DEMENCE PSB_462 Gerontopsychologie v praxi Mgr. Markéta Kukaňová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Péče o seniora trpícího depresí
Advertisements

Současný pohled na péči o nemocné s demencí
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Kleine – Levinův syndrom
Organické duševní poruchy: problematika demencí
Organické duševní poruchy (Speciální psychiatrie pro studující psychologie) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno Základní charakteristiky.
doc.MUDr.Alexandra Žourková,CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno
Projevy nejčastějších psychických onemocnění a klasifikace (bakalářské a magisterské studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno Klasifikace.
o.s. Péče o duševní zdraví
Intelektové poruchy, delirium, demence, deprese
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
Marie Sádlová Neurovědy 2012
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
Klinická propedeutika
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Psychohygiena seniora
Návykové látky, závislosti
Alzheimerova choroba Lukášek Závodný 2.HB.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
- definice, charakteristika, průběh
Alkoholismus.
SACÍ A ROHOVKOVÝ REFLEX
Struktura přednášky Neuropsychologická diagnostika
F 00 – Demence u Alzheimerovy choroby
Hodnocení kognitivních funkcí ve stáří
Alzheimerova nemoc.
Klasifikace duševních poruch
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Akutní psychotické poruchy, první pomoc
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Deprese Diagnostika a léčba
Afektivní poruchy MUDr. Helena Reguli.
Symbolické funkce a jejich poruchy
SCHIZOFRENIE schizein (σχίζειν, "rozštěpit„), fren- (φρήν, φρεν-; "mysl") Anna Křemenáková, V7A.
Závislosti Psychoaktivní látka ovlivňuje psychiku
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Didaktická část diplomové práce
Anatomie pro psychiatrii
Základní principy geriatrie
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
DEMENCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Organické duševní poruchy Známá příčina – poškození, nemoc či úraz mozku vede k přechodnému nebo stálému narušení funkce mozku. Nejčastější, nejzávažnější.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Organické duševní poruchy Známá příčina – poškození, nemoc či úraz mozku vede k přechodnému nebo stálému narušení funkce mozku. Nejčastější, nejzávažnější.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Charakteristiky vybraných nemocí
F00-F09 Organické duševní poruchy F30-F39 Poruchy nálady
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Psychiatrické vyšetření
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
F00-F09 Organické duševní poruchy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
F00-F09 Organické duševní poruchy
Organické duševní poruchy
Poruchy mechanizmů imunity
Transkript prezentace:

DEMENCE PSB_462 Gerontopsychologie v praxi Mgr. Markéta Kukaňová Mgr. Kateřina Bartošová

Demence syndrom, který vznikl následkem onemocnění mozku, obvykle chronického nebo progresivního rázu, u něhož dochází k narušení mnoha vyšších korových funkcí, včetně paměti, myšlení, orientace, chápání, uvažování, schopnosti učení, řeči a úsudku (kognitivních funkcí) vědomí není zastřené zhoršená kontrola emocí, sociálního chování nebo motivace

Organické duševní poruchy možnost průkazu jejich etiologie vznik onemocněním, úrazem nebo jiným poškozením mozku, které vedou k přechodné nebo stálé mozkové dysfunkci mozková dysfunkce primární – poškozena přímo nervová tkáň sekundární – změny v orgán. soustavách vedou ke změnám v CNS

Rozdělení podle MKN-10 F00-F09 Organické duševní poruchy, včetně symptomatických F00 Demence u Alzheimerovy choroby F01 Vaskulární demence F02 Demence u chorob klasifikovaných jinde F03 Nespecifikovaná demence F04 Organický amnestickýsyndrom jiný než vyvolaný alkoholem a jinými psychoaktivními látkami F05 Delirium jiné než vyvolané alkoholem nebo jinými psychoaktivními látkami F06 Jiné duševní poruchy vznikající následkem onemocnění, poškození nebo dysfunkce mozku nebo následkem somatického onemocnění F07 Poruchy osobnosti a poruchy chování vyvolané onemocněním, poškozením nebo dysfunkcí mozku F09 Neurčená organická nebo symptomatická duševní porucha

Rozdělení demencí podle MKN- 10 F00 Demence u Alzheimerovy choroby .0 s časným začátkem .1 s pozdním začátkem .2 atypický nebo smíšený typ F01 Vaskulární demence .0 Vaskulární demence s akutním začátkem .1 Multiinfarktová demence .2 Subkortikální vaskulární demence .3 Smíšená kortikální a subkortikální vaskulární demence .8 Jiné vaskulární demence F02 Demence u chorob klasifikovaných jinde .0 Demence u Pickovy choroby .1 Demence u Creutzfeldtovy-Jacobovy choroby .2 Demence u Huntingtonovy choroby .3 Demence u Parkinsonovy choroby .4 Demence u HIV (u onemocnění virem lidské imunodeficience) .8 Demence u ostatních chorob klasifikovaných jinde F03 Nespecifikovaná demence

Jiné rozdělení - Preiss Alzheimerova demence Vaskulární demence Demence s Lewyho tělísky Demence při Parkinsonově nemoci Frontotemporální demence a příbuzná onemocnění Progresivní supranukleární obrna (Steelzův-Richardsonův-Olszewského syndrom) Demence při Huntingtonově nemoci Infekční demence Limbická encefalitida Reverzibilní demence Některé léky a průmyslové jedy, které mohou způsobit syndrom demence Demence a alkohol (Alkoholická demence) Encefalitidy Nitrolební expanze Hydrocefalus Demence při avitaminózách (B12) Demence při poruchách žláz s vnitřní sekrecí Chronická hypoxemie

Jinými slovy: těžká psychická porucha porucha kognitivních funkcí snížení intelektových a paměťových funkcí vedou k těžkému společenskému handicapu, k neschopnosti provádět základní úkoly denní rutiny, k odkázanosti na péči okolí a nezřídka až k smrti vliv poškození mozku

Diagnostická kritéria pokles paměti je nejnápadnější při učení se novým informacím pokles dalších kognitivních schopností je charakterizován úpadkem úsudku a myšlení povědomí o prostředí je zachováno po dobu dostatečně dlouhou k tomu, aby mohli být prokázány předchozí body úbytek emoční kontroly nebo motivace nebo v sociálním chování se projevují: emoční labilitou, podrážděností, apatií či obhroublostí ve spol. vystupování první dva body přítomny minimálně 6 měsíců

Formy demence mírná středně těžká těžká

Mírná forma demence stupeň poklesu paměti je takový, že je na překážku denním činnostem, ale ne tak závažný, aby znemožňoval soběstačný život pokles kognitivních schopností způsobuje zhoršení výkonu v denním životě, ale ne v míře, která by činila jedince závislým na jiných

Středně těžká forma demence stupeň poklesu paměti znamená vážný handicap pro soběstačný život, v paměti se uchovává jenom hluboce vštípená nebo velmi dobře známá látka pokles kognitivních schopností nedovoluje jedinci fungovat v denním životě bez pomoci jiných osob (dokáže pouze jednoduché práce)

Těžká forma demence úplná neschopnost vštípit si do paměti nové informace, zůstávají fragmenty dříve získaných informací nedostatek nebo úplná absence srozumitelných představ

Klinické projevy demence Poruchy funkcí: paměť myšlení a úsudek poruchy motivace poruchy pozornosti poruchy emotivity spánek poruchy vnímání poruchy osobnosti poruchy dalších funkcí

Poruchy paměti nápadné již od začátku především poruchy krátkodobé paměti poškozena vštípivost poškozena výbavnost souvislost s poruchami orientace (časoprostorové, postupně může až porucha orientace vlastní osoby)

Myšlení a úsudek bradypsychismus postižena abstraktní stránka myšlení a prostorová představivost (generalizace, vysvětlení přísloví apod.) neschopnost plánovat složitější operace snížení plasticity myšlení neschopnost logicky myslet až inkoherence myšlení někdy i bludy

Poruchy motivace trvale snížena motivační schopnost apaticko-abulický syndrom někdy motivace zvýšena v určitém směru (např. v oblasti sexuality)

Poruchy pozornosti hypoprosexie celková porucha pozornosti i diferencované poruchy různých složek pozornosti

Poruchy emotivity změna emotivity v různých směrech oploštění tupá euforická nálada často emoční labilita časté epizody pláče patické nálady – deprese (pravidelně u vaskulárních demencí, kde je dlouho zachováno vědomí choroby) úzkosti

Poruchy spánku relativně často posunut cyklus spánek-bdění někdy hypersomnie tzv. paradoxní (REM) spánek – bývá zkrácen

Poruchy vnímání tyto poruchy nejsou konstantní vázány na epizodický výskyt paranoidně-halucinatorní symptomatiky či na přidružená deliria

Změny osobnostního rázu konstantní porušení osobnosti degradace osobnosti úpadek v eticko-estetické sféře, ve sféře společenského chování, ve sféře soběstačnosti otupení zájmu – záliby, zájem o okolí, získávání informací zvýšení egocentrismu, sobectví, nedostatek altruismu

Poruchy dalších funkcí různou měrou postiženy všechny duševní funkce kvalitativní poruchy vědomí – deliria poruchy řeči – perseverace, konfabulace afázie, apraxie, agnózie, alexie, akalkulie apod.

Deprese - afektivní porucha nemá věkové omezení náhlý průběh zhoršení ráno apatie, prezentace selhání a vlastní nedostačivosti beze změn v EEG depresivní nálada „Já nevím“ Demence - organické onemocnění - častěji ve vyšším věku - pozvolný, progredující průběh - zhoršení v noci - stavy zmatenosti, konfabulace, perseverace zpomalení EEG emoční labilita, negativní emoční projevy blízké nebo chybné odpovědi skrývá kognitivní deficit nepředchází duševní porucha kognitivní výkon trvale zhoršený a zhoršující se orientace zhoršená zmatenost ke konci dne dezorientace více postižena krátkodobá paměť, méně dlouhodobá 80 % ireverzibilita Pseudodemence - náhlý začátek předchází duševní porucha není skrývaný kognitivní deficit „Já nevím“ proměnlivost kognitivního výkonu stejné postižení krátkodobé i dlouhodobé paměti orientace běžné orientovaní – nebloudí reverzibilita

Demence u Alzheimerovy choroby primární degenerativní onemocnění mozku rozpad synapsí, neuronů (Tau-protein) poruchy paměť.funkcí a další kognitivní změny orientace v prostoru emoční labilita změny v osobnostní struktuře 2 typy: s časným začátkem s pozdním nástupem

Alzheimerova demence s časným nástupem před 65. rokem věku rychlý začátek a postup mimo základního pro demence: amnestické potíže afázie agrafie akalkulie apraxie depresivní neschopnost zpracovávat info jako dříve vyšší nárok na funkční mozkové funkce snadnější unavitelnost

Alzheimerova demence s pozdním nástupem po 65. roku věku volnější průběh vývoj však nepřetržitý převládá zhoršení paměti nad zhoršením intelektu

Klinický obraz AD klinická symptomatika se rozvíjí pozvolna, postupně průběh bývá lineárně progredující, nebo jakási zpomalení průběhu následována opět lineárním vzestupem (ne náhle a schodovitě – vaskulární demence) brzy se osobnostně mění brzy ztrácejí náhled nemoci průměrná doba přežití – 3-7 let

Terapie AD důležité stimulovat, ale přiměřeně jeho stavu (nároky, ale nepřepínat) nejen farmaka (kognitiva), ale i stimulace činnosti NS → zmírnění progrese (stimulace → zvýšení Ach) povzbuzení (problém v emocionalitě) snížení negativních emocí dát šanci vydechnout a zážitek, že něco může (kontrola) mnemotechnické pomůcky respekt k němu jako k dospělému člověku zachovat stálost prostředí posílení koncentrace pozornosti

Terapie AD komplexní farmakoterapie (hl. kognitivních funkcí) terapie přidružených somatických poruch psychoterapie resocializace rehabilitace práce s rodinami

Literatura: Preiss, M. a kol. (1998): Klinická neuropsychologie. Praha: Grada. Smolík, P. (2002): Duševní a behaviorální poruchy: průvodce klasifikací, nástin nozologie, diagnostika. Praha: Maxdorf-Jessenius.

Děkuji za pozornost 