ZS 2013/2014 Božena Bednaříková UDINE Lingua ceca I LM ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
Webové stránky kurzu LINGUA CECA I LM http://lingua-ceca.webnode.cz/
Věta jako základní jednotka syntaktického popisu Přednáška 2 Věta jako základní jednotka syntaktického popisu
O čem je tato prezentace? Co je to SYNTAX Věta, výpověď, syntagma Základní syntaktický vztah/syntaktické vztahy Formální prostředky pro vyjádření syntaktického vztahu Základové větné struktury a jejich modifikace Cvičení (ve zvláštním souboru)
Co je to SYNTAX Mathesius: nauka o usouvztažnění (funkční syntax) – srov. P1 relace mezi pojmenovávacími (lexikálními) jednotkami, vyjádření formálními prostředky (pro daný jazyk obvyklými) prostředky + pravidla (systémové předpoklady) pro vytváření standardizovaných jednotek
Věta, výpověď, syntagma VĚTA – základní syntaktická jednotka VĚTA – standardizovaná formální a sémantická jednotka (určená pro vytváření komunikátů) VÝPOVĚĎ – realizace věty, minimální komunikát větná VÝPOVĚĎ nevětná
VÝPOVĚĎ výpověď větná – s VF výpověď nevětná (tzv. větný ekvivalent) – určitá konkrétní komunikační situace Sednout! Východ. Olomouc hl. n. Úžasné! Špatně. Hurá! Ne.
SYNTAGMA nejmenší syntaktická konstrukce dvojice slov spojených syntaktickým vztahem dvojice syntakticky nerovnocenných členů člen DOMINUJÍCÍ a člen DOMINOVANÝ člen dominující obvykle ovlivňuje formu členu dominovaného (jak?) studená voda, Martinův saxofon našli jsme ji, (obecenstvo) nešetřilo potleskem
Základní syntaktický vztah/syntaktické vztahy DOMINACE / DOMINANCE ZMNOŽENÍ (tradičně: koordinace a adordinace) Martin hrál na saxofon. → Martin a Petr hráli na saxofon. Martin hraje na saxofon i klarinet. krásná, křehká, a přece silná Řím, hlavní město Itálie Hledám Annalisu Cosentino, vedoucí katedry českého jazyka.
Způsoby vyjádření DOMINACE KONGRUENCE (shoda) člen dominující předává gramatické kategorie členu dominovanému REKCE (řízenost) člen dominující řídí pád členu dominovaného ADJUNKCE (přimykání) člen dominovaný se přimyká k členu dominujícímu
Příklady špinavé boty, boty špinavé od bláta David Oistrach dirigoval Českou filharmonii. Auto vjelo do garáže. Tváří se nešťastně.
Formální prostředky pro vyjádření dominace flexe podřadicí spojky slovosled a větosled souhrnně: HYPOTAXE Václav pozoroval děti, jak si hrály na písku.
Základové větné struktury a jejich modifikace popis stavby věty vychází z vlastností verba VALENCE (schopnost vázat na sebe jistý počet členů a předepisovat jim formu) ZVS = syntaktické jádro věty vyjádření pomocí větného vzorce GVV Snom – VF - Sacc SVV Agens – Actio – Patiens SVV Agens – Actio – Efficiens Lucie jedla dort. X Lucie pekla dort. větněčlenská ZVS: subjekt – predikát - objekt
Větněčlenská ZVS subj – predikát – objekt Lucie jedla dort. Lucie se dotkla (prstem) dortu. Lucie se smála (mému) dortu. Lucie se zabývá (jen) dortem (a nechce si s námi hrát).
Modifikace ZVS rozšiřování o členy nevalenční Malá Lucie tajně jedla včera v kuchyni čokoládový dort pro babičku. redukce o členy známé a dosaditelné z kontextu Lucie jedla dort. Říkala, že je moc dobrý.
Cvičení viz samostatný soubor Word http://lingua-ceca.webnode.cz
Děkuji za pozornost. bozena.bednarikova@upol.cz www.kb.upol.cz