Obyvatelstvo světa a jeho početní růst

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Advertisements

Jádrové a periferní oblasti
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
příklady státních hranic
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Městská sídla, proces urbanizace, suburbanizace
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
LIDSKÁ POPULACE – RŮST, NATALITA, MORTALITA
politické formy států a příklady
Význam půdy Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Brazílie Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Označení vzdělávacího materiálu (kód): práceVY_52_INOVACE_ZE.8.58 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Ohniska neklidu v současném světě
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
USA Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Nerostné suroviny Evropy
Průmysl a zemědělství Ameriky
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Stupeň rozvoje států světa
Povrch Země jako důsledek přírodních činitelů
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Těžba nerostných surovin
Pojmenuj domácí zvířata
Rostlinstvo a živočišstvo Evropy
Zemědělství Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Společenské a hospodářské prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
OBYVATELSTVO. Geografie obyvatelstva OBJEKT: Člověk a společnost PŘEDMĚT:Stav a zákonitosti rozmístění, dynamiky a struktury obyvatelstva - stav: Výsledek.
Výškové stupně rostlinstva
Energetika, těžký průmysl Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Cestovní ruch Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Poloha, rozloha, lidnatost
Tvar, velikost a pohyby Země
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Kraj Praha Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Vávrová.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Časová pásma, datová hranice, smluvený čas
Lidské rasy, národy, jazyky
Zeměpis světadílů Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Úloha dopravy v hospodářství
Venkovská sídla Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Poznej volně žijící zvířata
Afrika – poloha, rozloha
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Volně žijící zvířata – pole, louka, les
Obyvatelstvo světa – pohyb obyvatelstva
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
RŮST OBYVATELSTVA NA ZEMI POHYB OBYVATELSTVA:
Čtyřsměrka – příbuzenské vztahy
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Transkript prezentace:

Obyvatelstvo světa a jeho početní růst Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková

Anotace: Materiál obsahuje základní pojmy z geografie obyvatelstva, stručnou historii vývoje počtu obyvatel a kontrolní otázky pro žáky. Autor: Bc. Jana Kloučková Datum vytvoření: duben 2013 Jazyk: Čeština Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Obor: Zeměpis Tematický okruh: Společenské a hospodářské prostředí Učivo: Obyvatelstvo světa a jeho početní růst Očekávaný výstup: Posoudí na přiměřené úrovni prostorovou organizaci světové populace a její strukturu, růst, pohyby a dynamiku růstu a pohybů, zhodnotí na vybraných příkladech mozaiku multikulturního světa. Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova: porodnost, úmrtnost, přirozený přírůstek Druh učebního materiálu: Prezentace Cílová skupina: Žák II. stupně – 9. ročník Stupeň a typ vzdělávání: Základní vzdělání – druhý stupeň – první období Typická věková skupina: 12 – 15 let

VÝVOJ POČTU OBYVATEL NA ZEMI Do počátku 19. století – vysoká porodnost, vysoká úmrtnost. Prudké zvyšování počtu obyvatel nastalo v druhé polovině 20. století. Přírůstek obyvatelstva je velmi nerovnoměrný. Státy s největším přirozeným přírůstkem: SAE, Niger, Etiopie Státy s nejnižším přirozeným přírůstkem: Bulharsko, Ukrajina, Rusko

POHYBY OBYVATELSTVA Pohyb přirozený: Pohyb mechanický: Spojený s porodností a úmrtností. Vyjádřen rozdílem mezi počtem narozených a počtem zemřelých (na 1000 obyvatel/rok). Pohyb mechanický: Spojený s přemisťováním lidí, se stěhováním.

POKUSTE SE VYSVĚTLIT NÁSLEDUJÍCÍ POJMY: Přirozený přírůstek rozdíl mezi počtem živě narozených a počtem zemřelých během určitého období (+)

POKUSTE SE VYSVĚTLIT NÁSLEDUJÍCÍ POJMY: Přirozený úbytek rozdíl mezi počtem živě narozených a počtem zemřelých během určitého období (-)

POKUSTE SE VYSVĚTLIT NÁSLEDUJÍCÍ POJMY: Porodnost (natalita) počet narozených na 1 000 obyvatel/rok

POKUSTE SE VYSVĚTLIT NÁSLEDUJÍCÍ POJMY: Úmrtnost (mortalita) počet zemřelých na 1 000 obyvatel/rok

POKUSTE SE VYSVĚTLIT NÁSLEDUJÍCÍ POJMY: Kojenecká úmrtnost podíl počtu zemřelých dětí do jednoho roku ku počtu živě narozených, za určité období

OTÁZKY A ÚKOLY 1. Pokuste se vysvětlit, proč je Rusko jedním ze států s nejnižším přirozeným přírůstkem. 2. Čím bylo způsobeno prudké zvyšování počtu obyvatelstva od druhé poloviny 20. století? 3. Zkuste vysvětlit pojem očekávaní délka života.

Použité zdroje: Vypracovala, pokud není uvedeno jinak, Bc. Jana Kloučková V Obříství, duben 2013