DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín PředmětEkonomika Tematický okruhFinanční gramotnost TémaÚvěrové finanční produkty Označení DUMUVY_62_INOVACE_114 Jméno autoraIng. Petra Jiránková Datum vytvoření28. července 2013 AnotaceProces poskytnutí úvěru – žádost o úvěr, podmínky poskytnutí úvěru, úvěrová smlouva.
PROCES POSKYTNUTÍ ÚVĚRU -než banka půjčí peníze, musí vědět, zda bude klient schopen splácet -při ověřování potenciálního klienta využívá registr dlužníků
Jednání o úvěru s klientem: 1) Úvodní schůzka -výše úvěru, podmínky poskytnutí, vymezení nutných pokladů 2) Vyplnění žádosti o úvěru 3) Posouzení žádosti o úvěru 4) Uzavření úvěrové smlouvy 5) Poskytnutí úvěru -většinou převodem na účet
Podklady, které vyžaduje banka pro posouzení při poskytnutí úvěru: doložení finanční situace -potvrzení příjmů od zaměstnavatele -uvést, zda žadatel již nesplácí nějaký jiný úvěr/leasing posouzení, zda žadatel bude schopen splácet -banka nespolehlivému klientovi nepůjčí (více půjček, splácí pozdě či vůbec) -spolehlivému dlužníkovi může banka snížit úrokovou míru (za odměnu)
zajištění úvěru -proti případné platební neschopnosti dlužníka -velikost zajištění závisí na velikosti úvěru, riziku, době splatnosti Nejčastější možnosti zajištění: : ručitel, zástava nemovitosti, pojištění úvěru U půjček pro podnikatele: - doložení dalších podkladů, např. podnikatelský záměr, účetní výkazy, daňová přiznání apod.
Náležitosti úvěrové smlouvy identifikace smluvních stran (dlužník, věřitel) částka úvěru úroková sazba poplatky (např. za zpracování úvěru) doba splatnosti úvěru výše splátek, frekvence splácení účel úvěru (pokud je účelový) měna úvěru úrokové období (1, 3, 6, 12 měsíců) zajištění úvěru sankce při porušení podmínek smlouvy…
Použité zdroje: (1) KLÍNSKÝ, Petr, Danuše CHROMÁ, Svatava TESAŘOVÁ a Michal JANÁK. Finanční gramotnost: obsah a příklady z praxe škol. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, ISBN s. 71.