Vliv šikanování ve třídě na socializaci jednotlivých žáků Pavel Letý Pedagogicko – psychologická poradna Nový Jičín 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

Rozhovor s Bohem.
V ÝVOJ ŠIKANOVÁNÍ A SPOKOJENOSTI ŽÁKŮ SE VZTAHY V TŘÍDNÍM KOLEKTIVU V PRŮBĚHU ZÁKLADNÍ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY – TŘÍDY S AKTUÁLNĚ PROBÍHAJÍCÍ ŠIKANOU PhDr. Pavel.
Poslání Intervenčního centra
Vybrané aspekty psychické zátěže učitelů PhDr. David Michalík, Ph.D.
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
„Preventivní aktivity MV - bezpečný prostor pro seniory“
ŠIKANA.
PSYCHICKÉ STAVY.
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
ZÁKLADNÍ INFORMACE O PROJEKTU: Ročník Téma všeobecné primární prevence Získané znalosti/ Získané dovednosti/ Žádoucí postoje žáků 6 Šikana a kyberšikana.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
PROŽÍVÁNÍ OBĚTÍ JEDNÁNÍ S OBĚŤMI
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Psychologie štíhlé postavy
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Co je vztahová patologie?
ŠIKANA I Pavlína Janošová Psychologický ústav AV ČR Praha
DOMÁCÍ NÁSILÍ SEXUÁLNÍ NÁSILÍ OBCHOD S LIDMI
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_419.
Sebeuvědomění a sebekontrola
Psychologie II Sociální psychologie
Vzájemná pomoc Petr Machala. Alfred Adler říkal, že člověk usiluje získat osobní moc neúspěch může vyvolat pocit méněcennosti Jste v něčem lepší než ostatní?
Žák. Osobnost určitý člověk, individuum odlišné od ostatních ve vlastnostech, zkušenostech atd.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Terorismus Petr Machala.
Charitní dům- azylové ubytování pro matky s dětmi a ženy v tísni
Diagnostika třídních kolektivů Práce s třídními kolektivy
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Základy sociální psychologie
Agrese a agresivita.
Sociální patologie SCPT SCPA
PRÁCE S DOMÁCÍM A SEXUÁLNÍM NÁSILÍM. MOŽNOSTI legislativní zázemí práce s předsudky možnosti prevence poradensko-terapeutická práce specializované organizace.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
DOPIS PRO TEBE.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Poradna pro oběti násilí – Programy zaměřené na práci s dětmi jako svědky domácího násilí Mgr. Petr Oroszy Centrum nové naděje Frýdek-Místek
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Společnost Autor: Mgr. Miluše Džuberová ŠIKANOVÁNÍ vyhrožování rvačky vymáhání peněz.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Sebevědomí Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Sebevědomí staví.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Program terapie partnerských agresorů. Teoretická východiska Co nám brání chovat se bezohledně, agresivně, ubližovat blízkým?
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_35 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluŠikana Anotace Ž8ci se v průběhu.
Phdr.hana pazlarová, ph.d.
Příjemce podpory: TRIALOG
Jak zlepšit pomoc obětem stalkingu?
Co potřebují oběti znásilnění ?
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Spravedlnost očima oběti
dotazníkové šetření KLIMA ŠKOLY
KYBERŠIKANA.
Sebepoznání a sebepojetí
seminář Teorie a metodiky výchovy
DOPIS PRO TEBE.
ANOTACE Objasnit žákům co je šikana,
Temperament, charakter, motivace
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Jak zvládat zlost a agresivitu
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
Transkript prezentace:

Vliv šikanování ve třídě na socializaci jednotlivých žáků Pavel Letý Pedagogicko – psychologická poradna Nový Jičín 2009

Některé otázky Je pro závažnost šikany důležité kolik % žáků ve třídě se cítí být obětí? Je pro závažnost šikany důležité kolik % žáků ve třídě se cítí být obětí? Výzkumy: Výzkumy: 41 % (Kolář 2002) = cca 10 obětí ve třídě 41 % (Kolář 2002) = cca 10 obětí ve třídě 4,5 % (Němcová 2005) = cca 1 oběť ve třídě 4,5 % (Němcová 2005) = cca 1 oběť ve třídě 26,8 % - 16,5 % (Letý 2008) = cca 7 – 4 obětí ve třídě 26,8 % - 16,5 % (Letý 2008) = cca 7 – 4 obětí ve třídě Většina obětí zažívá prvky šikanování, obětí systematické šikany je jen část z nich. Většina obětí zažívá prvky šikanování, obětí systematické šikany je jen část z nich.

Některé otázky - pokračování Kolik žáků ve třídě uvádí, že v kolektivu znají oběť? Kolik žáků ve třídě uvádí, že v kolektivu znají oběť? Výzkum: Výzkum: % žáků v ročníku uvádí, že ve třídě znají oběť šikanovanou skoro každý den nebo týden (Letý 2008) % žáků v ročníku uvádí, že ve třídě znají oběť šikanovanou skoro každý den nebo týden (Letý 2008). Většina svědků uvádí, že zná v kolektivu jednu takovou oběť. Většina svědků uvádí, že zná v kolektivu jednu takovou oběť.

Co je skutečně podstatné? K šikaně v kolektivu dochází většinou veřejně. K šikaně v kolektivu dochází většinou veřejně. Samotná přítomnost nevyřešeného šikanování má na žáky ve třídě značně negativní vliv. Samotná přítomnost nevyřešeného šikanování má na žáky ve třídě značně negativní vliv. !!! !!!

Oběti Primární viktimizace = chování agresora k oběti Primární viktimizace = chování agresora k oběti - V důsledku páchaného násilí své emoce potlačí - V důsledku páchaného násilí své emoce potlačí (prožitkové ochuzení života), nebo jsou jimi (prožitkové ochuzení života), nebo jsou jimi ochromeni (nemohou se soustředit,…). ochromeni (nemohou se soustředit,…). Sekundární viktimizace = zraňující ne/jednání okolí Sekundární viktimizace = zraňující ne/jednání okolí - Autority („dospělé instituce“) nejsou schopny člověku - Autority („dospělé instituce“) nejsou schopny člověku pomoci. pomoci. - Ostatním lidem je moje situace lhostejná = v důsledku - Ostatním lidem je moje situace lhostejná = v důsledku narušené důvěry mohou mít problémy s ostatními narušené důvěry mohou mít problémy s ostatními lidmi v budoucnosti spolupracovat. lidmi v budoucnosti spolupracovat.

Co na to forenzní psychologie? „Je divná a proto se jí to děje“ „Je divná a proto se jí to děje“ Zaměňujeme příčinu za následek. Zaměňujeme příčinu za následek. - Obětí se může stát kdokoli. - Obětí se může stát kdokoli. - U některých obětí dochází po prvním napadení - U některých obětí dochází po prvním napadení ke změně jejích reakcí a útoky na ni se opakují. ke změně jejích reakcí a útoky na ni se opakují. Odpovědnost za šikanu má vždy agresor! Odpovědnost za šikanu má vždy agresor!

Trocha sebepoznání… Trocha sebepoznání… Každý chce vnímat svět jako bezpečné místo. Každý chce vnímat svět jako bezpečné místo. Označení oběti za viníka = oběť dělá něco špatně, ale já ne = mě se to nemůže stát. Označení oběti za viníka = oběť dělá něco špatně, ale já ne = mě se to nemůže stát.

Trocha zamyšlení… „Jsou to jenom děti…“ „Jsou to jenom děti…“ Jak by se nám pracovalo kdyby se k nám ve sborovně chovali kolegové stejně jako žáci ve třídě k oběti? Jak by se nám pracovalo kdyby se k nám ve sborovně chovali kolegové stejně jako žáci ve třídě k oběti? Co bychom dělali? Co bychom dělali? (stížnost, trestní oznámení, výpověď,…?) (stížnost, trestní oznámení, výpověď,…?)

Svědci Zapojující se do ubližování oběti Zapojující se do ubližování oběti - Nechají se strhnout, nebo chtějí uniknout - Nechají se strhnout, nebo chtějí uniknout pozornosti agresorů. pozornosti agresorů. - Často nejednáme na základě svých postojů, ale - Často nejednáme na základě svých postojů, ale postoje přizpůsobujeme našemu jednání postoje přizpůsobujeme našemu jednání (Zimbardo). (Zimbardo). - Když se do činu zapojíme, je horší takové - Když se do činu zapojíme, je horší takové jednání rozpoznat jako špatné (Zimbardo). jednání rozpoznat jako špatné (Zimbardo).

Svědci - pokračování Přihlížející ubližování oběti Přihlížející ubližování oběti - Vidí jak je možné beztrestně ubližovat - Vidí jak je možné beztrestně ubližovat druhému člověku. druhému člověku. - Postupně mohou začít vnímat šikanu jako běžnou - Postupně mohou začít vnímat šikanu jako běžnou součást normálních lidských vztahů (přivyknou ji). součást normálních lidských vztahů (přivyknou ji). - Vidí že „dospělé instituce“ nejsou schopny - Vidí že „dospělé instituce“ nejsou schopny zjednat právo (učitel ztrácí autoritu). zjednat právo (učitel ztrácí autoritu). - Bojí se, že se obětí podobného jednání mohou - Bojí se, že se obětí podobného jednání mohou stát také oni stát také oni (proto se někdy do ubližování zapojí). (proto se někdy do ubližování zapojí).

Trocha prevence… Trocha prevence… Moralizování nemá smysl - vede pouze k tomu, že si Moralizování nemá smysl - vede pouze k tomu, že si o mě svědci (většina ve třídě) řeknou, že situaci nerozumím. o mě svědci (většina ve třídě) řeknou, že situaci nerozumím. Žáky je třeba vést Žáky je třeba vést - k větší empatii (aby s obětí soucítili – to - k větší empatii (aby s obětí soucítili – to neznamená, že s ní jednám jako s chudáčkem!). neznamená, že s ní jednám jako s chudáčkem!). - k dovednosti oběti pomoci - k dovednosti oběti pomoci (aby věděli jak na to = domluvit se s ostatními (aby věděli jak na to = domluvit se s ostatními a zastat se nebo zajít za učitelem). a zastat se nebo zajít za učitelem).

Agresoři Jsou poškozováni neochotou či neschopností okolí jim v násilí zabránit: Jsou poškozováni neochotou či neschopností okolí jim v násilí zabránit: - Mají dojem beztrestnosti - Mají dojem beztrestnosti = vyšší riziko násilného jednání i v dospělosti = vyšší riziko násilného jednání i v dospělosti (třeba zrovna na nás). (třeba zrovna na nás). - Nemusí se s okolím naučit spolupracovat - Nemusí se s okolím naučit spolupracovat (nebere ohled na okolí). (nebere ohled na okolí).

Proč dochází k šikaně? Agresoři chtějí mít pocit moci. Agresoři chtějí mít pocit moci. Narušené vztahy ve třídě – žákům je třeba pomoci bezpečně vyřešit konflikty Narušené vztahy ve třídě – žákům je třeba pomoci bezpečně vyřešit konflikty - Řešení např. technika: „Líbí se mi na Tobě…“ „Děkuji ti za…“ „Děkuji ti za…“ „Omlouvám se ti za…“ „Omlouvám se ti za…“ NEGATIVNÍ VÝROKY JSOU NEPŘÍPUSTNÉ!

Proč ne negativní výroky? Někteří žáci (možná většina) by začali napadat oběť (kolektiv je narušený!) - většina svědků je se vztahy ve třídě spokojena, i když v ní vnímají oběť šikany! (Letý 2008) Někteří žáci (možná většina) by začali napadat oběť (kolektiv je narušený!) - většina svědků je se vztahy ve třídě spokojena, i když v ní vnímají oběť šikany! (Letý 2008) Pokud bychom chtěli takto „pročistit vztahy“, tak by se vztahy mezi žáky spíše zhoršily (nové konflikty, křivdy, zatvrzení některých žáků,…). Pokud bychom chtěli takto „pročistit vztahy“, tak by se vztahy mezi žáky spíše zhoršily (nové konflikty, křivdy, zatvrzení některých žáků,…). Je třeba se oceňovat, hledat řešení problémů a ne se kritizovat (podobně jako v manželství )! Je třeba se oceňovat, hledat řešení problémů a ne se kritizovat (podobně jako v manželství )!

Co je třeba k napadení oběti? Forenzní psychologie: Forenzní psychologie: Aby k násilí došlo, musí se setkat 3 faktory: Aby k násilí došlo, musí se setkat 3 faktory: - Agresor (zda ho budu mít ve třídě neovlivním) - Vhodná oběť (tu si agresor najde ve třídě vždy) - Nepřítomnost „strážce“ (Strážcem jsou ostatní žáci a důsledný postup školy. Pokud žáci jednají prosociálně, tak buď šikaně zabrání sami, nebo zavčas informují učitele). (Strážcem jsou ostatní žáci a důsledný postup školy. Pokud žáci jednají prosociálně, tak buď šikaně zabrání sami, nebo zavčas informují učitele).

Děkuji za pozornost a přeji příjemný víkend. Tel.: