DISTRIBUCE
Prodejní cesty Souhrn prostředníků a zprostředkovatelských článků, jejichž prostřednictvím přechází zboží od výrobce ke kupujícímu Umožňují plynulý fyzický tok zboží, jeho vlastnických práv, informací, stimulování prodeje a plateb za zboží
Hlavní funkce Obchodní Logistická Podpůrné
Optimální výrobce Dodává včas V požadovaném množství Stimuluje poptávku Využívá nástrojů podpory prodeje Respektuje záruční lhůty Poskytuje opravy Optimální prostředník Má přístup k tržnímu segmentu Udržuje optimální zásoby produktů Poskytuje služby na úrovni Platí včas Uskutečňuje vlastní efektivní program
Volba distribuční cesty závisí na: Druhu zboží Segmentu trhu Konkrétním spotřebiteli Velikosti zásilky Čekací době Prostorové dostupnosti Rozmanitosti výrobků
Spotřební trh Výrobce Výrobce Výrobce Výrobce Agent Velkoobchod VO Maloobchod MO MO Spotřebitel Spotřebitel Spotřebitel Spotřebitel
Průmyslový trh Výrobce Prod. pobočka obchodní agent firmy reprezentant průmyslový distributor odběratel
Příčiny konfliktů v distribuci Neslučitelnost cílů Neujasněnost úloh a práv Závislost zprostředkovatele na výrobci Nestejné vnímání
Typy konfliktů Vertikální Horizontální Vícecestný
Typy distribuce Intenzivní distribuce Selektivní distribuce Exkluzivní distribuce
Velkoobchod Zahrnuje všechny činnosti, které souvisí s prodejem zboží nebo služeb těm, kdo je prodávají dále, nebo těm, kteří je potřebují pro obchodní účely
Proč se využívají VO? Malí výrobci mají omezené fin.zdroje a nemohou si dovolit vybudovat vlastní organizaci pro prodej Vykonávají obch.činnosti efektivněji v důsledku velikosti svých operací Mají zkušenosti s obchodováním Mají širší sortiment
Hlavní činnosti VO Přetváří úzký sortiment výrobní na široký obchodní Překlenuje časový nesoulad mezi výrobou a spotřebou Přebírá riziko spojené s nákupem, dopravou a skladováním Podílí se na dohotovení zboží Skladuje, dopravuje, financuje, dělení celkového množství, poradenská služba
Třídění VO 1)Klasické VO A)VO poskytující plné služby - široký sortiment - úzký sortiment B)VO s omezenými službami - Cash and Carry - přepravní VO - zásilkové VO - zajišťovatelé zásilek
2) Dohodci a zástupci (agenti a makléři) 3) Pobočky a kanceláře
Maloobchod Činnosti spojené s prodejem zboží a poskytováním služeb konečnému spotřebiteli pro jeho osobní spotřebu
Dělení maloobchodu 1) podle rozsahu služeb - minimální rozsah služeb - střední rozsah služeb - plné služby
2) podle formy prodeje a) s vlastní prodejní plochou b) bez vlastní prodejní plochy: - katalogový prodej - přímý marketing - prodej prostřednictvím automatů - prodej prostřednictvím obchodních cestujících (podomní prodej) - online marketing
3) podle skladby sortimentu a) specializované b) nespecializované - obchodní dům - supermarket – 400-2500m2 - hypermarket – 2500-5000m2
Top 10 obchodních skupin na českém trhu (podle tržeb r.2004) Firma obrat(mld.Kč) změna 1. Makro C&C ČR 38 +2,5 2. Ahold Czech Republic 34,6 +2,1 3.Schwarz ČR (Kaufland,Lidl) 34,5 +7,5 4.REWE ČR (Penny, Billa) 23,3 +1,0 5.Tesco Stores ČR 21,0 +2,0 6.Globus ČR 19,0 +0,8 7.Tengelmann ČR(Plus,OBI) 18,9 +1,2 8.-9.Carrefour ČR 11,0 +1,0 Spar ČR 11,0 +2,0 10.Delvita,a.s. 10,0 0,0
Kraj Počet hypermarketů Prodejní plocha v m2 na 1000 obyv. Ústecký 18 120 Moravskoslezský 27 113 Plzeňský 8 98 Praha 13 89 Královéhradský 9 86 Olomoucký 11 84 Karlovarský 6 83
Jihomoravský 15 73 Zlínský 10 63 Pardubický 6 83 Jihočeský 60 Středočeský 52 Liberecký 5 50 Vysočina 7 47 Celkem ČR K 1.1.2005 160 78
4) podle cenové úrovně - vysoké ceny - běžné ceny - nízké ceny 5) podle formy vlastnictví - nezávislé prodejny - řetězcové podniky - spotřebitelská družstva - smluvní řetězce
Atmosféra prodeje Umístění prodejny Velikost, dispoziční vybavení, výloha Personál Cenová hladina Sortiment Služby
Franchising Systém distribuce, který provozuje podnik určitého vlastníka tak, jako by byl součástí velké sítě , používající stejnou obchodní značku, symboly, vybavení, zařízení. Znamená poskytnutí licence jednou osobou jiné osobě za určitý poplatek
platba Franchisor Franchisant licence, značka vyškolení, inf. o trhu obch.jméno, reklama koncepce podnikání nákup ve velkém inovace výrobků