Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Advertisements

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ • Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. • Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Rytzova konstrukce elipsy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
PLANIMETRIE.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Konstrukce trojúhelníku ze tří stran
Kuželosečky Autor: Mgr. Alena Tichá.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Matematika Rovnoběžníky.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Hyperbola Hyperbola je množina bodů v rovině, které mají od dvou daných různých bodů F1, F2 , které nazýváme ohniska, konstantní absolutní hodnotu rozdílu.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Matematika Vytvořila: Ing. Silva Foltýnová Trojúhelník - opakování DUM číslo: 1 0 Trojúhelník - opakování Planimetrie – trojúhelník.
Kuželosečky - opakování
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_89.
TECHNICKÉ KRESLENÍ Autor: Luboš Šlechta Datum: Třída: 8 - 9
Konstrukce trojúhelníku s využitím vět o shodnosti
Jednoduché konstrukce (střed a osa úsečky, osa úhlu, tečna)
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: květen 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: květen 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
HYPERBOLA Hyperbola je množina bodů v rovině, které mají od dvou daných pevných bodů – ohnisek F 1 a F 2 stálý kladný rozdíl vzdáleností, menší než vzdálenost.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Funkce sinus a cosinus Autor: Mgr. Petr Vanický.
Vytvořila Helena Černá
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
TECHNICKÉ KRESLENÍ Autor: Luboš Šlechta Datum: Třída: 8 - 9
Elipsa VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
Kružnice – řešené příklady
TECHNICKÉ KRESLENÍ Autor: Luboš Šlechta Datum: Třída: ELIPSA Anotace: pojmy - konstrukce.
VY_42_INOVACE_407_KRUŽNICE OPSANÁ TROJÚHELNÍKU Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM duben 2012 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_KGE.4.52 Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Konstruktivní geometrie Tematický celek: Konstruktivní geometrie 4.ročníku Cílová skupina:
ELIPSA vzniká jako řez kužele rovinou, která není rovnoběžná s podstavou kužele a zároveň podstavu neprotíná.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE SOUŘADNICE Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
PARABOLA Parabola je množina bodů v rovině, které mají od pevného bodu – ohniska F a pevné přímky d (F = d) stejné vzdálenosti. Přímka d se nazývá řídící.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
ELIPSA Elipsa je množina bodů v rovině, které mají od dvou daných bodů – ohnisek ( F1 a F2) stálý součet vzdáleností, větší než vzdálenost ohnisek. Vzdálenosti.
* Úhel Matematika – 6. ročník *.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Elipsa 1.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Parabola.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Elipsa.
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Neznámý útvar ukrytý v mezikruží
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Matematika Parabola.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Konstruktivní úlohy na rotačních plochách
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Analytická geometrie kvadratických útvarů
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: KONSTRUKCE GRAFU ELIPSY Označení DUM: VY_32_INOVACE_02_2_14 Autor: Mgr. Helena Šenkeříková Datum: Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Matematika Tematický okruh: Analytická geometrie Ročník: 3. ročník Anotace: Názorná ukázka vytvoření dané křivky podle definice, ukázka konstrukce i podle jiných vztahů, které jsou odvozeny a dokázány před názornou ukázkou.

KONSTRUKCE GRAFU ELIPSY 1. Vykreslení grafu podle definice 2. Konstrukce grafu podle parametrických rovnic - trojúhelníková konstrukce 3. Konstrukce grafu pomocí dělení obou poloos - příčková konstrukce

1. Vykreslení grafu podle definice

ELIPSA V rovině jsou dány 2 různé body (ohniska elipsy E, F). Množinu všech bodů X v dané rovině, které mají součet vzdáleností od obou ohnisek konstantní a tento součet je větší než vzdálenost ohnisek, nazýváme elipsou. Platí: |EX| + |FX| = 2a, kde a je hlavní poloosa elipsy

2. Konstrukce grafu podle parametrických rovnic - trojúhelníková konstrukce

Rovnice elipsy se středem S[0,0]: Víme, že platí: cos 2  + sin 2  Tedy platí i: Z toho plyne, porovnáme-li s rovnicí elipsy, že množina bodů elipsy má souřadnice [acos , bsin  ], což je průsečík kolmice vedené z průsečíku ramene úhlu  s kružnicí o poloměru a s rovnoběžkou vedenou průsečíkem ramene úhlu  s kružnicí o poloměru b (viz následující obrázek).

3. Konstrukce grafu pomocí dělení obou poloos - příčková konstrukce

p q Rozdělíme poloosu a i poloosu b na stejný počet dílků, označme, že jich bude n. Z poloosy a je přeneseme na obdélník, opsaný elipse, viz obrázek. Pak zvolíme m dílků na poloose b od středu elipsy, na obdélníku od pravého vrcholu elipsy. Pak spojíme hlavní vrcholy s těmito body podle obrázku přímkami p,q. Průsečík je bodem elipsy.

rovnice přímky p : rovnice přímky q : Souřadnice průsečíku musí vyhovovat oběma rovnicím, řešíme tedy soustavu dvou rovnic o dvou neznámých. Vyjde nám,. Chceme dokázat, že tento průsečík vyhovuje rovnici elipsy: b 2 x 2 +a 2 y 2 =a 2 b 2 Dosadíme souřadnice průsečíku do rovnice: | : a 2 b 2 |. Z toho plyne, že rovnice vždy platí pro libovolná přirozená čísla m,n. Takže každý průsečík takto sestrojený leží na elipse. Důkaz: Poznámka: Protože elipsa je souměrně sdružená podle obou os, platí totéž pro zbývající kvadranty, jen osově převráceně.

ÚKOL: Proveďte konstrukci elipsy Použijte trojúhelníkovou metodu.

1. Narýsujeme osový kříž a dvě soustředné kružnice o poloměru 8 cm a 5 cm

2. Narýsujeme ze středu polopřímku (koncové rameno orientovaného úhlu – čím menší úhel, tím je konstrukce přesnější)

3. Průsečíkem polopřímky a menší kružnice vedeme rovnoběžku s osou x, průsečíkem s větší kružnicí vedeme kolmici

4. Průsečík rovnoběžky a kolmice je bod elipsy

5. Narýsujeme další polopřímku a vedeme průsečíky rovnoběžku a kolmici

6. Narýsujeme další polopřímku a vedeme průsečíky rovnoběžku a kolmici

7. Průsečík rovnoběžky a kolmice je další bod elipsy