ROMÁNSKÉ UMĚNÍ 1000 – 1250.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Advertisements

Název materiálu: ROMÁNSKÉ UMĚNÍ
ROMÁNSKÉ UMĚNÍ ve světě 11. – 12. st. u nás až 40. léta 13. st.
Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Románský sloh Štěpán Vališ,Ondra Turek 2010.
ROMÁNSKÉ UMĚNÍ Historické podmínky
Románské umění 11. – 13. století.
Románské umění.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Středověká kultura Románský sloh
Románská kultura 10. – 12. století
Základní škola Bohutín, okres Příbram
Románská kultura.
III/2 XV A
Umění raného středověku
Románská kultura 10. – 12. století
Románský sloh 11. – 13. století 7. ročník
Románský sloh.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
OD STŘEDOVĚKU PO RENESANCI
Románský sloh Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o románském slohu.
SYMBOLISMUS konec 19. století
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Středověká kultura Románský sloh
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
ROMÁNSKÁ KULTURA ARCHITEKTURA.
Středověké umění ROMÁNSKÝ SLOH.
Románský sloh.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Románské sochařství a malířství
Gotická kultura.
ROMÁNSKÁ KULTURA.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
České země ve středověku
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Románský sloh století.
Gotická kultura.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
České země, sochařství, malířství
Románský sloh Jde o kulturu raně křesťanské civilizace od 11. do 13. století. Navazovala na kulturu římskou + germánské či slovanské prvky. Jediným nositelem.
Ve znamení gotického slohu
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
kultura století název odvozen od slova romanus = římský
Vzdělanost a umění raného středověku
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
Románská kultura.
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- románské sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
Románský sloh.
Dějepis Románský sloh.
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
VY_32_INOVACE_215_Románské umění Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Simona Rendeková NÁZEV: VY_12_INOVACE_01_ČESKÉ DĚJINY_ROMÁNSKÝ SLOH ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N_05_Románské umění TEMA: Dějepis.
Románský sloh Petr Procházka
GOTIKA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Kulturní vývoj – Románská kultura TÉMATICKÝ.
Dějiny ČR – románský sloh
Gotika Bolfíková Nikola.
Románský sloh.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Studijní prezentace Mgr. Miroslav Zoubek Verze 1.0
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_DĚJEPIS
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_19
Transkript prezentace:

ROMÁNSKÉ UMĚNÍ 1000 – 1250

První univerzální stavební sloh. Předrománské umění: doba karolínská podle císaře Karla Velikého, u nás do konce 10. století doba otonská podle císaře Oty II., u nás do konce 11. století následuje umění románské

Pojem románský sloh vznikl až v 19 Pojem románský sloh vznikl až v 19. století a nahradil starší termín byzantinský sloh. Pojmenování souvisí s tím, že architektům sloužily po stránce technické jako vzor římské stavby. Na rozdíl od jiných slohů (gotika) se sloh románský nezrodil na jednom místě, ale přibližně ve stejné době v různých zemích, které patřily římské říši. Románské umění sloužilo především římské církvi k propagaci náboženské ideologie. Církev byla hlavním objednavatelem a odběratelem románského umění i jeho výrobcem. Existovalo i světské umění, ale umění církevní mělo vedoucí postavení. Církev předepisovala jak obsah a náměty románského umění, tak i jeho formu. V románském umění se necenila tvůrčí originalita, ale pracovalo se podle předloh. Hlavní snahou umělců bylo předlohy věrně napodobit. Teprve na konci románského období se objevují v nejpokročilejších zemích jména umělců.

ARCHITEKTURA Znaky: půlkruhový oblouk stavby působí masivně, neboť velký tlak kleneb vyžadoval tlusté zdi prostor je zakončen valenou nebo křížovou klenbou okna jsou malá tlak kleneb nesou pilíře sloupy se skládají ze tří částí - patky, dříku, hlavice nejvíce vyzdobenou částí kostelů bývá západní průčelí (reliéf nad portálem) reliéfy představují první sochařské výtvory stavební materiál byl kámen, ale také cihla zdi byly složeny z kamenných kvádříků a zvenku byly neomítnuty Rozmach stavebního podnikání nastal po roce 1000, kdy se nedostavil očekávaný konec světa a každá obec chtěla vystavět krásný kostel.

Druhy staveb sakrální stavitelství: kostel, klášter světské stavitelství: hrad, městský palác, měšťanský dům, kamenný most Typy kostelů: podélné - obdélná dispozice, jedno a vícelodní stavby - baziliky (někdy i s příčnou lodí) centrální dispozice - půdorys čtverce nebo řeckého kříže - rotundy Nejběžnější dispozice chrámů mají tvar latinského kříže nebo písmene T. Památky: Baptisterium, dóm a zvonice – šikmá věž v Pise Opatský kostel v Maria Lach chrám v Cluny kamenný most v Avignonu ve Francii londýnský Tower

Naše románské stavební památky Baziliky a rotundy: bazilika svatého Jiří na Hradčanech bazilika Panny Marie Tismice rotunda svatého Jiří na Řípu rotunda svaté Kateřiny ve Znojmě Břevnovský klášter, krypta Přemyslovský palác v Olomouci, fragmenty oken Hrady: Strakonice, Přimda, císařská falc v Chebu Kamenný Juditin most v Praze byl postaven na místě dnešního Karlova mostu. (Judita byla chotí krále Vladislava I.) Most byl postaven ve 12. století, byl 514 m dlouhý, 6,8 m široký a stál na dvaceti pilířích.

SOCHAŘSTVÍ Sochařská díla byla vázána na architekturu – především tympanon portálu. Církev jako odběratel i výrobce děl předepisovala náměty i formu zobrazení. Tvůrci jsou většinou anonymní. Sochařské práce se zpravidla zhotovovaly ve stavitelských hutích. Místo volné sochy převládl plošný reliéf. Románský umělec neznal a neužíval perspektivu. Pracoval podle kreslených vzorníků, které obsahovaly hlavní vzorové náboženské výjevy. Zmizela snaha individualizovat lidské postavy, rozlišovaly se pouze pohlaví a věk, postavy byly bez výrazu v obličeji, strnulé v pohybu těla.

Sochy pokrývaly portály chrámů a hlavice sloupů Sochy pokrývaly portály chrámů a hlavice sloupů. I pro negramotné zobrazovaly názorně hlavní dogmata křesťanského náboženství. V tympanonu nad vchodem do chrámu byl obvykle vytesán reliéf Krista jako krále nebes, na hlavicích sloupů boj dobra se zlem, duše s pokušením těla, ctnosti s hříchem… Co se týče řezbářství, byl jediným námětem Kristus na kříži. Z anonymity vystoupila pouze postava sochaře Gisleberta, který zdobil kostely ve Francii. Dílo: - reliéf z baziliky svatého Jiří v Praze - portál kostela svatého Prokopa , Záhoří n.L. - portál kostela svatého Trofima v Arbes, Francie - reliéf Daniel v jámě lvové z dómu ve Wormsu

MALÍŘSTVÍ převažuje nástěnná malba a malba knižní schematičnost a strnulost postav jako v sochařství náměty byly předepsány církví - například v kněžišti velká postava Krista – Soudce v mandorle zatímco nástěnná malba byla určena především negramotnému lidu, malba knižní se zhotovovala pro kněze a světské feudály do doby románského slohu náleží i vznik malby na skle a deskové malby, které se plně rozvinuly až v gotice

Památky Freska povolání Přemysla na trůn z rotundy svaté Kateřiny ve Znojmě. Po celém obvodu válcovité stavby až do kopule se táhnou tři pásy nástěnných maleb - fresek.V nejvyšším pruhu jsou umístěny postavy andělů a svatých, pod nimi pás přemyslovských knížat. Spodní pás je vyprávěním o povolání Přemysla Oráče na knížecí stolec. Nalevo přijíždí kněžna Libuše, napravo jede vstříc samotnému Přemyslovi. Přemysl ji vítá vztyčenou paží. Na obrázku stačil za spřežením volků zasadit do země otku, lískový prut, kterým spřežení poháněl. Malíř zachytil i pověstný zázrak - z prutu již vyhnaly větve a listy… Iluminované rukopisy, například Kodex vyšehradský. Vyšehradský kodex je evangeliářem - výborem z evangelií. Je doprovázen celostránkovými iluminacemi. Strahovský evangeliář Nejstarší část - vazba pochází z doby prvních Přemyslovců, další části byly doplněny v gotice a renesanci.

Vytvořený obrazový a textový učební materiál vznikl v rámci projektu SIPVZ jako doplněk učebních materiálů využívaných v estetické výchově. Byl připraven výhradně pro účely výuky. Pro tyto účely nám autorský zákon dovoluje citovat autorská díla celá nebo jejich části. Doporučení: zpracované kapitoly lze využít jak pro výuku estetické výchovy, tak i dějepisu, českého jazyka, základů společenských věd…

Použitá literatura: Prokop,V.: Kapitoly z dějin výtvarného umění. Sokolov 2004 Mráz, B.: Dějiny výtvarné kultury 1 – 4. Praha 2000 Kol.: Průvodce výtvarným uměním I – V. Praha 1994 Pijoan, J.: Dějiny umění 1-10 Praha 1982 – 1990 Gombrich, E. H.:Příběh umění. Praha 1975 Herout, J.: Staletí kolem nás. Praha 1970 Hora, P.: Toulky českou minulostí 1-9. Praha 1985 – 2004 Stadler, W.: Dějiny sochařství. Praha 1996 CD ROM Artopedia 2 CD ROM Encyklopedie světové architektury CD ROM Lexikon českých výtvarníků ..

Břevnovský klášter, krypta

Baptisterium, dóm a zvonice - - šikmá věž v Pise

Opatský kostel v Maria Lach

bazilika Panny Marie Tismice

chrám v Cluny

bazilika svatého Jiří na Hradčanech

rotunda svaté Kateřiny ve Znojmě

Přemyslovský palác v Olomouci

Přimda

rotunda svatého Jiří na Řípu

reliéf z baziliky svatého Jiří v Praze

reliéf z baziliky sv. Jiří v Praze

portál kostela sv. Prokopa Detail výzdoby portálu ukazuje střídání geometrických, abstraktních, rostlinných a figurálních motivů v obloukových pásech.

portál kostela sv. Trofima v Arles

Daniel v jámě lvové

nástěnná malba v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě

Kodex vyšehradský Na prvním obrázku je zachycen kníže Václav na trůně s praporcem, na druhém se jedná o zmrtvýchvstání při Posledním soudu.

vazba strahovského evangeliáře