Grafika III. Tisk z hloubky VY_32_INOVACE_5.2.VV1.18/Wi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.04 Název pro školu:
Advertisements

VY_32_INOVACE_413, 21. sada, Přírodověda
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Přebohaté hodinky vévody z Berry
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_4.3.IV1.02/Ku Html dokument a jeho struktura Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavla Kubínková CZ.1.07/1.5.00/
Kovy Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 11
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Cín, olovo Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 15
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
STUDENÁ VÁLKA 50. – 60. léta 20. století
ŘÍMSKÉ ANTICKÉ UMĚNÍ Opakování VY_32_INOVACE_5.2.VV1.12/Wi
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
VY_32_INOVACE_5.3.VV2.12/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Mgr. Vendula Báčová
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
č. 2 – Hranice státu ČR a Evropa
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Základní škola Rosice, okres Chrudim
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Poznej obraz podle detailu
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Pietrová. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_1.3.AJ3,4.01/Pv.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Škola Střední průmyslová škola Zlín
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_416_LAN AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 9. ročník,
Středová souměrnost Autor: Mgr. Jolana Sobotková
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.08 Název pro školu:
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. VY_32_INOVACE_D2 – 14.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_18 Tematická.
Řecké sochařství, malířství
Měření fyzikálních veličin – Měření délky
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.02 Název pro školu:EU CH 02 Název materiálu:Atom Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací oborChemie Anotace:
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Pracovní list VY_32_INOVACE_40_12
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Historie tohoto média VY_32_INOVACE_5.2.VV1.20/Wi Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ.1.07/1.5.00/
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ319 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník3. ročník.
Od počátku po středověk
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_057 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Obecný úvod Řecká architektura
Grafika IV. Tisk z plochy, sítotisk VY_32_INOVACE_5.2.VV1.19/Wi
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_124 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová PředmětZeměpis.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_127 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová Předmět.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Design tužkou a ve 3D Design oděvu VY_32_ZAZNAM_Design1r0104 Hana Děcká.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tisk z výšky - pokračování
Výtvarná interpretace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Tiskové techniky Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Vývoj grafiky I. Historie, tisk z výšky VY_32_INOVACE_5.2.VV1.16/Wi
Renesance 2 Vrcholné období. Renesance 2 Vrcholné období.
Grafické techniky Název školy
ČESKÝ INFORMEL Jana Bobčíková.
Poznej obraz podle detailu I.
Transkript prezentace:

Grafika III. Tisk z hloubky VY_32_INOVACE_5.2.VV1.18/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ1.07/1.5.00/34.0501

Tisk z hloubky VY_32_INOVACE_5.2.VV1.18/Wi Po prvních zkušenostech s tiskem dřevořezů kolem roku 1400 bylo možno začít zkoumat nové materiály a postupy. Mědirytina pochází ze třetího desetiletí 15. století. Dochovaná díla – sada karet od Mistra karetní hry; mědirytinové Pašije – např. list s Bičováním Krista je datován rokem 1446. Legenda o vzniku mědirytiny – jedné pradleně roku 1460 náhodou spadl na mokrou látku kovový talíř, do jehož rytiny bylo čerstvě zapuštěno nielo (slitina stříbra, síry, mědi a olova) a obtiskl se. Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ1.07/1.5.00/34.0501

Tisk z hloubky VY_32_INOVACE_5.2.VV1.18/Wi Mědirytec činný asi od roku 1450 v horním Poryní signoval svá díla monogramem E. S. Postupem času se ujal zvyk vyznačovat na mědirytinách monogram. Zastupují tyto monogramy umělcův podpis a dokumentují tak nárok na neopakovatelnost individuálního tvůrčího činu v moderním smyslu? Anebo jsou to ochranné značky, jež podobně jako později značky na porcelánu neoznačují individuální duchovní majetek? Řadu mistrů z 15. století známe jen podle jejich monogramů, jen vzácně se podařilo k monogramu přiřadit konkrétní jméno. Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ1.07/1.5.00/34.0501

Tisk z hloubky VY_32_INOVACE_5.2.VV1.18/Wi Iniciály M.S. patřily Martinu Schongauerovi, narozeném kolem roku 1450 v Colmaru. Jak pracoval takový mědirytec – rylo se ostrým rydlem do mědi. Čára rytiny začíná ostrou špičkou tam, kde rytec rydlo nasadil, pokračuje silnější nebo slabší čarou až ke svému konci. Měď používána u mědirytiny je deskou nepatrné síly – stačí 1 – 2 mm. Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ1.07/1.5.00/34.0501

Tisk z hloubky VY_32_INOVACE_5.2.VV1.18/Wi Tzv. „široká manýra“ se vyznačuje diagonálním šrafováním, jímž se postavy energicky odpichují od pozadí a získávají na tělesné plastičnosti – Andrea Mantegna. Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ1.07/1.5.00/34.0501

Tisk z hloubky VY_32_INOVACE_5.2.VV1.18/Wi Benátčan Giulio Campagnola objemy místo lineaárním šrafováním modeloval tečkami a dosáhl tak jemných přechodů. Cornelis Cortovi se připisuje objev linie o proměnlivé síle tzv. „taile“, která sehrála v mědirytině revoluční roli. Kontura a šrafura ztratily svůj protikladný charakter. Systém šrafování obrysovou linii zdůraznil a stal se její nedílnou součástí. Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ1.07/1.5.00/34.0501

Tisk z hloubky VY_32_INOVACE_5.2.VV1.18/Wi Cornelis Cortovi se připisuje objev linie o proměnlivé síle tzv. „taile“, která sehrála v mědirytině revoluční roli. Kontura a šrafura ztratily svůj protikladný charakter. Systém šrafování obrysovou linii zdůraznil a stal se její nedílnou součástí. Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ1.07/1.5.00/34.0501

Na rozdíl od rytiny se neprovádí rydlem, ale ostrou jehlou. Tisk z hloubky VY_32_INOVACE_5.2.VV1.18/Wi Ocelorytina Měď je poměrně měkkým kovem, proto je počet tisků z měděné desky limitován pokusy s tvrdším materiálem – ocelorytina z roku 1820, provedl Charles Heath. Suchá jehla Na rozdíl od rytiny se neprovádí rydlem, ale ostrou jehlou. Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ1.07/1.5.00/34.0501

Tisk z hloubky VY_32_INOVACE_5.2.VV1.18/Wi Lept Grafikové toužili po volnosti kresby, po lehčí ruce, po měkčím obrazu. To vše splňoval lept. Začátkem 16. století se vyvinula technologie leptání. Postup – Materiálem je tu měděná deska;pokryje se jemným povlakem=kryt (směs asfaltu, pryskyřice, vosku); pak se kryt načerní svíčkou; provede se kresba ocelovou jehlou. Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ1.07/1.5.00/34.0501

První datovaný lept pochází od Urs Grafa 1513 . Tisk z hloubky VY_32_INOVACE_5.2.VV1.18/Wi Hotová deska se pak ponoří do zředěné kyseliny dusičné nebo roztoku chloridu železitého. Kyselina začne leptat ona místa, která vznikla prorytím krytu až na kov desky. Deska se pak vytáhne; místa, která mají při tisku působit lehce a vzdušně se zakryjí zvláštním lakem; deska se opět ponoří do kyseliny = čárový lept. První datovaný lept pochází od Urs Grafa 1513 . Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ1.07/1.5.00/34.0501

Tisk z hloubky Akvatinta VY_32_INOVACE_5.2.VV1.18/Wi Akvatinta Vynález této techniky podnítila potřeba tisku souvislé plochy barvy. Akvatinta umožnila tisk plochy v odstupňovaných tónech. Vynálezcem je francouzský malíř Jean Baptiste Le Prince a nazval ji „au lavis“ ( tušová technika), 1768. Francesco Goya v kombinaci leptu s akvatintou vytvořil své cykly – „Caprichos“, Proverbios“, „Desastres de la guerra“. http://www.youtube.com/watch?v=rBhiCGDChJE Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ1.07/1.5.00/34.0501

Měkký kryt čili Protisk – „Vernis mou“ . Tisk z hloubky VY_32_INOVACE_5.2.VV1.18/Wi Měkký kryt čili Protisk – „Vernis mou“ . Na desku se nanáší stejný kryt jako u leptu, ale změkčený nějakou mastnotou (lůj, vaselina). Na kryt se upevní papír a tužkou různé síly se kresba doslova protlačí na měkký kryt někdy až na holý kov; pak se deska zaleptá. Tuto techniku objevil Švýcar Dietrich Meyer kolem roku 1660. Wolfram Goethe http://www.youtube.com/watch?v=ofzpapfX_Ao Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ1.07/1.5.00/34.0501

Tisk z hloubky Křídová technika VY_32_INOVACE_5.2.VV1.18/Wi Křídová technika Byla vynalezena roku 1740 Francouzem Jeanem Charlesem Françoisem z potřeby graficky reprodukovat křídové kresby a pastely. Mezinárodně bývá nazývána crayonovou technikou, od 18. sotletí byla tištěna v barvách. Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ1.07/1.5.00/34.0501

Používal se pro ni i název „skoblina“. Tisk z hloubky VY_32_INOVACE_5.2.VV1.18/Wi Mezzotinta Používal se pro ni i název „skoblina“. Vznikla v letech 1639/41 v Německu a jejím objevitelem byl hessenský důstojník Ludwig von Siegen. Tato technika poprvé dovolila zaplnit celou plochu obrazu barvou libovolně odstupňovanou. Postup práce je trpělivost sama. Wallerant Vaillant Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ1.07/1.5.00/34.0501

Tvoří spojovací most mezi mezzotintou a křídovou technikou. Tisk z hloubky VY_32_INOVACE_5.2.VV1.18/Wi Tečkovací technika Tvoří spojovací most mezi mezzotintou a křídovou technikou. Z mezzotinty má zaplněné plochy, z křídové techniky měkkost podání. Do Anglie zavedl tečkovací způsob William Wynne Ryland (1732-1783). Tato grafická technika se mu stala osudnou, byl obviněn z padělání bankovek a skončil na šibenici. Francesco Bartolozzi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ1.07/1.5.00/34.0501

Praktický úkol VY_32_INOVACE_5.2.VV1.18/Wi Po teoretické části následuje nutnost vaše vědomosti převést do praxe. Vyberte si jednu z technik, kterou dokážete ve svých podmínkách realizovat. Pro školní praxi je nejlepší suchá jehla. Námět vaši práce – Člověk a jeho každodenní činnosti. Postup - https://www.youtube.com/watch?v=ts6__BB8MI8 Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ1.07/1.5.00/34.0501

Citace zdrojů VY_32_INOVACE_5.2.VV1.18/Wi UANIDES. wikipedia.cz [online]. [cit. 13.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Intaglio_printing.png AUTOR NEZNÁMÝ. wikipedia.cz [online]. [cit. 13.3.2013]. Dostupný na WWW: http://www.artmuseum.cz/reprodukce2_pohled.php?dilo_id=2291 AUTOR NEZNÁMÝ. wikipedia.cz [online]. [cit. 13.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Martin_Schongauer.jpg?uselang=cs AUTOR NEZNÁMÝ. wikipedia.cz [online]. [cit. 13.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Martin_Schongauer_-_A_Foolish_Virgin_-_WGA21029.jpg?uselang=cs CAMPAGNOLA, Giulio. wikipedie.en [online]. [cit. 14.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Giulio_Campagnola_Zwei_nackte_Frauen.jpg MANTEGNA, Andrea. wikipedie.en [online]. [cit. 14.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Andrea_Mantegna_Schlacht_der_Meeresg%C3%B6tter_2.jpg CORTA, Cornelis. wikipedie.en [online]. [cit. 14.3.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Zama.jpg MANTEGNA, Andrea. wikipedie.en [online]. [cit. 14.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mantegna,_autoritratto,_cappella_ovetari.jpg Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ1.07/1.5.00/34.0501

Citace zdrojů VY_32_INOVACE_5.2.VV1.18/Wi HEATH, Charles. wikipedie.en [online]. [cit. 14.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Apotheosis_of_Nelson_%28Horatio_Nelson,_Viscount_Nelson%29_by_Charles_Heath.jpg GRAF, Urs. wikipedie.en [online]. [cit. 14.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Urs_Graf_Schrecken_des_Kriegs_1521.jpg GRAF, Urs. wikipedie.en [online]. [cit. 14.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Urs_Graf_consiglio_di_guerra.jpg GOYA, Francisco. wikipedie.en [online]. [cit. 14.3.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Goya-El_sue%C3%B1o_de_la_raz%C3%B3n.jpg 7 GOYA, Francisco. wikipedie.en [online]. [cit. 14.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Goya_-_Caprichos_%2842%29.jpg GOETHE, Wolfram. wikipedie.org [online]. [cit. 14.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vernis_mou.jpg FRANÇOIS, Jean Charles. wikipedie.org [online]. [cit. 14.3.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Personifikacja_Samopoznania_wed%C5%82ug_Charlesa_Eisena,_1760.jpg Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ1.07/1.5.00/34.0501

Citace zdrojů VY_32_INOVACE_5.2.VV1.18/Wi SIEGEN, Ludwig Von. wikipedie.org [online]. [cit. 14.3.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ludwig_von_Siegen_-_Portrait_of_Amelie_Elisabeth_von_Hessen.jpg VAILLANT, Wallerant. wikipedie.en [online]. [cit. 14.3.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:6409_bassenge2vaillerant.jpg RYLAND, William Wynne. wikipedie.en [online]. [cit. 14.3.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Duchess_of_Richmond,_1775_stipple_engraving.jpg BARTOLOZZI, Francesco. wikipedie.en [online]. [cit. 14.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Maddalena_Allegranti_by_Francesco_Bartolozzi.jpg URY, Lesser. wikipedie.en [online]. [cit. 14.3.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Lesser_Ury_Dame_im_Kaffee.jpg MARCO, Jindřich. O grafice. Praha: Mladá fronta, 1981, bez ISBN. AGTE, Rolf. Slovník světové kresby a grafiky. Praha: Odeon, 1997, ISBN 80-207-0550-3. Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková CZ1.07/1.5.00/34.0501