ZS 2013/2014 Božena Bednaříková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vymezení slovních druhů
Advertisements

Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Udine 2013 LINGUA CECA I LM Božena Bednaříková. Přednáška č. 8 P8 TZV. POLOVĚTY.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
Základní syntaktické pojmy
Úvod do studia jazyka – 5. Syntax Japonština.
Korpusová lingvistika (2)
Čeština jako ideální flexivní extrém?
UDINE 2011 LINGUA CECA III © Božena Bednaříková.
Větné členy.
Vzorce se slovesy s obecným významem změny Jiří Řezáč VMS, 8. prosince 2009.
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Digitální učební materiál
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:5. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Rozvíjející.
UDINE LINGUA CECA I LM ZS 2012/2013 Božena Bednaříková.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Větné členy Václav Rejna C3A.
Český jazyk 2 morfologie, syntax
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Formální jazyky a gramatiky
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Výroková logika.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
LINGUA CECA I LM Udine 2013/2014. Přednáška P4 STAVBA ČESKÉ VĚTY Pravovalenční členy větné struktury - komplementy.
Připravil(a): Host:. Obsah přednášky Základní informace o studiu na FPR – I.část  Struktura studia  Semináře a cvičení  Zápočty a zkoušky  Vnitřní.
SOUČASNÉ GRAMATICKÉ POPISY KBH/SGP ZS 2011/2012 Přednáška č. 5 Božena Bednaříková.
Udine 2012 LINGUA CECA I LM Božena Bednaříková. P6 Funkce českého pádu.
UDINE 2011 LINGUA CECA III Přednáška je zaměřena na:
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
La Sapienza Roma 2014 ( ), P2 PROČ SE SKLOŇUJÍ SLOVA V ČEŠTINĚ + Jak se tvoří nová slova v češtině Božena Bednaříková.
Komplexní jazykový rozbor
LINGUA CECA I LM UDINE zimní semestr 2014/2015 STYLISTIKA A TRANSLATOLOGIE Božena Bednaříková.
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Dagmar Strejčková
Markéta Lopatková Karolína Skwarska Václava Kettnerová Eduard Bejček
Mohu říct na ZŠ, že „byl pronásledován“ je přísudek jmenný se sponou?
Rekce a valence ve finštině. Valence je vlastnost slova, a to především sloves, vázat k sobě jiné větné členy či se s jistými větnými členy vyskytovat.
Formální skladební vztahy
UDINE Lingua ceca I LM ZS 2013/2014 Božena Bednaříková.
Počítačové zpracování češtiny v Ústavu formální a aplikované lingvistiky
Volitelný jazykový seminář STYLISTICKÉ HODNOCENÍ PŘEKLADU Božena Bednaříková.
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Rozbor věty jednoduché. Sestav z pomíchaných slov dvě věty a urči jejich druh. Malé děti mají velmi rády klasické pohádky Boženy Němcové. Dospělí čtou.
Věta jednočlenná, věta dvojčlenná, větný ekvivalent 7. třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvláštnosti větné stavby Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Věta a výpověď Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní a rozvíjející větné členy Grafický rozbor věty jednoduché.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_17_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Věta Hasiči museli vyjíždět v Příbrami několikrát kvůli spadlým stromům a větvím, ohrožujícím bezpečnost silničního provozu.
Autor: Mgr. Eva Kotounová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Syntax (větná skladba)
Syntax (větná skladba)
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Transkript prezentace:

ZS 2013/2014 Božena Bednaříková UDINE Lingua ceca I LM ZS 2013/2014 Božena Bednaříková

Webové stránky kurzu LINGUA CECA I LM http://lingua-ceca.webnode.cz/

Věta jako základní jednotka syntaktického popisu Přednáška 2 Věta jako základní jednotka syntaktického popisu

O čem je tato prezentace? Co je to SYNTAX Věta, výpověď, syntagma Základní syntaktický vztah/syntaktické vztahy Formální prostředky pro vyjádření syntaktického vztahu Základové větné struktury a jejich modifikace Cvičení (ve zvláštním souboru)

Co je to SYNTAX Mathesius: nauka o usouvztažnění (funkční syntax) – srov. P1 relace mezi pojmenovávacími (lexikálními) jednotkami, vyjádření formálními prostředky (pro daný jazyk obvyklými) prostředky + pravidla (systémové předpoklady) pro vytváření standardizovaných jednotek

Věta, výpověď, syntagma VĚTA – základní syntaktická jednotka VĚTA – standardizovaná formální a sémantická jednotka (určená pro vytváření komunikátů) VÝPOVĚĎ – realizace věty, minimální komunikát větná VÝPOVĚĎ nevětná

VÝPOVĚĎ výpověď větná – s VF výpověď nevětná (tzv. větný ekvivalent) – určitá konkrétní komunikační situace Sednout! Východ. Olomouc hl. n. Úžasné! Špatně. Hurá! Ne.

SYNTAGMA nejmenší syntaktická konstrukce dvojice slov spojených syntaktickým vztahem dvojice syntakticky nerovnocenných členů člen DOMINUJÍCÍ a člen DOMINOVANÝ člen dominující obvykle ovlivňuje formu členu dominovaného (jak?) studená voda, Martinův saxofon našli jsme ji, (obecenstvo) nešetřilo potleskem

Základní syntaktický vztah/syntaktické vztahy DOMINACE / DOMINANCE ZMNOŽENÍ (tradičně: koordinace a adordinace) Martin hrál na saxofon. → Martin a Petr hráli na saxofon. Martin hraje na saxofon i klarinet. krásná, křehká, a přece silná Řím, hlavní město Itálie Hledám Annalisu Cosentino, vedoucí katedry českého jazyka.

Způsoby vyjádření DOMINACE KONGRUENCE (shoda) člen dominující předává gramatické kategorie členu dominovanému REKCE (řízenost) člen dominující řídí pád členu dominovaného ADJUNKCE (přimykání) člen dominovaný se přimyká k členu dominujícímu

Příklady špinavé boty, boty špinavé od bláta David Oistrach dirigoval Českou filharmonii. Auto vjelo do garáže. Tváří se nešťastně.

Formální prostředky pro vyjádření dominace flexe podřadicí spojky slovosled a větosled souhrnně: HYPOTAXE Václav pozoroval děti, jak si hrály na písku.

Základové větné struktury a jejich modifikace popis stavby věty vychází z vlastností verba VALENCE (schopnost vázat na sebe jistý počet členů a předepisovat jim formu) ZVS = syntaktické jádro věty vyjádření pomocí větného vzorce GVV Snom – VF - Sacc SVV Agens – Actio – Patiens SVV Agens – Actio – Efficiens Lucie jedla dort. X Lucie pekla dort. větněčlenská ZVS: subjekt – predikát - objekt

Větněčlenská ZVS subj – predikát – objekt Lucie jedla dort. Lucie se dotkla (prstem) dortu. Lucie se smála (mému) dortu. Lucie se zabývá (jen) dortem (a nechce si s námi hrát).

Modifikace ZVS rozšiřování o členy nevalenční Malá Lucie tajně jedla včera v kuchyni čokoládový dort pro babičku. redukce o členy známé a dosaditelné z kontextu Lucie jedla dort. Říkala, že je moc dobrý.

Cvičení viz samostatný soubor Word http://lingua-ceca.webnode.cz

Děkuji za pozornost. bozena.bednarikova@upol.cz www.kb.upol.cz