Projevy života Život je jeden z nejsložitějších přírodních dějů, které probíhají v organismech. Hlavní projevy života: PŘÍJEM POTRAVY VYLUČOVÁNÍ DÝCHÁNÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Život na Zemi.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49
Projevy života, třídění organismů
Základy přírodních věd
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
SPOLEČNÉ ZNAKY ČLOVĚKA S OSTATNÍMI ŽIVOČICHY
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Zkoumání a ochrana přírody
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Rostlinná buňka Mgr. Helena Roubalová
Životní projevy rostlinné buňky Mgr. Helena Roubalová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Látkový a energetický metabolismus rostlin
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
ŽIVOČICHOVÉ – znaky života
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Projevy.
ZNAKY ŽIVOTA ROSTLIN.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR6_10
Výživa buňky.
PROJEVY ŽIVOTA.
Živá příroda.
LES ŘASY.
PROJEVY ŽIVOTA 9. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Pavlátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Živočichové rybníka a jeho okolí
Co jsme již poznali.
Projevy života, třídění organismů
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Rostliny Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Společné znaky rostlin.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Projevy života  ROČNÍK: 6. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
ROSTLINY.
Chemické složení živých organismů
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Projevy života, třídění organismů
Rostliny.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_112_List
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Získávání energie pro život
Monosacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_52_INOVACE_21_ Vlastnosti rostlin
ROSTLINY - ŘASY Přírodopis VI..
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Živá příroda.
SPOLEČNÉ ZNAKY ČLOVĚKA S OSTATNÍMI ŽIVOČICHY
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Les 2. hodina Řasy LES – složitý ekosystém = společenstvo různých organizmů a jejich neživé prostředí Organismy z prostředí potřebují: světlo + teplo.
DÝCHÁNÍ, FOTOSYNTÉZA TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Autor: Zuzana Veselíková
Živé organismy.
Transkript prezentace:

Projevy života Život je jeden z nejsložitějších přírodních dějů, které probíhají v organismech. Hlavní projevy života: PŘÍJEM POTRAVY VYLUČOVÁNÍ DÝCHÁNÍ ROZMNOŽOVÁNÍ DĚDIČNOST RŮST A VÝVIN DRÁŽDIVOST POHYB Příjem potravy, vylučování a dýchání jsou označovány jako LÁTKOVÁ A ENERGETICKÁ PŘEMĚNA - METABOLISMUS

PŘÍJEM POTRAVY Výživa: příjem živin ze svého okolí Živočichové: ve formě potravy jako ústrojných látek Rostliny: fotosyntézou + Voda s rozpuštěnými neústrojnými látkami Oxid uhličitý světelné záření Ústrojné látky (cukr) cukr voda

VYLUČOVÁNÍ Během příjmu a zpracování potravy vznikají odpadní látky, které jsou z těla vylučovány Močením Stolicí Pocením Slzami Zdroj: www.latinsky.estranky.cz, www.infovek.sk

DÝCHÁNÍ Zajišťuje energii potřebnou pro průběh životních dějů Výměna plynů mezi jedincem a vnějším prostředím a rozklad složitých ústrojných látek na jednoduché Rostliny: ve dne fotosyntéza, v noci dýchají Živočichové: příjem kyslíku a výdech oxid uhličitý Zdroj: www.zijemenaplno.cz, www. akvarista.cz

ROZMNOŽOVÁNÍ proces zaručující pokračování života rozlišujeme rozmnožování pohlavní a nepohlavní. Pohlavní rozmnožování je biologický proces, kterým organismy tvoří své potomky kombinací svých pohlavních buněk U mnoha živočichů je vyvinuta rozmnožovací soustava Nepohlavní rozmnožování je biologický proces, kterým organismus vytváří geneticky identické potomstvo Například pučením, vegetačním rozmnožováním, dělením atd. Zdroj: www. rozhlas.cz

DĚDIČNOST je proces, ve kterém potomek získává vlastnosti rodičovské buňky nebo organismu. Ve většině organismů je dědičnost fyzicky zajišťována přenosem genetické informace ve formě molekuly deoxyribonukleové kyseliny (DNA). Zdroj: www-nmr.cabm.rutgers.edu, nepohlavního množení - z láčky nezmara "odnoží" abc.blesk.cz

RŮST A VÝVIN Všechny organismy se během života vyvíjejí a rostou. Změny související s růstem a vývinem jsou nevratné Zdroj: změny tělesných proporcí během ontogenetického vývoje (upraveno dle K. H. Stratze). www.ped.muni.cz/whealthedu/files/.../RVVkZONTOGENEZEPROWEB.doc

DRÁŽDIVOST Reakce na podněty okolí Popiš reakci na prach, ostré světlo, nadměrný hluk, znečištěné ovzduší Zdroj obrázku: www.praha14.zeleni.cz

POHYB Nápadný projev života, který souvisí s výživou, rozmnožováním, ochranou atd. Živočichové se pohybují z místa na místo Rostliny vykonávají ohyby svých částí na místě Zdroje obrázků: www.zijemenaplno.cz, www.profizahrada.cz, www.opreticky-dvur.cz