Nejbližší úkoly IV (Do prázdnin a na prázniny) Radim Valenčík VŠFS květen 2010
Jeden z hlavních cílů: Vyvinout model, který zachycuje „to co je vidět“ (a to co nejúplněji) tak, aby na jeho pozadí bylo možné „spatřit´ (identifikovat z dostupných dat či jevů) to, co je skryto (je skrýváno, chce zůstat nezjevené). Jak si ukážeme později, jde o vytvoření nástroje k identifikování: - struktur vzájemného krytí - paralelních her - křížových koalic - síťových vazeb a struktur - komunikačních replikátorů
Konkrétněji to znamená: Identifikovat, popsat a formalizovat jednotlivé typy her, v nichž: - dochází k tvorbě „viditelných“ koalic, - vyjednávání mezi hráči, - diskriminaci jedněch (nekoaličních) hráčů jinými (koaličními), - uzavírání dohod i jejich porušování (apod. - zde bude důležité doplnit, co vše do „viditelné oblasti patří)
To hlevní, o co jde nyní: - Popsat a přesně formalizovat jednotlivé typy „viditelných“ her, byť i velmi jednoduchých. (Preference hráčů, pravidla, strategie hráčů.) - Analyzovat průběh těchto her, tj. jak probíhají, jak se hráči chovají. - Utřídit tyto hry (z hlediska toho, které spadají pod obecnější typy her apod.). - A (pokud možno) ukázat, jak některé z těchto her mohou přecházet v jiné.
Příklad definování her určitého typu (1 z 3): 1. Preference – maximalizace příjmu. 2. Neexistence sympatií a antipatií mezi hráči (plná symetrie, pokud jde o vyjednávání). 3. Hry s plnou diskriminací – ostatní hry. 4. Hry založené na přechodu z jednoho (vyjednaného) stavu do druhého (vyjednaného) stavu. 5. Plná informovanost hráčů. 6. Vyjednávání – vždy 2 hráči či naopak více hráčů současně.
Příklad definování her určitého typu (2 z 3): 7. Hry, kdy hráč reaguje jen na výchozí situaci (kdo s kým jaké rozdělení výplat vyjednal), a hry, kde při volbě návrhu vychází z celé historie vyjednávání. 8. Hry, kdy hráč dává návrh, o kterém nepředpokládá, že bude překonán jiným, a hry, kdy návrh, který dává, vychází z předpokládaných reakcí hráčů jak v nejbližším kole, tak i dalších kolech.
Příklad definování her určitých typů /podle pořadí v procesu vyjednávání/ (3 z 3): 9. Jednání iniciuje vždy ten hráč, který je diskriminován, příp. kterému se nabízí největší zlepšení. 10. Hráči dávají návrhy cyklicky po sobě. 11. Jinak definované pořadí hráčů a jaké jsou ještě další rozlišení základních her?
Další modifikace: - Neúplná informovanost hráčů (a o čem, např. o vlastní výkonnosti či výkonnosti jiných hráčů). - Neúplná informovanost hráčů (a o čem, např. o vlastní výkonnosti či výkonnosti jiných hráčů). - Různá hlasovací síla. - Možnost uplácení hráčů (post – výnosů hry, ante – z budoucího výnosu).
Konkrétnější představa o cíli: - Popsat jednotlivé typy her co nejpřesněji a nejjednodušším způsobem (nejlépe formou axiomů korespondujících s typem hry). - Strukturovat typy her (obecnější a jejich zvláštní případy). - Návazně pak způsob či možnost přechodu o her jednoho typu k hrám jiného typu.