volby a volební systémy v ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
– – Očekávané změny v oblasti zákoníku práce, občanského zákoníku a v důchodovém systému 1.
Advertisements

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
KONEC ŠPINAVÉHO FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Návrh novely o financování politických stran STRANA ZELENÝCH.
KDU-ČSL 1 Financování politických stran a regulace politických kampaní Pavel Bělobrádek předseda KDU-ČSL.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Daně – opakování I Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO.OA
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Aktuální úkoly MŠMT Odbor programů výzkumu a vývoje 2009.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Stáže pro mladé zájemce o zaměstnání Představení projektu Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha 7
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Etická výchova a Finanční gramotnost
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Hospodářská politika státu
Volební systém České republiky
Co je to rovná daň? Žďár nad Sázavou, Třebíč, Ivo Strejček poslanec Evropského parlamentu ODS.
Ústavní právo Moc zákonodárná Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
O. s. Fórum 50 % Usiluje o společnost s vyrovnaným zastoupením mužů a žen ve veřejném životě.
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.. VOLBY V ČESKÉ.
Funkce voleb
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
VOLEBNÍ SYSTÉMY.
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Volby Tomáš Divacký 4KA 2011/2012.
Dělba moci.
Moc zákonodárná Pavel Šuranský. Přáli byste si v naší zemi něco změnit? Jakým způsobem by to bylo možné?
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MOC ZÁKONODÁRNÁ Právní řád – není neměnný, lze jej měnit
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
VY_32_INOVACE_29-14 TEST 4 VOLBY, VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Většinový systém (senát) Poměrný systém (PS)
Volby VY_32_INOVACE_ 15 Volby.
Název školy: Základní škola Městec Králové
POLITOLOGIE TEST Co nepatří mezi základní funkci voleb ? A.Legitimizování moci B.Výchova voličů C.Finanční zisk pro politické strany D.Sestavování.
Financování regionálního školství
Jak a kam volíme u nás?. Ve volbách vybírají své politické ……………………………….., kteří reprezentují jejich ……………………………….. (Dufek,
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
VÝPOČET ČISTÉ MZDY 2013 HRUBÁ MZDA Vypočítáme ji podle druhu mzdy Časová – počet odpracovaných hodin x hodinový tarif Úkolová – počet kvalitních výrobků.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Zdroj obrázků: VOLBY A VOLEBNÍ SYSTÉMY volby jsou hlavním mechanismem demokracie, kdy občané volí své zástupce, kteří reprezentují.
Volby. Politická strana – organizace, která sdružuje občany s podobnými představami o řízení státu, - strany se snaží získat co nejvíce hlasů ve volbách,
Volby a volební systém ČR. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Volební právo VY_32_INOVACE_03-54 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo Téma:
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
ZÁKONODÁRNÁ MOC Jana Karásková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
VOLBY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
volby Volební systémy v demokratických zemích
MOC ZÁKONODÁRNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Politická geografie Volební systém ČR
Výchova k občanství Volby jako základ demokracie
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
Střední škola obchodně technická s. r. o.
POLITICKÝ PLURALISMUS
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Transkript prezentace:

volby a volební systémy v ČR

Osnova Volby prvního a druhého řádu Metodiky přepočítávání hlasů na mandáty Vybrané politické strany a jejich program

Volby prvního a druhého řádu Volby prvního řádu: Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR; Volby druhého řádu: Senát ČR; Obecní zastupitelstvo; Krajské zastupitelstvo; Evropský parlament; Referendum;

Volby prvního řádu Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR (PSP ČR): Aktivní volební právo – od 18 let; Pasivní volební právo – od 21 let; Volí se všichni poslanci (200) najednou na 4 roky; Volba probíhá dle zásad poměrného zastoupení (tzv. d´Hondtova metoda); První volby do PSP ČR proběhla v roce 1996 (1998, 2002, 2006, 2010);

Volby druhého řádu Volby do Senátu ČR: Aktivní volební právo – od 18 let; Pasivní volební právo – od 40 let; Volí se senátoři (celkem 81) postupně po třetinách (co 2 roky) na 6 let; Volba probíhá dle zásad většinového systému (tzn. v prvním kole může zvítězit kandidát s více než 50 % hlasů; do druhého kola postupují dva kandidáti, kteří získali nejvíce hlasů v prvním kole a následně rozhoduje zisk více hlasů v druhém kole); První volby do PSP ČR proběhla v roce 1996 (1998, 2002, 2006, 2010);

Volby druhého řádu Volby do obecních zastupitelstev: Aktivní volební právo – od 18 let; Pasivní volební právo – každý volič (tj. od 18 let); Volba probíhá dle zásad poměrného zastoupení (tzv. d´Hondtova metoda); Kvórum – 5 %; Preferenční hlasy – 10 %; Počet mandátů v zastupitelstvu je stanoven v závislosti na počtu obyvatel obce. První volby proběhly v roce 1994 (1998, 2002; 2006; 2010).

Volby druhého řádu Volba do krajských zastupitelstev: Aktivní volební právo – od 18 let; Pasivní volební právo – každý volič (tj. od 18 let); Volba probíhá dle zásad poměrného zastoupení (tzv. d´Hondtova metoda); Kvórum – 5 %; Preferenční hlasy – 5 %; Volebním obvodem je území kraje a počet rozdělovaných mandátů je určen podle počtu obyvatel kraje. První volby proběhly v roce 2000 (2004; 2008)

Volby druhého řádu Volby do Evropského parlamentu: Aktivní volební právo – od 18 let; Pasivní volební právo – od 21 let; Poslanci Evropského parlamentu se volí na 5 let. Volba probíhá dle zásad poměrného zastoupení (tzv. d´Hondtova metoda); Kvórum – 5 %; Preferenční hlasy – 5 %; Závisí na počtu členů EU (v roce 2004 – 24 mandátů; v roce 2009 – 22 mandátů); První volby proběhly v roce 2004 (2009);

Volby druhého řádu Referendum: Právo podílet se na referendu – od 18 let. V ČR proběhlo prozatím pouze jediné celorepublikové referendum v červnu roku 2003 týkající se přistoupení České republiky k Evropské unii.

Kdo může volit a být volen? Karel Horák (17 let); Eliška Janů (68 let); Kamil Škarohlíd (22 let); Bohumil Tatarka (78 let); Jana Nová (38 let); Klára Vymětalová (42 let); Miroslav Pytykl (29 let); Anna Horáková (16 let); Hana Vyroubalová (24 let); Tomáš Marný (20 let); Hugo Goldman (39 let); Barbora Bušová (22 let); Filip Měkký (36 let); Pavel Dvořák (29 let); Milena Dvorská (82 let); Břetislav Krásný (19 let); Šárka Novotná (15 let); Miloš Ostrouhal (35 let); Lenka Navrátilová (20 let); Ivan Hrozný (90 let); Jaromír Velebný (17 let);

METODY PRO PŘEPOČET HLASŮ NA MANDÁTY Většinový systém (Senát ČR) Systém poměrného zastoupení (ostatní volby): Hagenbach – Bishoffova metoda d΄Hondtova metoda

d´Hondtova metoda Tato přepočítávací metoda je v současnosti v praxi nejpoužívanější a má řadu modifikací. V ČR se používá od roku 1990 k výpočtu rozdělení mandátů v obecních zastupitelstvech, od roku 2000 ve volbách do zastupitelstev krajů, od roku 2002 ve volbách do Poslanecké sněmovny a od roku 2004 ve volbách do Evropského parlamentu. d΄Hondtova metoda rozděluje všechny disponibilní mandáty v jednom skrutiniu.

d´Hondtova metoda Získané mandáty: 1. 64583 B 2. 32292 B 3. 21529 A Příklad: Počet rozdělovaných mandátů: 4 Počet hlasů pro stranu A: 21529 Počet hlasů pro stranu B: 64583 Počet hlasů pro stranu C: 21527 Počet hlasů pro stranu D: 16124 „Volební dělitel“ (celkový počet mandátů se rozloží do postupné řady čísel, kterými postupně dělíme celkový získaný počet hlasů) Řada dělitelů – 1,2,3,4 (postupná řada dělitelů pro 4 mandáty) Podíly A: 21529, 10765, 7177, 5383 Podíly B: 64583, 32292, 21528, 16146 Podíly C: 21527, 10764, 7176, 5382 Podíly D: 16124, 8062, 5375, 4031 Získané mandáty: 1. 64583 B 2. 32292 B 3. 21529 A 4. 21528 B

Příklad – d´Hondtovy metody 6 mandátů Počet hlasů pro stranu A: 21529 Počet hlasů pro stranu B: 34573 Počet hlasů pro stranu C: 21527 Počet hlasů pro stranu D: 16124 Počet hlasů pro stranu E: 52234 Počet hlasů pro stranu F: 13124

Výsledky Podíly A: 21529, 10725, 7176, 5382, 4306, 3588 Podíly B: 34573, 17287, 11524, 8643, 6915, 5762 Podíly C: 21527, 10764, 7175, 5382, 4305, 3588 Podíly D: 16124, 8062, 5375, 4031, 3225, 2687 Podíly E: 52234, 26117, 17411, 13059, 10447, 8706 Podíly F: 13124, 6562, 4375, 3281, 2625, 2187

Výsledky 1. mandát: 52234 – E; 2. mandát: 34573 – B; 4. mandát: 21529 – A; 5. mandát: 21527 – C; 6. mandát: 17411 – E;

Politické strany v parlamentních volbách 2010 KSČM KDU-ČSL ODS ČSSD Strana zelených Česká strana pirátská Věci veřejné Atd.

KDU-ČSL 1) Jaké hlubší krize je podle této strany projevem finanční a ekonomická krize? (s. 2; krize důvěry) 2) Co je hlavním zdrojem naší krize podle této strany? (s. 3; Cítíš-li se špatně, konzumuj!) 3) Může podle této strany vládnou v ČR pouze jedna strana? (s. 3; nemůže) 4) S kým tato strana nechce vytvářet vládu? (s. 3; „s přeběhlíky“ a s KSČM) 5) Co je dle této strany základem zdravé společnosti? (s. 4; rodina) 6) Jaká je porodnost dle této strany v ČR? (s. 4; celosvětově patří mezi nejnižší) 7) Jaké ministerstvo chtěla tato strana v případě úspěchu zřídit? (s. 5; ministerstvo pro rodinu) 8) Kolik stojí řádná výchova dítěte do 26 let? (s. 5; 1,5 mil.); 9) Na základě jakého předpokladu funguje penzijní systém dle této strany? (s. 5; předpokladu, že téměř všichni dospělí jedinci budou mít děti, které v době své ekonomické aktivity budou platbami na sociálním pojištění vytvářet finanční zdroje na důchody pro své rodiče) 10) Co považuje tato strana za nedostatečné v základním školství? (s. 7; výchovné působení dnešní školy) 11) O zavedení jakého předmětu na ZŠ i SŠ bude tato strana usilovat? (s. 7; etická výchova) 12) Jaké priority ve vzdělávání, které mají být přednostně zajišťovány z fondu EU, navrhuje tato strana? (s. 9; čtenářská gramotnost, výuka jazyků, přírodní vědy, etická výchova, odborné vzdělávání) 13) O kolik je dotace na sport vyšší oproti částce, kterou vynakládá ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy na podporu sdružení a spolků pracujících s dětmi a mládeží? (s. 10; desetkrát – kontroloval a napočítal jsem maximálně 8,5 krát) 14) Jaký návrh vás nejvíce zaujal a naopak jaký návrh vás nejvíce pobouřil? (volné odpovědi, diskuse)

ODS Co nebo kdo je podle této strany nepřítelem číslo jedna? (s. 1; veřejný dluh) Do kterého roku navrhne tato strana zákon o vyrovnávání státního rozpočtu? A jaký velký schodek plánuje pro rozpočet pro rok 2012? (s. 1; do roku 2017; maximálně 3 % z HDP) Jak vysoké státní výdaje budou podle této strany zveřejňovány na internetu? (s. 1; nad 1 mil.) Co získá dle této strany zaměstnavatel, který zaměstná na dobu neurčitou nezaměstnaného, absolventa nebo rodiče po skončení rodičovské? (s. 2; slevu 3600 Kč po dobu jednoho roku na sociálním pojištění a dvou letou garanci 75 % případného čtyřměsíčního odstupného s měsíční výpovědní lhůtou) Podle čeho by měla být podle této strany odstupňována výše dávek? (s. 4; podle výše aktivity, tzn. od 20 do 40 hodin práce pro obec ve veřejné službě, popř. 40 hodin vzdělávání) Do jakého věku dítěte by bylo možné čerpat mateřskou nebo rodičovskou dovolenou? (s. 4; do 5 let dítěte) Od kolikáté třídy má být nejpozději vyučována angličtina na ZŠ? (s. 6; od 3. třídy) Jak se tato strana chce postarat o vynikající studenty? (s. 7; zřídit stipendijní fond pro hrazení části životních nákladů a školného na špičkových zahraničních univerzitách) Na jakých pilířích staví tato strana boj s korupcí? (s. 7; prevence, průhlednosti a postihu; vše zveřejněno na internetu a členové výběrové komise budou zvoleni losem) Jaký postih tato strana plánuje pro firmy, které se v rámci veřejné soutěže dopustí nezákonného jednání? (s. 8; budou zařazeny na veřejně kontrolovaný seznam a na dalších 5 let se nebudou moci ucházet o přidělení veřejné zakázky) O kolik chce snížit tato strana počet ministerstev? (s. 8; o tři) 12) Jaký návrh vás nejvíce zaujal a naopak jaký návrh vás nejvíce pobouřil? (volné odpovědi, diskuse)

ČSSD Do kterého roku se zasadí tato strana, aby schodek veřejného rozpočtu klesl pod 3 % HDP? (s. 2; v roce 2013) Jaké firmy se nebudou moci zúčastnit veřejných zakázek dle této strany? (s. 2; firmy, které mají anonymní listinné akcie na majitele NEBO se dopustily korupčního jednání) Co navrhuje tato strana učinit s nedoloženým původem peněz? (s. 3; zdanit vysokou sankční daní, ale týká se majetku v pořizovací hodnotě vyšší než 2 mil. Kč nebo nemovitosti nad 10 mil. + s. 9; tato sankční daň by byla 76 %) Jaké zvýhodnění může získat zaměstnavatel a za co? (s. 3; daňové zvýhodnění, a to při realizaci sociálních programů pro zaměstnance) Jakou státní garanci nabízí tato strana při výplatě starobních důchodů? (s. 3; 55 % z čisté mzdy) Pro jaké vyučovací předměty chce vytvořit tato strana lepší podmínky? (s. 3; výuku angličtiny, výuku dalších cizích jazyků a matematiky) Jaké výročí oslavila tato strana v roce 2008? (s. 5; 130 let) Co jedině ovlivní postoj této strany k otázce limitů těžby hnědého uhlí? (s. 7; kladné výsledky krajského referenda) Co považuje tato strana za skutečnost v souvislosti s všeobecnou ochotou lidí platit na daních více? (s. 8; „Je skutečností, že lidé jsou ochotni platit na daních více, mají-li záruku, že jim bude opora či pomoc v případě potřeby skutečně poskytnuta a že veřejné služby budou efektivní a především kvalitní.“) Jakou úpravu tato strana navrhuje v případě sazby daně z příjmu právnických osob? (s. 9; zvýšení ze stávajících 19 % na 21 %) Je tato strana pro zavedení eura? A jaké výhody či nevýhody jsou spojeny s přijetím eura? (s. 9; ano, je; možná rizika lze eliminovat vhodnou vládní politikou + „Mezi přímé a okamžité výhody patří odstranění kurzového rizika, odstranění některých transakčních nákladů pro občany i firmy, lepší odolnost proti měnovým krizím nebo vyšší transparentnost cen) Jaké konkrétní firmy odmítá tato strana privatizovat? (s. 10; ČEPS, Mero, Čepro, České dráhy, Lesy ČR, Budvar a Česká pošta) Jaký návrh vás nejvíce zaujal a naopak jaký návrh vás nejvíce pobouřil? (volné odpovědi, diskuse)

KSČM Na koho se zejména obrací tato strana? (s. 1; na ty občany, kteří si nepřejí, aby si časem ODS a ČSSD rozdělily moc + na ty, kteří poznali, že ti, kteří dnes mají moc, se nezajímají o názory lidí) Na jakou částku chce tato strana zvýšit minimální mzdu? (s. 2; postupně až na 14000 Kč) Na jakou částku chce tato strana zvýšit minimální důchod? (s. 2; až na 10000 Kč) Jak vysoká sazba by měla být podle této strany daň z příjmu u fyzických osob, které vydělávají nad 83000 měsíčně? (s. 3; 40 %) Jaká jsou klíčová odvětví v zemědělství dle této strany? (s. 4; chov skotu a mléčná produkce) Za jakých podmínek podle této strany by mohl ztratit poslanec svůj mandát? (s. 6; „Navrhnout možnost nezávislého soudního rozhodnutí o ztrátě mandátu poslance, pokud se v průběhu svého mandátu podstatně odchýlí od volebního programu politického subjektu, za který byl zvolen) Co navrhuje tato strana pro VŠ studenty se studijním průměrem do 1,5? (s. 7; zavedení státního prospěchového stipendia ve výši 5000 Kč měsíčně) Jaký je názor této strany na vydávání majetku církvím? (s. 8; „Prosadit restituční tečku a zastavení jakéhokoliv dalšího vydávání majetku církvím.“) Výuku čeho chce podporovat tato strana na všech úrovních vzdělávacího systému včetně bezplatných kurzů pro seniory? (s. 9; výuka v zacházení s informačními techologiemi) Čím chce tato strana podpořit zveřejňování informací o činnosti zastupitelských orgánů a orgánů veřejné správy? (s. 10; např. formou povinného zveřejňování zápisů z jednání na internetu) Jaký je vztah této strany k možnosti vybudovat americkou základnu na území ČR? (s. 10; chce vyloučit tuto možnost, tedy negativní) Jaký návrh vás nejvíce zaujal a naopak jaký návrh vás nejvíce pobouřil? (volné odpovědi, diskuse)

České pirátské strany