Registrační číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Proces rozrušování zemského povrchu ►m►m echanickým působením proudící nebo vlnící se vody,větru, ledu a sněhu i živých organismů včetně člověka ►z►z a.
Advertisements

Kdo nás živí Co je to litosféra Co je to zvětrávání
Půdy:.
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012
PEDOSFÉRA.
Vznik a složení půdy Vznik půdy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
Registrační číslo projektu
Exogenní geologické děje
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
LEDOVCE Odhaduje se, že více jak desetina zemského povrchu tj. asi km2, je neustále pokryta ledem. Led je ve skutečnosti největší světovou rezervou.
Litosféra Filip Bordovský.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Registrační číslo projektu
Pedosféra.
URČETE CO NEPATŘÍ MEZI METEOROLOGICKÉ JEVY URČUJÍCÍ POČASÍ
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
Zvětrávání, eroze Zvětrávání je proces, při kterém dochází k rozpadu hornin. Zvětrávání způsobuje např. voda, rozdílná teplota, led, sníh, vítr, kořeny.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Půda - např. písčité, hlinité, jílovité je to nejsvrchnější vrstva zemské kůry, která umožňuje vznik rostlinstva dle zrnitosti = půdní druhy (7) půda.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Přírodní činitelé.
PEDOSFÉRA.
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_ZE6-14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Digitální učební materiál:
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
2. Tektonické poruchy zemské kůry (vrásy, zlomy)
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

Registrační číslo projektu Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.1.05/02.0010 Název projektu Digitalizace výuky Číslo prioritní osy 1/1.1 Předmět Zeměpis Téma Hory a půda Autor Mgr. Robert Jiran

ZEMĚPIS PRO 6.ROČNÍK Hory a půda . Fraus str. 36 - 37 . Hory + nej Učebnice FRAUS Hory a půda . Fraus str. 36 - 37 . Hory + nej . Horolezectví . Království hor . Výškové krajinné stupně . Půda . Opakování . Příloha: Bulharské hory

HORY Hora je výrazná vyvýšenina kupovitého, kuželovitého nebo tabulovitého tvaru s relativní výškou nad okolním terénem 300 – 600 m. Pro vyšší vyvýšeninu se používá pojem velehora. Více hor na jednom místě může tvořit pohoří. Pohoří, nebo také hory, je, podle nejjednodušší definice, skupina hor obklopených nížinou. Pohoří vznikají vlivem tektonického pohybu litosférických desek a jejich vzájemnou kolizí. Vlivem srážky litosférických desek dochází k nárůstu tlaku, který má za následek vyvrásnění pásemných pohoří. Druhý způsob, jak mohou vznikat horské oblasti, je spojen s vulkanismem a jeho sopečnými projevy. Olymp je pohoří nacházející se v Řecku. Pro většinu Řeků má Olymp až posvátný význam. Olymp je také známý z řecké mytologie jako sídlo řeckých bohů: Dia, Afrodita, Héra, Athény, Herma a dalších. NEJVYŠŠÍ HORY Afrika – Kilimandžáro Asie – Mount Everest Evropa – Mont Blanc Severní Amerika – Mount McKinley Austrálie – Mount Kosciuszko Jižní Amerika - Aconcagua Mount McKinley

Mount Everest

Kilimandžáro

Horolezectví Výškové horolezectví je druhem horolezectví či alpinismu, kdy se horolezec pohybuje ve velké nadmořské výšce zpravidla nad hranicí 6000 metrů nad mořem. Z toho vyplývá, že existuje pouze několik pohoří, kde je možné výškové horolezectví praktikovat - Kordillery a Andy v Americe a pohoří v jižní a centrální Asii. Najdi na mapě Kordillery, Alpy, Andy, Himálaje, Karpaty Pamatujete si kdo první vylezl na Mount Everest? Jaká znáš v ČR zimní lyžařská střediska? A co nejvyšší hora Evropy? Znáš nejvyšší horu ČR ?

KRÁLOVSTVÍ HOR Sněžná čára je hranice trvalé sněhové pokrývky, vlastně také hranice tání sněhu. V různých klimatických podmínkách je sněžná čára různě položená (např. jedna z nejvyšších je v Tibetu: cca 5500-6000 m.n.m ; jedna z nejnižších je v Zemi Františka Josefa: cca 50m; obvykle je však položená okolo 2000 m.n.m). Ledovce vznikají hromaděním sněhu, který se pod vlivem okolí mění na firn, z firnu na firnový led a z firnového ledu na led ledovcový. Ledovce se dělí na horské a pevninské. Trog neboli ledovcové údolí je zvláštním případem údolí s typickým tvarem písmene U, které vzniká působením erozivní činností postupujícího ledovce. Co potřebují horolezci na výstup hory? Lano, karabiny, cepín, stan, jídlo a pití, nádobí, hygienické potřeby, vhodnou obuv a oblečení, mapy a GPS, kyslíkový přístroj, skoby, mačky, vysílačku, léky atd. Jaký je rozdíl mezi horolezcem a speleologem? Speleolog slézá jeskyně, horolezec vylézá na hory. CEPÍN

Výškové krajinné stupně – stupeň lesů, stupeň alpinských luk, stupeň sněhu a ledu S rostoucí nadmořskou výškou se mění rostliny i živočichové. Fauna – jak domácí, medvědi, kamzík horský, gorila horská, svišť, puma atd. Flóra – hořce, plesnivec alpský, kleče, vrby,

PŮDA Půda je nejsvrchnější vrstvou zemské kůry, je prostoupená vodou, vzduchem a organismy. Pedosféra je půdní obal Země nacházející se na povrchu litosféry. Vzniká z půdotvorného substrátu (zvětralá a někdy i chemicky pozměněná matečná hornina) za spolupůsobení živých organismů, jejich odumřelých těl, klimatu, reliéfu a času. Na různých místech může být pedosféra různě silná (od několika centimetrů po několik metrů. Pedosféru rozdělujeme na půdní typy a půdní druhy. Mezi půdní typy patří např. černozemě(obsahuje velkou část humusu), hnědozemě (obsahuje menší část humusu), hnědé lesní půdy (obsahují malou část humusu), podzoly (obsahují velmi malou část humusu). Půdní druhy rozdělujeme na písčité (velké částice, propustný), hlinito-písčité, písčito hlinité, hlinité (menší částice, středně propustný), jílovito-hlinité, hlinito-jílovité, jílovité (malé částice, velmi málo propustný, až nepropustný). Úrodnost půdy závisí na množství živin, vodě a podnebí. Humus je soubor odumřelých organických látek rostlinného i živočišného původu. Tyto látky jsou v různém stupni přeměny. Je to nejúrodnější část půdy.

Zvětrávání je označení pro proces, při kterém dochází k působení chemických, fyzikálních, či biologických sil na obnažené horniny. Zvětrávání může v průběhu miliónů let vést k rozpadu hornin a následné erozi, které vede k celkovému přetvoření tváře krajiny. Rychlost zvětrávání závisí na složení horniny, na klimatických podmínkách. Zlom je geologická porucha v litosférické desce, která může dosahovat od několika milimetrů až po tisíce kilometrů. Odborně je definován jako fraktura, podél které dochází k pozorovatelnému přemístění okolních částí. Rychlost na zlomech je řádově několik desítek milimetrů za rok, ale existují různé výjimky na oba póly rychlosti. Na zlomové struktury jsou často vázána zemětřesení. Vrásnění je děj kdy dochází k tlaku a působení teploty na horniny, čímž se začíná půda vlnit a překlápět. Vznikají vrásy. Skála je označení pro větší souvislý výchoz skalních hornin na zemský povrch, který může být lehce zvětralý. Skály mohou mít charakter terénních stupňů, osamělých skal či skalisek. Vznikají zvětráváním a erozí.

OPAKOVÁNÍ 1. Jakými dvěma způsoby vznikají hory? 2. Jmenuj nejvyšší horu Evropy, Asie, Afriky. 3. Fauna hor. 4. Jmenuj tři typy zvětrávání. 5. Jmenuj tři půdní typy. 6. Jmenuj tři půdní druhy. 1. Srážkou litosférických desek, vulkanismem 2. Mont Blanc, Mount Everest, Kilimandžáro 3. Jak domácí, medvědi, kamzík horský, gorila horská, svišť, puma atd 4. Chemické, biologické, fyzikální 5. Černozem, hnědozem, podzoly 6. písčité, hlinito-písčité, písčito hlinité, hlinité, jílovito-hlinité, hlinito-jílovité, jílovité