Odbytová funkce podniku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO MARKETINGU.
Advertisements

Tvorba cen v maloobchodě
Služby jako fenomén dnešní doby. Úloha služeb Rozvoj terciéru Podniky obohacují svou nabídku o doprovodné služby Servis je něco více než jen dodávka Společnost.
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Opakování k maturitě.
Význam informací v podnikání
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
M ARKETING – S WOT ANALÝZA Ing. Jiří Šilhán. P OJETÍ MARKETINGU Pohled ekonomů: Marketing je proces výměny užitné hodnoty, kterou kupující získává od.
Marketingový mix 4 P.
Cenová strategie Eduard Andráši.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
NAUKA O PODNIKU I.
Nákup ( kap. 12).
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Základy marketingu šestá přednáška
MARKETINGOVÝ MIX.
Marketingový mix Obsahuje čtyři taktické marketingové nástroje: produkt (Product), cenu (Price), distribuci (Distribution) a propagaci (Promotion).
Marketingový mix Petra Krajníková.
Koncepce marketingového řízení
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Poskytování služeb jako ekonomická činnost. Tvorba podnikatelského plánu Analogie s výrobními podniky Nutno mít na zřeteli charakteristické vlastnosti.
Produkt.
úvod pojetí a obsah marketingu
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Podnikatelské koncepce
VY_32_INOVACE_EKO_04 MARKETINGOVÝ MIX. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: marketingový.
Odbyt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Podnikatelský plán struktura plánu.
Přednáška: DISTRIBUCE Distribuce - soubor všech podniků a jednotlivců, kteří se stanou vlastníky nebo budou nápomocni při převodu vlastnictví produktů.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
Marketing inovací Inovace 2 1. CO JE MARKETING Obecně o marketingu a jeho podstatě Rozbor případové studie - příloha Základní úkol marketingu vyplývá.
Vítejte na MARKETINGU.
Funkce organizace Formulace funkcí organizace
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
8. Marketing.
Model strategie marketingového mixu
Odbytová funkce Ing. Pavla Odehnalová Ph.D.. Odbytová funkce dovršení podnikového reprodukčního procesu, zaměřeného na uspokojování cizích potřeb Co bude.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
MARKETING 1. Význam marketingu Podílí se na vývoji a zdokonalování výrobků a služeb Ovlivňuje distribuční a cenovou politiku Je těsně spjat s propagací.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Vzdělávací oblast:Odborné vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Marketing a marketingový.
7 Marketingový mix Výrobek Cena Distribuce Propagace.
LOGISTIKA LOGISTIKA LOGISTIKA - vychází (z logis, ubytování) znamená původně přechodné ubytování a zásobování vojska - nauka, která se zabývá fyzickými.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
MARKETING Přednáška P
Tvorba marketingového mixu
MARKETING 2.
Marketingový systém řízení
Funkce organizace Formulace funkcí organizace
Poradenství pro řízení marketingu a odbytu
Distribuční politika klíčová slova
Vítejte na MARKETINGU.
Ekonomika malých a středních podniků
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Odbytová funkce podniku Nauka o podniku přednáška 5

fb.com/Studentsandco.ESF glpl.us/studentsandco

3

Odbytová funkce podniku Nauka o podniku přednáška 5

Odbyt jako hlavní funkce podniku a odbytová politika Odbytová funkce podniku Vztah odbytu a marketingu Cíle odbytové politiky a její oblasti Informace v oblasti odbytu

Hodnototvorný řetězec

Odbyt jako funkce Logistika, tj. řízení výstupných operací (kompletace a vychystávání produktů – balení, manipulace, nakládka, doprava, dokumenty Marketing PRODUKT CENA DISTRIBUCE KOMUNIKACE Tj. hledání zákazníků, přesvědčování, tvorba nabídky, uzavírání smluv, péče o zákazníky… Služby Instalace Montáž Doprava Poradenství Opravy Vyřizování reklamací

Logistika - INCOTERMS http://www.iccwbo.org/products-and-services/trade-facilitation/incoterms-2010/

INCOTERMS

JINÉ ODBYTOVÉ ČINNOSTI… Tvorba cen (např. metody tvorby cen?) Péče o zákazníky (metody a techniky péče o zákazníky?) Vyhledávání zákazníků Oslovování zákazníků Hodnocení zákazníků Jednání Vyřizování objednávek Získávání informací Zpracování-analýza dat a informací Balení produktů, značení Vystavení dokladů Pojištění Zajištění dopravy (a nakládky a vykládky) Zajištění oprav……

Odbytová funkce podniku Hlavní podnikové funkce: výrobní nákup výroba odbytová Podnik je obklopen soustavou trhů: průmyslový peněžní a kapitálový odbytový

Funkce odbytu transformační prostorová (umisťovací) časová kvantitativní a kvalitativní propagační (reklamní) úvěrová koordinační …………

Funkce odbytu přeměna výrobního (dodavatelského) sortimentu na sortiment obchodní (odběratelský), tj. základní transformační činnost překonání rozdílů mezi místem výroby (dodavatelem) a místem spotřeby (odběratelem), tj. prostorová funkce překonání rozdílů mezi časem výroby (dodání) a časem nákupu zákazníka, tj. časová funkce zajištění množství a kvality prodávané produkce (zde se mimo jiné promítají i otázky nákupu) ovlivňování výroby a poptávky (tj. částečně i propagační funkce) zajištění včasné úhrady dodavatelům zajištění racionálních odbytových cest (logistika)

Odbytové činnosti Strategické (návaznost na strategické cíle podniku) – tvorba strategických cílů a plánů odbytu (kdo, čím se podílí, na jak dlouhou dobu, na základě jakých informací od koho…) (příklad typu strategie: využití trhu, rozšíření trhu, diverzifikace produktů a trhů…) Taktické (např. kdo se podílí na tvorbě ročního obchodního plánu, na základě jakých informací od koho, kdo kontroluje realizaci? Na základě jakých kritérií???, Kdo rozhoduje a na základě čeho o podmínkách smluv – rabaty, dodací podmínky, platební podmínky + KOMPETENCE???...) Operativní – logistické, finanční, komunikační(+informační) + kontraktační (např.i výše uvedené podmínky smluv u některých typů prodeje …

Odbytová funkce podniku – čím se zabývá? odbytový trh potřeby kupujících konkurenční nabídka vlastní nabídka

Odbytová funkce podniku – čím se zabývá? Fungování trhu = neustále se opakující proces tvorby a zhodnocování výkonů. Tvorba výkonů = pořízení výrobních faktorů a jejich zpracování do podoby výrobků a služeb. Zhodnocování výkonů = vyhledávání odběratelů a fyzická distribuce výrobků. Hodnotový koloběh: peníze  výrobní faktory  výrobky  peníze

Odbytová funkce podniku Centrálně plánované hospodářství - plán určuje: co, jaké množství, v jaké kvalitě, za jakou cenu, a kterému odběrateli bude určeno. Tržní hospodářství – podnik se svobodně rozhoduje a plánuje: v jakém množství, za jakou cenu a v jaké kvalitě a komu prodá.

Odbytová funkce podniku - závěry Plánování odbytu se orientuje na podnikatelské cíle. Plánovité jednání předpokládá podrobnou znalost o odbytovém trhu, tj. o zákaznících, jejich přáních a o konkurentech s jejich nabídkou. Postavení podniku na trhu není trvalé, podnik musí trhy získávat a obhajovat. K tomu využívá nástroje odbytové politiky: výrobková politika, cenová politika, komunikační politika, distribuční politika.

4P

Historie 4P Product, Price, Place, Promotion Prvním byl James Culliton na konci 40. let 20. století se svým Product, Price, Distribution, Promotion Jerry McCarthy a Kotler uvedli v širší známost KOTLER: "Marketingový mix je soubor taktických marketingových nástrojů - výrobkové, cenové, distribuční a komunikační politiky, které firmě umožňují upravit nabídku podle přání zákazníků na cílovém trhu."

Podoba 4P dnes

Nástroje odbytové politiky Výrobková inovace Jakost výrobků Sortiment Služby zákazníkům Cena Rabaty Platební podmínky Public relations Podpora prodeje Reklama Odbytové cesty Prodávající organizace Fyzická distribuce Distribuční politika Výrobková politika Cenová politika Komunikační politika

Transformace na 4C Kotler říká, že důležitější je pohled ze strany zákazníka. z produktu se stane zákaznická hodnota (Customer Value), z ceny zákazníkova vydání (Cost to the Customer), místo se přemění na zákaznické pohodlí (Convenience), z propagace se stane komunikace se zákazníkem(Communication). 4P 4C Výrobek Řešení potřeb zákazníka (customer solution) Cena Náklady, které zákazníkovi vznikají (customer cost) Distribuce Dostupnost řešení (convenience) Propagace Komunikace (communication)

Determinanty složení 4P Všechny prvky jsou provázány provázány… Determinanty jsou především charakter produkce charakter trhů

Charakter produkce Hmotný výrobek a nebo služba – ovlivňuje primárně všechny složky Zařazení výrobku dle segmentace – zařazuje a dále ovlivňuje jednotlivé složky mixu Strategie zavádění výrobku – ovlivňuje jednotlivé složky mixu

Charakter trhů Vznik charakteristik především v dynamické oblasti E-business a E-commerce B2B – směrem k dalšímu podnikatelskému subjektu B2C – směrem k zákazníkovi B2G – směrem k vládě B2A – směrem k lokálním celkům (kraje) B2E – směrem k zaměstnancům B2R – směrem k dealerovi C2C – spotřebitelé k sobě C2B – spotřebitelé požadují něco od podniků C2G – spotřebitelé požadují něco po státu a jsou iniciátorem G2B – vláda požaduje od podniků plnění G2C – vláda ke spotřebitelům G2G – mezivládní obchody a dohody

Charakter trhů B2B B2C B2G C2C C2B

Odbyt vs. Marketing

Vztah odbytu a marketingu Podnikatelské jednání se orientuje vždy na tržní realitu. Nenasycené trhy (trhy prodávajícího) dominuje zájem podnikatele na výrobě Nasycené trhy (trhy kupujícího) orientace zájmu na prodej

Vztah odbytu a marketingu Různé interpretace pojmu marketing: učení o optimálním uspořádání odbytu tržně orientovaná nauka o podniku samostatná vědní disciplína V probíraném pojetí (nejužší) je marketing optimální uspořádání odbytu.

Cíle odbytové politiky a její oblasti Podnikatelské chování je ovlivněno orientací na podnikatelské cíle. Při formulaci systému cílů vychází podnik z: vlastních představ a přání, vlastních možností a podmínek okolí. Hlavního cíle podniku je možné dosáhnout jen: ve spolupráci s nižší úrovní podnikového řízení a když jsou pro ně stanoveny dílčí cíle.

Informace v oblasti odbytu Plánování odbytu zahrnuje: přípravnou fázi Situační analýza Vypracování vývojových prognóz Stanovení cílů dobytu prováděcí fáze Určení alternativ jednání Ohodnocení alternativ jednání Rozhodnutí o použití nástrojů Realizace opatření kontrolní fáze Kontrola opatření

Informace v oblasti odbytu Výzkum trhu = získávání informací vnitropodnikových o rámcových podmínkách o trhu Pracovní postupy při výzkumu trhu: definice cíle volba výzkumného konceptu získávání informací vyhodnocování informací

Informace v oblasti odbytu Oblasti využití výzkumu trhu: Kupní chování  kupní rozhodování: impulzivní zvykové extenzivní limitované Segmentace trhu = rozdělení trhu na skupiny kupujících geografická segmentace demografická segmentace psychografická segmentace segmentace na základě chování

Informace v oblasti odbytu Tržní a odbytové prognózy odbytová prognóza = předpověď budoucího odbytu podniku při daném nasazení nástrojů odbytové politiky předmětem prognóz je zejména: budoucí stav nebo vývoj potenciálu trhu potenciálu odbytu objemu trhu objemu odbytu podílu podniku na trhu kvalitativní a kvantitativní prognózy

Tržní a odbytové prognózy Prognostické metody Vývojové prognózy (časové) Prognózy účinku (průřezové) Kvalitativní dotazování expertů Kvantitativní extrapolace trendů funkce vyjadřující reakce trhu

Děkuji za pozornost