost Autor: Mgr. Jolana Sobotková
VY_32_INOVACE_DEJEPIS2_9 Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
Raný středověk Mgr. Jakub Tomala.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ICT 2 – 3 – 40 Poslech - Bedřich Smetana - Má vlast - Vyšehrad
Určeno pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Národní obrození VY_32_INOVACE_150 duben 2011Mgr. Hana Patschová.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_860_7TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, Kutná Hora,
Jak je možné zachytit hudbu
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
HV-1 Hudební výchova DUM č. 5 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS2_18 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
Vznik vícehlasu Mgr. Jakub Tomala.
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv05/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_568_Václav a Boleslav AUTOR: Mgr. Michaela Vašíčková ROČNÍK,
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_356_Hudební formy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_16.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Název: VY_32_inovace_HV6789_03 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s rysy romantické hudby a v druhé části se zaměřuje.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ICT – 2 – 3 – Hudební výchova
ICT 2 – 3 – 37 HV Vánoční koledy
ICT – 2 – 3 – Solmizační slabiky
Jakub Jan Ryba Česká mše vánoční
1. OBLAST Dějiny hudby a její osobnosti. Starověké umění  Název školy: Základní škola Francova Lhota  Autor: Mgr. Lada Martinková  Název: VY_12_INOVACE_03_Starověké.
Středověk Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_29_06_HV8_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_08_Středověká hudba v Čechách.
STŘEDOVĚK STŘEDOVĚK polovina 11. století–15. století RENESANCERENESANCE 16. století BAROKO BAROKO od 20. let 17. století–1750 KLASICISMUS KLASICISMUS.
Počátky hudebních dějin v Čechách
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 8. ročník
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Hudba ve středověku ( 4. – 15. stol.).
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku,
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Hana Kalousková Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Autor: Mgr. Hana Kalousková Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku, s nejstaršími českými hudebními památkami, s pojmy vztahujícími se k hudbě tohoto období; v úvodu se žáci dozvědí o rozdílu mezi hudbou duchovní a světskou, v ukázkách si ověří, zda chápou rozdíl mezi hudbou duchovní a světskou, materiál je doplněn hudebními ukázkami, které dokumentují charakter tehdejší hudby Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Individualizace a inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Rozdíl mezi hudbou duchovní a světskou Hudba duchovní Hudba světská Týká se církve Hudba obsahuje náboženské náměty Je součástí církevních obřadů Je provozována v církevních objektech Netýká se církve ani náboženství Je určená pro radost Patří sem větší část vážné hudby, hudba lidová a populární

Rozhodni, zda následující ukázky patří k hudbě duchovní, nebo světské. http://www.youtube.com/watch?v=lG6qx-CAIzA duchovní hudba, oratorium Mesiáš (zhudebnění motivů Kristova života) od G .F. Händel http://www.youtube.com/watch?v=uI8iTETiSqU hudba světská, B. Smetana - Vltava http://www.youtube.com/watch?v=ThJ4L86kxF8 hudba světská, píseň populární hudby Hey Boy v podání Verony

Středověká hudba Zahrnuje období zhruba od vzniku křesťanství (první staletí po vzniku letopočtu po 14. století) Znaky hudby: Jednohlasý zpěv, nebo zpěv s doprovodem hudebních nástrojů Počátek jednoduchého vícehlasého zpěvu ke konci tohoto období Vývoj notového písma (značky v textu vyjadřující přibližnou výšku tónu) Hudební nástroje – loutna, harfa, varhany, flétna, roh Ke konci období pravidelný rytmus a rozvoj melodie, harmonie a hudebních forem

Ukázka melodie zachycené v textu pomocí tzv. neumů

Hudba duchovní Základem „chorál“ – jednohlasý duchovní zpěv s latinským textem (2. – 6. st.) Tyto zpěvy sjednoceny koncem 6. st. papežem Řehořem (latinsky Gregor) a dostaly proto název gregoriánské chorály Ukázka gregoriánského chorálu http://www.youtube.com/watch?v=p LNuJmaJ9ZE

Hudba světská Rozvoj hlavně v gotice Jednohlasý zpěv provozovaný potulnými hudebníky, kteří se doprovázeli na jednoduché hudební nástroje (flétna, loutna, malá harfa, bubínek) Veselé písně na trzích a v hostincích – jokulátoři (žertéři) Rytířské písně – trubadúři, truvéři, minnesängři

Nejstarší české hudební památky: Hospodine, pomiluj ny (11. stol.) – duchovní píseň, v závěru obsahuje slovo krleš (zkomolenina latinských slov Kyrie eleison – Pane, smiluj se) Svatý Václave (13. stol.) – duchovní píseň velebící knížete Václava, má pravidelný rytmus Dřevo sě listem odieva (14. stol.) – světská píseň, pravidelný rytmus Ktož sú boží bojovníci (15. stol) - husitský válečný chorál, nalezen v 19. stol. v městečku Jistebnice v jižních Čechách spolu s dalšími hudebními památkami v tzv. Jistebnickém kancionálu

Poslechni si ukázku a rozhodni, která z uvedených možností pro ni platí: http://www.youtube.com/watch?v=-UCA-ykS4wM Hudba je a) jednohlasá b) vícehlasá Zpívá a) ženský sbor b) mužský sbor c) smíšený sbor Text písně je a) český b) latinský c) anglický Rytmus písně je a) pravidelný b) nepravidelný Nálada ukázky je a) veselá b) bojovná c) taneční

Řešení: 1. Hudba je a) jednohlasá 2. Zpívá b) mužský sbor 3. Text písně je a) český 4. Rytmus písně je a) pravidelný 5. Nálada ukázky je b) bojovná

Použité zdroje – obrázky: gregoriánský chorál http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/15/Graduale_Aboense_2.jpg/220px- trubadúr http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9f/William_IX_of_Aquitaine_-_BN_MS_fr_12473.jpg Ktož sú boží bojovníci http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/06/Kto%C5%BE_s%C3%BA_bo%C5%BE%C3%AD_bojovn%C3%ADci.gif/200px-Kto%C5%BE_s%C3%BA_bo%C5%BE%C3%AD_bojovn%C3%ADci.gif Hospodine pomiluj ny http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/Hospodine_pomiluj_ny_Traktat_Jana_z_Holesova.jpg Neumy http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d1/Neume2.jpg/220px-Neume2.jpg Použité zdroje – hudební ukázky: Gregoriánský chorál http://www.youtube.com/watch?v=pLNuJmaJ9ZE